Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak co nejvíce prodloužit životnost Li-ion baterií? Expert Tesly radí, jak na to
5.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pohony aut jsou pro baterie velkou zátěží. Zkušenosti s nimi z tohoto pole lze pak snadno využít i u mobilů či notebooků, prostě čemkoli s Li-ionkami.
Jen díky akumulátorům dnes dokáže „žít” spousta věcí, bez kterých si život pomalu ani nedokážeme představit - od mobilů, přes tablety a notebooky až třeba po holící strojky. Auta to zatím jsou jen ve velmi omezené míře, v České republice se za první pololetí letošního roku prodalo pouhých 71 elektroaut. Právě ona se ale stávají cenným zdrojem informací o tom, jak zacházet s akumulátory, aby vydržely co nejdéle. Protože u nich jsou na rozdíl od oněch mobilů či notebooků extrémně drahou, vůbec nejdražší součástí, s jejíž kapacitou stojí a padá využitelnost celého stroje.
S ohledem na výše zmíněné tyto rady asi nevyužijete pro zacházení se svým elektromobilem, týkají se ale Li-ion akumulátorů obecně a ty jsou dnes skoro ve všem, jen v autech jsou o hodně větší. A jejich degradace je nakonec stejně nepříjemná i v onom mobilu či notebooku, třebaže nahrazení novou finančně až tak nebolí.
Chcete-li tedy co nejvíce zmírnit zmenšování kapacity baterií, v prvé řadě je nenabíjejte na 100 %. To jde proti tomu, co se obvykle traduje - úplně vybít a úplně nabít, to bývá prezentováno jako ideál, už kvůli snížení počtu nabíjecích cyklů. Jenže není to pravda. Říká to alespoň Jeff Dahn, výzkumník na poli baterií na Dalhousieově univerzitě v kanadském Halifax, který také pracuje jako bateriový expert pro automobilku Tesla. A k jeho hlavním činnostem patří zkoumání efektů nabíjení a vybíjení lithium-ionových baterií v automobilech Tesla.
Tento výzkum ukázal, že za 320 tisíc najetých kilometrů se kapacita baterií sníží zhruba o 10 %. To znamená, že pokud s novým autem najedete 300 km, po 320 tisících kilometrech - to je pro leckoho dvacet let provozu - budou plně nabité baterie schopné auto dovézt 270 km daleko.
Dahn uvádí tipy, jak životnost své baterie co nejvíce prodloužit. Ten hlavní je výše zmíněný - nenabíjejte ji na 100 %, nebo to aspoň dělejte tak málo, jak to je možné. Denní limit nabíjení by podle něj měl být 90 %, ne víc - nabíjení „do plna” akumulátory nemají rády. Výzkum ukazuje, že by se dalo jít ještě dál - ideální hodnota je prý 70 %, ale to už znamená téměř třetinové zmenšení využitelné kapacity, což většina uživatelů elektrického čehokoli zřejmě nebude ochotna akceptovat.
Další faktor, který životnost akumulátorů ovlivňuje, je jejich vystavování velmi nízkým nebo velmi vysokým teplotám. Zrovna u aut tuto věc příliš neovlivníme, ale pokud byste za každou cenu chtěli „žít podle baterek”, ideální je prý podnebí v kanadském Vancouveru. V případě mobilů a dalších přenosných zařízení ale i touto cestou životnosti pomoci lze - nechávat akumulátory na přímém slunci nebo na mrazu není dobrý nápad.
Dodejme, že pro vozy Tesla není 320 tisíc kilometrů nedosažitelná meta. Nejojetější Model S, o kterém víme, je tenhle americký „taxík” - koncem srpna měl za sebou 483 tisíc km. Provozovatel, firma Tesloop, zhruba před rokem uvedla, že baterie měly při nájezdu 320 tisíc km kapacitu 94 % nových. Takovou porci kilometrů přitom vůz najezdil za rok a něco, takže často stával u Superchargerů. Na kolik procent byly baterie dobíjeny, nevíme, s ohledem na výše zmíněné to ale dost pravděpodobně nebylo 100 %, už z časových důvodů.
Zdánlivě neoptimální nabíjení je tak z hlediska životnosti akumulátorů lepší, než to zdánlivě optimální. Můžete to vyzkoušet třeba na mobilu a uvidíte, jakých výsledků dosáhnete...

Chcete-li udržet Li-ion baterie (zde ty v Tesle Model S) zdravé, nenabíjejte je 100 %, ideálně se držte pod maximem 90 % či ještě níže
Zdroj: Tesla Motors Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový plán finále v Jerezu 15:33
- Časový program na Phillip Islandu 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 08:00
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
- Schrötterův odchod z WRP Ducati 13.10.2025
Nejnovější články
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
před 44 minutamiNěmecký profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
před 2 hodinamiAnalytik se pokusil vykreslit prodeje největšího propadáku BMW jako úspěch, spíš ale podtrhl jeho mizérii
před 3 hodinamiJedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
před 5 hodinamiAutomobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva