Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaké zrychlení auta z 0 na 100 km/h dokáže člověk ještě přežít?
8.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tak jako člověk dokáže přežít jen určité přetížení při deceleraci, i akcelerace na stovku vás v jednu chvíli zabije. Ale nebojte, vaše Fabia RS TDI ji nevyvine.
Možná už jste někdy slyšeli výrok Jeremyho Clarksona k rychlostním omezením na silnicích a jejich vymáhání. Řekl: „Rychlost ještě nikdy nikoho nezabila. Až náhlé zastavení, to je to, co vás dostane.” Jako skoro všechna jeho slova je třeba to brát s nadsázkou, čistě technicky má ale pravdu - můžete jet třeba 1 000 km/h a nic vám to neudělá, pakliže tak činíte v prostředku, který se nerozpadne pod tíhou samotné rychlosti. Pokud ale v takové, klidně i mnohem nižší rychlosti náhle zastavíte, např. v důsledku nárazu do stromu, zemřete. A stane se tak důsledku přetížení, které na vás v takový moment bude působit.
Ono náhlé zpomalení je z fyzikálního hlediska změna rychlosti pohybu, při které na tělo člověka působí přetížení vyjádřené jednotkou „g” - podle gravitace. 1 g je síla rovná normální zemské gravitaci. V autech měříme g např. v zatáčkách anebo právě při zrychlení či zpomalení. A stejně jako vás přetížení může zabít při zpomalení, může vás zabít klidně i akcelerací. A to pokládá otázku: za jaký čas musí auto zrychlit na stovku, aby vás při tom zabilo?
Abychom si udělali představu o přetížení vyvíjeném při akceleraci, vezmeme si za prvotní příklad zrychlení na stovku 10 vteřin - něco takového je dnes docela běžné, to vyvine v nižší střední třídě i docela obyčejný vůz. Pokud budete zrychlovat v takovém autě naplno, bude na vás působit síla zhruba 0,28 g - o něco víc než čtvrtina normální gravitace. Nic mimořádného.
Abyste se dostali na sílu alespoň 1 g, musí auto zrychlit na stovku za zhruba 2,84 sekundy. Taková auta už na světě jsou - velmi blízko je Porsche 911 911 Turbo S a ještě lépe je na tom nyní Tesla Model S P100D, která vás krátkodobě pošle i za hranici 1,4 g. A Bugatti Chiron bude pravděpodobně ještě o něco lepší - stovku má udělat za 2,2 sekundy. To odpovídá síle cca 1,29 g, pořád žádné drama.
Ty nejrychlejší dragstery zvládnou zrychlit na 60 mph (97 km/h) za 0,86 vteřiny, což znamená asi 5,3 g. To už je hodně, ale pořád je to něco, co není problém přežít - vždyť na horských drahách se přetížení dostávají až k 6 g. Kdyby byl netrénovaný člověk takovému přetížení vystaven delší dobu, řekněme desítky vteřin, mohl by i zemřít, ale jak na horské dráze, tak i v autě jde o krátké momenty. Jsou údajně zaznamenány případy, kdy lidé přežili přetížení až 100 g - protože mu byli vystaveni jen extrémně krátkou dobu.
Rekord zrychlení, které člověk přežil, je zaznamenán s hodnotou 46,2 g - byl to důstojník amerického letectva John Stapp, který se účastnil experimentu ke zjištění, co zvládne lidské tělo. A nebyl to žádný „pokusný králík”, sám to byl lékař a nakonec se přes experimenty se sebou samým dožil skoro 90 let. Tohle považujme za ověřený extrém a odpovídá to času zrychlení z nuly na 100 km/h 0,061 vteřiny, tedy méně než jednu desetinu sekundy.
John Stapp ale nepodstoupil jediný takový experiment, dříve zvládl nanejvýš 35 g, ovšem i při tom mu občas vypadly plomby či se zlomila nějaká kost. Ani to asi není věc, kterou chcete zažívat při zrychlení z křižovatky cestou na nákup, takže i zrychlení odpovídající této hodnotě (asi 0,078 sekundy) lze považovat za přílišné. S 30 g už si Stappovo tělo poradilo bez následků, takže odpovídajících 0,091 sekundy akcelerace na stovku můžeme označit „za pohodu”. Zaokrouhleno: cokoli s akcelerací na 100 km/h za 0,1 sekundy a více bude bezpečné.
Něco takového nezvládne žádné existující auto, ani letadlo, nezvládne to nic. A pokud se dnes bavíme o časech okolo 2 sekund jako o fyzickém limitu akcelerace na stovku kvůli pneumatikám, nemusíte se bát ve svém autě sešlápnout plyn na podlahu. Nic se vám nestane, tedy, aspoň ne kvůli přetížení...
Tělo Johna Stappa zvládlo při experimentech až 46,2 g, ještě při 35 g se mu ale „sem tam něco zlomilo”
Od hrobu je vážně daleko i v těch nejrychlejších autech - či spíše „autech”, která dnes existují. Měření Motor Trendu zaznamenalo krátkodobě nanejvýš něco málo přes 1,4 g u nejrychlejšího dnes vyráběného silničního auta vůbec
Porsche 911 Turbo S je opravdu rychlé, ale svým zrychlením vás zabít nedokáže, ani zdaleka
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 4 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 2 hodinami - Američané ukázali nový podvodní dron. Dosud tajná zbraň nahání hrůzu nejen žralokům
před 3 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
před 4 hodinami - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 5 hodinami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 19:47 - mattonecz
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 19:40 - 970ka
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code