Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru

Černé sny lidí strachujících se z rozmachu systémů autonomního řízení se stávají realitou ještě dříve, než k onomu rozmachu mohlo dojít. Štěstí, že za hackery zde byli vědci, tak tomu ale nemusí být pokaždé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru

3.4.2019 | Petr Prokopec

Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Černé sny lidí strachujících se z rozmachu systémů autonomního řízení se stávají realitou ještě dříve, než k onomu rozmachu mohlo dojít. Štěstí, že za hackery zde byli vědci, tak tomu ale nemusí být pokaždé.

Akcie Tesly v poslední době více než co jiného připomínají horskou dráhu. K rekordům má jejích hodnota daleko, i když je zrovna na vrcholu některé z vln. Automobilka by se dle expertů měla zabydlet v pásmu od 240 do 290 dolarů (cca 5 530 až 6 670 Kč) za akcii, tedy alespoň v nejbližší době. Co se stane ve chvíli, kdy trh, který Tesla měla dosud prakticky celý pro sebe, začne dobývat i konkurence, je však ve hvězdách. Vše bude záviset na tom, jak dobří budou rivalové a jak moc se kalifornské značce povede vyřešit nemalé množství problémů, které ji obklopuje.

Na nejnovější potíž důrazně upozornili „hodní hackeři” z výzkumné laboratoře Tencent Keen Security Lab, která se věnovala průzkumu autonomních technologií. Teslu Model S jedničkou s hvězdičkou rozhodně neohodnotila, naopak rozdávala jen samé pětky. Vědci zjistili, že za pomoci několika poměrně jednoduchých triků lze snadno ošálit software, který Tesla používá. Automobilka na to samozřejmě již zareagovala ve svém obvyklém, arogantním stylu, nicméně sám Elon Musk na Twitteru uznal, že laboratoř „odvedla dobrou práci. Jako obvykle.“

Oč přesně šlo? První test spočíval v ošálení automatických stěračů čelního okna vozu. K tomu postačilo umístit před Model S televizi, jejíž rozmazaný barevný obraz senzory skutečně oklamal. Automobilka sice uvedla, že zkouška neodpovídala reálnému scénáři, s čímž lze souhlasit, ovšem zároveň dodala, že automatický cyklus stěračů je momentálně v testovacím provozu. To jinými slovy znamená, že Tesla nedělá ze svých zákazníků pokusné králíky pouze v případě Autopilotu, ale i u dalších systémů.

Do značné míry jde o důsledek strategie firmy. Snaží se automobilový průmysl inovovat, a pokud zůstaneme pouze u hnacího ústrojí, je třeba uznat, že se jí to skutečně daří. Ovšem v řadě dalších věcí „objevuje kolo“ dávno poté, co se na něm ostatní již prohání. Za příklad mohou posloužit dynamická brzdová světla, které ale třeba BMW používá již déle než dekádu. Nyní tu pro změnu máme problémy s automatickým chodem stěračů, které taktéž již zavedené značky dávno netrápí.

Podstatnější ovšem byly nesnáze spojené s autonomním řízením. Výzkumníci na zem nalepili tři malé bílé nálepky, které systém Autopilot považoval za legitimní silniční značení. A nechal se jimi oklamat do takové míry, že v plné rychlosti přejel do protisměru. Pokud by se něco takového doopravdy stalo - a že není těžké totéž záměrně narafičit ve skutečném provozu - posádka by byla v nemalém ohrožení. Tesla opět výsledek smetla ze stolu jako neopodstatněný, neboť řidič má přece kdykoliv možnost systém deaktivovat.

Kalifornská automobilka kromě toho znovu dodala, že podmínky testu vůbec neodpovídají realitě. V tom se ale poněkud sekla, vzpomenout lze na mnohé nehody vozů značky s aktivovaným Autopilotem, ke kterým došlo v místech, kde probíhaly opravy vozovky. Na silnici se v daný moment objevilo několik značení, přičemž člověk by je bez problému rozlišil. Autonomní řízení však bylo zmateno a vůz skončil ve svodidlech.

Další test se týkal možnosti ovládnout řízení za pomoci herního joysticku, což se skutečně i stalo. A to dokonce nemusel být ani aktivován Autopilot. Ani v tomto případě se však automobilka problémů neobává, prý pravidelně provádí bezpečnostní aktualizace palubního software.

Ukazuje se tedy, že automobilka ve snaze o maximální inovaci selhává v řešení elementárních rizik a rozličných banalit. A přichází tak i o dříve zapřísáhlé fanoušky. Jedním z nich je i známý šperkař Ben Baller, který Muskovi kdysi vyrobil úchvatný diamantový prsten.

Baller je, tedy spíše byl hrdým majitelem Tesly. Zvrat přišel ve chvíli, kdy jej jeho vůz zamkl uvnitř. „Přeju si, aby to byl zatracený sen. Jsem zamčený uvnitř v mé zatracené Tesle. Vím, že jsem byl fanoušek Tesly a řekl jsem o Tesle mnoho dobrých věcí. Ale jsem v tom autě zamčený už 37 minut a čekám na asistenční službu,“ postěžoval si Baller na sociálních sítích přímo z vozu.

Pomoc nakonec dorazila a Baller se ven dostal. Jenže se zasekáváním klik a zámků má Tesla nemalé problémy. V únoru kvůli tomu zemřel majitel Modelu S, jehož vůz se vznítil. On byl však zamčený uvnitř a uhořel. Pro samotnou Teslu by ale tyto problémy měly být varováním, že horečnaté snahy o inovativnost nemusí být vždy tou správnou cestou a že dle jejího názoru přežití automobiloví dinosauři vědí, proč setrvávají u léta prověřených procesů.


Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru - 1 - Tesla a Tencent Keen Security Lab 2019 videoscreen 01Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru - 2 - Tesla a Tencent Keen Security Lab 2019 videoscreen 02
Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru - 3 - Tesla a Tencent Keen Security Lab 2019 videoscreen 03Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru - 4 - Tesla a Tencent Keen Security Lab 2019 videoscreen 04Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru - 5 - Tesla vs Tencent Keen Security Lab 2019 video 01Hackeři dokázali ošálit Teslu, vůz za jízdy v plné rychlosti poslali do protisměru - 6 - Tesla vs Tencent Keen Security Lab 2019 video 02
Vědci z laboratoře Tencent Keen Security Lab zjistili, že autonomní řízení Tesly má nemalé rezervy, navzdory zavádějícímu názvu Autopilot

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.