Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak co nejvíce prodloužit životnost Li-ion baterií? Expert Tesly radí, jak na to
5.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohony aut jsou pro baterie velkou zátěží. Zkušenosti s nimi z tohoto pole lze pak snadno využít i u mobilů či notebooků, prostě čemkoli s Li-ionkami.
Jen díky akumulátorům dnes dokáže „žít” spousta věcí, bez kterých si život pomalu ani nedokážeme představit - od mobilů, přes tablety a notebooky až třeba po holící strojky. Auta to zatím jsou jen ve velmi omezené míře, v České republice se za první pololetí letošního roku prodalo pouhých 71 elektroaut. Právě ona se ale stávají cenným zdrojem informací o tom, jak zacházet s akumulátory, aby vydržely co nejdéle. Protože u nich jsou na rozdíl od oněch mobilů či notebooků extrémně drahou, vůbec nejdražší součástí, s jejíž kapacitou stojí a padá využitelnost celého stroje.
S ohledem na výše zmíněné tyto rady asi nevyužijete pro zacházení se svým elektromobilem, týkají se ale Li-ion akumulátorů obecně a ty jsou dnes skoro ve všem, jen v autech jsou o hodně větší. A jejich degradace je nakonec stejně nepříjemná i v onom mobilu či notebooku, třebaže nahrazení novou finančně až tak nebolí.
Chcete-li tedy co nejvíce zmírnit zmenšování kapacity baterií, v prvé řadě je nenabíjejte na 100 %. To jde proti tomu, co se obvykle traduje - úplně vybít a úplně nabít, to bývá prezentováno jako ideál, už kvůli snížení počtu nabíjecích cyklů. Jenže není to pravda. Říká to alespoň Jeff Dahn, výzkumník na poli baterií na Dalhousieově univerzitě v kanadském Halifax, který také pracuje jako bateriový expert pro automobilku Tesla. A k jeho hlavním činnostem patří zkoumání efektů nabíjení a vybíjení lithium-ionových baterií v automobilech Tesla.
Tento výzkum ukázal, že za 320 tisíc najetých kilometrů se kapacita baterií sníží zhruba o 10 %. To znamená, že pokud s novým autem najedete 300 km, po 320 tisících kilometrech - to je pro leckoho dvacet let provozu - budou plně nabité baterie schopné auto dovézt 270 km daleko.
Dahn uvádí tipy, jak životnost své baterie co nejvíce prodloužit. Ten hlavní je výše zmíněný - nenabíjejte ji na 100 %, nebo to aspoň dělejte tak málo, jak to je možné. Denní limit nabíjení by podle něj měl být 90 %, ne víc - nabíjení „do plna” akumulátory nemají rády. Výzkum ukazuje, že by se dalo jít ještě dál - ideální hodnota je prý 70 %, ale to už znamená téměř třetinové zmenšení využitelné kapacity, což většina uživatelů elektrického čehokoli zřejmě nebude ochotna akceptovat.
Další faktor, který životnost akumulátorů ovlivňuje, je jejich vystavování velmi nízkým nebo velmi vysokým teplotám. Zrovna u aut tuto věc příliš neovlivníme, ale pokud byste za každou cenu chtěli „žít podle baterek”, ideální je prý podnebí v kanadském Vancouveru. V případě mobilů a dalších přenosných zařízení ale i touto cestou životnosti pomoci lze - nechávat akumulátory na přímém slunci nebo na mrazu není dobrý nápad.
Dodejme, že pro vozy Tesla není 320 tisíc kilometrů nedosažitelná meta. Nejojetější Model S, o kterém víme, je tenhle americký „taxík” - koncem srpna měl za sebou 483 tisíc km. Provozovatel, firma Tesloop, zhruba před rokem uvedla, že baterie měly při nájezdu 320 tisíc km kapacitu 94 % nových. Takovou porci kilometrů přitom vůz najezdil za rok a něco, takže často stával u Superchargerů. Na kolik procent byly baterie dobíjeny, nevíme, s ohledem na výše zmíněné to ale dost pravděpodobně nebylo 100 %, už z časových důvodů.
Zdánlivě neoptimální nabíjení je tak z hlediska životnosti akumulátorů lepší, než to zdánlivě optimální. Můžete to vyzkoušet třeba na mobilu a uvidíte, jakých výsledků dosáhnete...












Chcete-li udržet Li-ion baterie (zde ty v Tesle Model S) zdravé, nenabíjejte je 100 %, ideálně se držte pod maximem 90 % či ještě níže
Zdroj: Tesla Motors Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 23 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
