Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický
25.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Tvůrci modernizovaného F-Type obhajují použití elektrického posilovače řízení ještě lepším vyvážením a odezvou. Svým slibům však dostojí těžko.
Jaguar F-Type podle prohlášení britské automobilky inkasuje v rámci modelového roku 2015 do nabídky navíc manuální převodovku ZF a pohon všech kol. S jejich pomocí se F-Type jistě dočká přízně dalších zákazníků, kteří žádají něco jiného, než mají v současnosti k dispozici, a nás velmi těší, že už jen kvůli nové převodovce myslí na rozdíl od takového BMW i na puristy. Jen pro připomenutí na úvod dodáme, že manuál bude dostupný pro všechny šestiválcové varianty (kabriolety i kupé), pohon AWD jen pro osmiválec v F-Type R.
Jenomže tyto dva technické elementy nebudou zdaleka tím jediným, co se spolu s řidičsky přívětivějším a čistším F-Typem objeví. Všechny verze se totiž dočkají také elektrického posilovače řízení od ZF, o kterém Britové tvrdí, že bude konzistentnější napříč všemi verzemi jezdícími na různých kombinacích kol a pneumatik za všech podmínek, že ho ladí v závislosti na geometrii, rozložení hmotnosti a tuhost karoserie, aby dosáhli co nejlepší zpětné vazby.
S jeho pomocí údajně mohli odstranit nežádoucí vlastnosti hydraulického řešení a také využít jeho potenciálu pro úpravy. Bez ohledu na venkovní teploty tak bude volant řidiči klást stejný odpor, řízení bude přesné a poskytne i dobrou zpětnou vazbu. Alespoň takové požadavky na něj konstruktéři při ladění kladli. Bonusem EPAS (Electric Power-Assisted Steering) samozřejmě budou menší zástavbové rozměry, přesnější ladění na míru té či oné motorizaci, ale také snížení odvodů za nadlimitní emise CO2 do Bruselu, které elektrika ušetří.
Chápeme celou tu rádoby racionální argumentaci, ale aniž bychom se chtěli Jaguaru dotknout, nepovažujeme ji za upřímnou. Nechceme Brity jakkoli podceňovat, dodnes jsme se ale nesetkali s jediným elektrickým posilovačem řízení včetně řešení Porsche (jež při vývoji vlastně prohlašovalo naprosto to samé), které by se komunikativností byť jen na kilometr blížilo starším hydraulickým systémům. Porsche 911 generace 997 má skoro dokonalé řízení a to elektrické v 991 je vedle něj jen příliš dlouho louhovaný čaj.
A snaží se i jiní. Takové řízení ve Fordu Focusu první generace bylo svého času též blízko dokonalosti mezi předokolkami, sám Ford se mu ale elektrickými alternativami nikdy nepřiblížil. Nakonec se snaží snad všechny automobilky, ale s elektrikou uspěly jen ty, které dříve nabízely mizerné hydrauliky. Nic jiného než přesné, dobře naposilované elektrické řešení zatím k vidění nebylo, o komunikativnosti si můžete nechat za volantem jen zdát.
U sportovně laděného vozu ale potřebujete právě komunikativní řízení a takových s elektrickým posilovačem si nyní vybavíme přesně nula. Navíc mají tyto posilovače obvykle problém posilovat při opakovaných rychlých změnách směru, typicky při rychlých kontra. U sporťáku tohle nikdo nemůže chtít, z uživatelského hlediska je to prostě neoptimální řešení a kdo tvrdí opak, lže sám sobě.
Jaguar resp. jeho technici mělo prostě raději říci: „Bylo nadále neúnosné kvůli 'jistému pocitu' odolávat tlaku na snížení odvodů za nadlimitní emise CO2, které elektrický posilovači může ušetřit.” Ono totiž nepůjde o málo peněz. Sama automobilka říká, že výměna posilovače znamená u každého vozu snížení normovaných emisí CO2 o 4 gramy na kilometr. V době, kdy se Evropské unii platí 95 Eur za každý nadlimitní gram (a že Jaguar pracuje jen s „nadlimitními gramy”) za každé prodané auto, jde při současných kursech o 10 500 Kč z každého vozu dodaného zákazníkovi. Vynásobte si to roční produkcí Jaguaru a dojdete k částce, za kterou by finanční šéf firmy dost možná prodal i něco ze svých vnitřních orgánů, ne jen komunikativnější řízení produktů jím řízené společnosti.
Tohle byl pro Jaguar určující faktor, odtud vzešel tlak, žádné lepší řízení se nekoná, třebaže elektrika má také své výhody. Přesto bychom tímto neradi shodili konečné řešení, třeba se Britům povedla práce ještě lépe než Porsche. Uvidíme snad někdy na jaře. Stejný systém, patrně jen s rozdílnou strmostí dostane také nový menší sedan XE, u něj jde konec konců o ještě větší peníze...
Jaguar F-Type dostane na jaře manuální převodovku, pohon všech kol a také elektrický posilovač řízení, který jistě inkasoval jen a pouze kvůli nižším emisím
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB