Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Je tohle nejkrásnější nový okruh světa? Stojí v Argentině
23.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+videa) Okruh Potrero de los Funes vznikl až v roce 1987, přesto vypadá podobě jako ty historické. Kouzlem zde je, že vznikl z obyčejných silnic.
Většina závodních okruhů, které vznikly v posledních dekádách, byly postaveny „na zelené louce” a nejčastěji podle pravítka Hermanna Tilkeho. Většina z nich vypadá dokonale uměle a úchvatné závody na nich obvykle i proto nevídáme. Za všechny zmiňme jednu z výjimek, Circuit of the Americas, stojící v Texasu. Ta má na Tilkeho poměry velké převýšení a hromadu různých zatáček, přesto to není něco, k čemu by se vázaly legendy.
Na druhé straně spektra jsou okruhy, které jsou v podstatě běžnými silnicemi, jen občas je obkročí svodidla a jezdí se zde závody. Za takové můžeme zmínit okruh v Monaku nebo okruh de la Sarthe, na kterém se jezdí čtyřiadvacetihodinovka Le Mans. A v podstatě také většinu městských okruhů, používaných jen občas a vedených po ulicích měst. Že jsou o hodně zajímavější, netřeba dodávat.
Výše zmíněné ale automaticky neznamená, že přirozený okruh je skvělý a uměle vytvořený špatný. Taková Laguna Seca sice také vznikla uprostřed ničeho, ale ní už víc než padesát let se na ní jezdí úžasné závody. A taková Severní smyčku Nürburgringu, navzdory představám mnohých, vznikla též zcela uměle a přesto je to dodnes nejúchvatnější okruh na celém světě, kterému se jen těžko někdy něco vyrovná.
Je to ale ještě třetí cesta, jak se dobrat zajímavého výsledku. Čímsi mezi umělým a přirozeným okruhem mezi trať v argentinské provincii San Luis, nazvaná Potrero de los Funes. Vznikla v roce 1987, což je vážně nedávno, ale nikdo ji nenavrhoval od základu. Prostě byly využity silnice okolo stejnojmenného jezera sopečného původu, dostaly lepší asfalt, plot a odolnější svodidla - a trať dlouhá 6,16 km byla na světě. Po většinu času je ale stále zachována její funkce jako veřejné silnice.
V roce 2008 doznala rekonstrukce, při které se kromě zlepšení bariér také trochu změnila trať samotná. Přibyly dvě šikany pro zpomalení aut v nejrychlejších pasážích, takže současná délka trati je 6,22 kilometru a je tu 22 zatáček. Pořád je to ale dost rychlý okruh, který je ve velmi hornaté oblasti, takže jeho náročnost zvyšuje velké převýšení. A je tu několik zatáček, ze kterých musíte vyjet na první pohled špatně, ale jen proto, že to pomůže nájezdu do zatáčky následující.
Fascinující je i pohled na scenérii obklopující samotnou trať. V podstatě celá obkružuje zmíněné jezero, jsou tu hory i pár zajímavých budov, které vznikly ještě předtím, než tu vůbec někoho napadlo „postavit” závodní okruh.
Jeho specifikem jsou také zhusta absentující únikové zóny; nic jako desítky metrů kačírku tu nečekejte, na nic takového tu prostě není prostor. Tohle trati přidává na zajímavosti, ovšem znamená to, že se tu nikdy nebude jezdit Velká cena Formule 1 - okruh nesplňuje předepsané parametry. Všechny ostatní disciplíny FIA tu však potkáte, jezdíval se tu podnik FIA GT1 a minimálně po části okruhu také vedou rychlostní zkoušky místních rallye. Také býval součástí argentinského poháru TC2000.
Okruh Potrero de los Funes, třebaže neznámý, se tedy nemusíme stydět zařadit vedle velikánů typu Bathurst, Spa-Francorchamps, Sarthe nebo i Nordschleife, a to přes to, že není nijak starý. Může být trochu škoda, že v současnosti se okruh k automobilovým závodům tolik nevyužívá; bývá součástí cyklistických závodů, ale i to je lepší než nic.
Jeho krásu nejlépe ukážou fotografie a onboard videa, která naleznete úplně dole. Kombinace kopců na jedné straně se slušně velkým jezerem na straně druhé jako doplněk točité a náročné trati je velmi přitažlivý.


















































Okruh Potrero de los Funes není historický, ale vznikl z běžných silnic a je velmi atraktivní
Zdroj: Potrero de los Funes San Luis
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 11 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
