Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?

Tak jako člověk dokáže přežít jen určité přetížení při deceleraci, i akcelerace na stovku vás v jednu chvíli zabije. Ale nebojte, vaše Fabia RS TDI ji nevyvine.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?

8.2.2017 | Marek Bednář | 17 příspěvků

Tak jako člověk dokáže přežít jen určité přetížení při deceleraci, i akcelerace na stovku vás v jednu chvíli zabije. Ale nebojte, vaše Fabia RS TDI ji nevyvine.

Možná už jste někdy slyšeli výrok Jeremyho Clarksona k rychlostním omezením na silnicích a jejich vymáhání. Řekl: „Rychlost ještě nikdy nikoho nezabila. Až náhlé zastavení, to je to, co vás dostane.” Jako skoro všechna jeho slova je třeba to brát s nadsázkou, čistě technicky má ale pravdu - můžete jet třeba 1 000 km/h a nic vám to neudělá, pakliže tak činíte v prostředku, který se nerozpadne pod tíhou samotné rychlosti. Pokud ale v takové, klidně i mnohem nižší rychlosti náhle zastavíte, např. v důsledku nárazu do stromu, zemřete. A stane se tak důsledku přetížení, které na vás v takový moment bude působit.

Ono náhlé zpomalení je z fyzikálního hlediska změna rychlosti pohybu, při které na tělo člověka působí přetížení vyjádřené jednotkou „g” - podle gravitace. 1 g je síla rovná normální zemské gravitaci. V autech měříme g např. v zatáčkách anebo právě při zrychlení či zpomalení. A stejně jako vás přetížení může zabít při zpomalení, může vás zabít klidně i akcelerací. A to pokládá otázku: za jaký čas musí auto zrychlit na stovku, aby vás při tom zabilo?

Abychom si udělali představu o přetížení vyvíjeném při akceleraci, vezmeme si za prvotní příklad zrychlení na stovku 10 vteřin - něco takového je dnes docela běžné, to vyvine v nižší střední třídě i docela obyčejný vůz. Pokud budete zrychlovat v takovém autě naplno, bude na vás působit síla zhruba 0,28 g - o něco víc než čtvrtina normální gravitace. Nic mimořádného.

Abyste se dostali na sílu alespoň 1 g, musí auto zrychlit na stovku za zhruba 2,84 sekundy. Taková auta už na světě jsou - velmi blízko je Porsche 911 911 Turbo S a ještě lépe je na tom nyní Tesla Model S P100D, která vás krátkodobě pošle i za hranici 1,4 g. A Bugatti Chiron bude pravděpodobně ještě o něco lepší - stovku má udělat za 2,2 sekundy. To odpovídá síle cca 1,29 g, pořád žádné drama.

Ty nejrychlejší dragstery zvládnou zrychlit na 60 mph (97 km/h) za 0,86 vteřiny, což znamená asi 5,3 g. To už je hodně, ale pořád je to něco, co není problém přežít - vždyť na horských drahách se přetížení dostávají až k 6 g. Kdyby byl netrénovaný člověk takovému přetížení vystaven delší dobu, řekněme desítky vteřin, mohl by i zemřít, ale jak na horské dráze, tak i v autě jde o krátké momenty. Jsou údajně zaznamenány případy, kdy lidé přežili přetížení až 100 g - protože mu byli vystaveni jen extrémně krátkou dobu.

Rekord zrychlení, které člověk přežil, je zaznamenán s hodnotou 46,2 g - byl to důstojník amerického letectva John Stapp, který se účastnil experimentu ke zjištění, co zvládne lidské tělo. A nebyl to žádný „pokusný králík”, sám to byl lékař a nakonec se přes experimenty se sebou samým dožil skoro 90 let. Tohle považujme za ověřený extrém a odpovídá to času zrychlení z nuly na 100 km/h 0,061 vteřiny, tedy méně než jednu desetinu sekundy.

John Stapp ale nepodstoupil jediný takový experiment, dříve zvládl nanejvýš 35 g, ovšem i při tom mu občas vypadly plomby či se zlomila nějaká kost. Ani to asi není věc, kterou chcete zažívat při zrychlení z křižovatky cestou na nákup, takže i zrychlení odpovídající této hodnotě (asi 0,078 sekundy) lze považovat za přílišné. S 30 g už si Stappovo tělo poradilo bez následků, takže odpovídajících 0,091 sekundy akcelerace na stovku můžeme označit „za pohodu”. Zaokrouhleno: cokoli s akcelerací na 100 km/h za 0,1 sekundy a více bude bezpečné.

Něco takového nezvládne žádné existující auto, ani letadlo, nezvládne to nic. A pokud se dnes bavíme o časech okolo 2 sekund jako o fyzickém limitu akcelerace na stovku kvůli pneumatikám, nemusíte se bát ve svém autě sešlápnout plyn na podlahu. Nic se vám nestane, tedy, aspoň ne kvůli přetížení...

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 1 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 01Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 2 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 02Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 3 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 03
Tělo Johna Stappa zvládlo při experimentech až 46,2 g, ještě při 35 g se mu ale „sem tam něco zlomilo”

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 4 - Jake zrychleni 0 na 100 kmh prezije clovek 04Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 5 - tesla model s p100d 2017 mt rekord 22
Od hrobu je vážně daleko i v těch nejrychlejších autech - či spíše „autech”, která dnes existují. Měření Motor Trendu zaznamenalo krátkodobě nanejvýš něco málo přes 1,4 g u nejrychlejšího dnes vyráběného silničního auta vůbec

Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 6 - porsche 911 991 turbo s motortrend 01aJaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 7 - porsche 911 991 turbo s motortrend 02Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 8 - porsche 911 991 turbo s motortrend 03Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 9 - porsche 911 991 turbo s motortrend 04Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 10 - porsche 911 991 turbo s motortrend 05Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 11 - porsche 911 991 turbo s motortrend 06Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 12 - porsche 911 991 turbo s motortrend 07Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 13 - porsche 911 991 turbo s motortrend 08Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít? - 14 - porsche 911 991 turbo s motortrend dalsi 01
Porsche 911 Turbo S je opravdu rychlé, ale svým zrychlením vás zabít nedokáže, ani zdaleka

Zdroj: Jalopnik

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 17 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše