Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hodnota akcií Tesly dramaticky klesla. Už i ratingové agentury ji přestávají věřit
28.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na nejnižší úroveň za poslední rok klesla cena akcií amerického výrobce elektromobilů. Stojí za tím skokový pokles o skoro 10 procent.
Na růst cen akcií Tesly se v posledních letech dalo sázet s podobnou jistotou jako na vítězství Vladimira Putina v ruských prezidentských volbách. Tento příměr nevolíme náhodou, v obou případech jde o kulty svého druhu, jejichž popularita se často vymyká racionalitě. Ani v případě kultů ale neplatí, že by se jejich existence zcela vymykala okolnímu dění. A právě to nyní poznává Tesla na vlastní kůži.
Akcie výrobce elektromobilů během včerejšího dne skokově klesly o 8,2 procenta na 279,18 dolarů za akcii, vůbec nejnižší hodnotu za posledních 12 měsíců. Pro firmu jde bez přehánění o důvod k obavám - nepřichází totiž v reakci na nějakou drobnou potíž, ale na snížení hodnocení firmy dvěma renomovanými ratingovými agenturami.
Moody’s a S&P snížily ratingy firmy na B3, respektive B- a tím je posunuly do spekulativních vod. Hlavním důvodem je přetrvávající neschopnost společnosti vyrobit dostačující množství nového Model 3, jehož uvedení na trh bylo financováno pomocí dluhopisů ve výši 1,8 miliardy dolarů (37,1 mld. Kč) vydaných loni v srpnu. Agentura Moody's navíc varovala před dalším možným snížením ratingu, pokud nedojde ke zrychlení dodávek nových vozů - zatím je předpoklad dalšího vývoje ratingu Tesly veden jako „stabilní”, v návaznosti na případě přetrvávající problémy firmy se ale výhled může změnit na „negativní”.
Tento vývoj zasahuje i zmíněné dluhopisy, které jsou splatné v roce 2025. Nezajištěné cenné papíry s osmiletou splatností se dosud obchodovaly za 91 centů za dolar, po snížení ratingu firmy klesly na 89 centů na dolar. Při velmi nízkém výnosu 5,3 procenta jsou nyní hodnoceny jako velmi rizikové - Moody's snížila jejich rating na Caa1 a stala se také první agenturou, která zařadila zadlužení Tesly do nejspodnějších příček. Moody’s se v tomto směru nechala slyšet, že automobilka bude muset v blízké budoucnosti získat kapitál ve výši více než 2 miliardy dolarů (41,2 mld Kč), aby pokryla své závazky a splatné dluhopisy počátkem roku 2019 ve výši 1,2 miliardy dolarů (24,7 mld. Kč).
Náladu na trhu navíc nepodpořily ani další okolnosti. Americká Národní rada pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) uvedla, že se zabývá smrtelnou nehodou Tesly z minulého týdne. Tehdy na dálnici v USA havarovala Tesla Model X, řidič smrtelným zraněním následně podlehl. Vyšetřovatelé spekulují nad přispěním Autopilotu, na tohle jsou teď Američané po smrtelné nehodě Uberu citliví. Je to ale jinak jedna z těch věcí, které u Tesly obvykle znamenají jen krátkodobý a nevýznamný pokles hodnoty akcií - ztráta důvěry ratingových agentur je pro firmu mnohem závažnější problém.
Tržní kapitalizace Tesly vinou zmíněného klesla o 4,2 miliardy dolarů (86,5 mld. Kč). Připomeňme, že akcie firmy se loni obchodovaly až za 357 dolarů (7 350 Kč), teď se pohybují o 20 procent níže. Manévrovací prostor pro firmu se tak zmenšuje - už musí dokázat, že zvládne vyrábět dostatečné množství Modelů 3 v patřičné kvalitě, jinak ji také může čekat cesta do propadliště dějin. Ani její nadšení akcionáři nebudou s to vyrovnat pokles důvěry těch, kteří si akcie firmy kupují z prostého očekávání dalšího růstu...

Propad hodnoty akcií Tesly je opravdu dramatický, během jednoho dne ztratily na ceně skoro 10 procent. Prodávají se tak teď vůbec nejlevněji za posledních 12 měsíců















Tesle v tuto chvíli lámou vaz hlavně problémy s výrobou Model 3. Nízká kvalita znamená neustálé odklady skutečně masové výroby a i ratingové firmy už ztrácí víru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 11 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
