Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z nejlepších hot hatchů vyzval na souboj SUV, výsledek mění jejich vnímání
1.2.2019 | Petr Prokopec
Když ještě před pár léty někdo začal spojovat SUV se sportováním, dalo se na to říci leda: „Ano, můžete do něj třeba naložit kolo!” Tyhle časy jsou pryč a Ateca Cupra to ukazuje velmi přesvědčivě i v souboji se svým bratrem.
Od chvíle, kdy Seat odhalil ostré SUV Cupra Ateca, bylo jasné, že jednoho dne dojde na srovnání s dalšími sportovními deriváty značky. Zejména pak se Seatem Leon Cupra, který dostal pod kapotu identickou pohonnou jednotku. Oba pohání přeplňovaný benzinový dvoulitrový čtyřválec, který v případě SUV naladěn na 300 koní, v případě hatchbacku jich produkuje o 10 méně. Pokud ovšem zvolíte limitované provedení Cupra R osazené manuálem, můžete jich pro změnu dostat o 10 více.
Italský magazín Quattroruote nakonec zvolil střední cestu, i proto, aby oba vozy mohly disponovat automatickou převodovkou DSG. V tu chvíli totiž i Leon R disponuje „jen“ třemi stovkami koní, ty přitom míří bezvýhradně pouze na přední nápravu. V případě SUV může využít pohon všech kol, který sice zvyšuje hmotnost, ovšem zároveň i zlepšuje trakci. Pravda, při vyšším tempu či při letmém rozjezdu je tato výhoda eliminována, nicméně my se nejprve podíváme na sprint z klidu.
Jak asi již očekáváte s ohledem na výše zmíněné, vítězem daného klání je Ateca, a to naprosto jednoznačným. Ta zvládá zrychlit na stovku již za 4,85 sekundy, což je na 1 713 kilogramů vážící vůz více než působivé. Leon je pak sice o 215 kilo lehčí, nicméně jeho přední náprava při tak vysokém zatížení zkrátka a dobře musí bojovat s trakcí. Stovky tak dosáhne „až“ za 5,62 sekundy. Za svým sourozencem pak zaostává i na měřené čtvrtmíli, čas z tohoto klání ale Italové nezveřejnili.
Přesunout se tak můžeme k další disciplíně, k jízdě na okruhu. Zde již Leon platí za jasného favorita, nejen kvůli nižší hmotnosti, ale také s ohledem na nižší těžiště. Nicméně i tak je třeba před SUV smeknout klobouk, neboť za svým příbuzným zaostává pouze o 1,3 sekundy. Na druhé straně je ovšem o 1,5 sekundy rychlejší než Alfa Romeo Stelvio osazená rovněž přeplňovaným čtyřválcem, byť o lehce nižším výkonu (280 koní).
Bylo by zajímavé, kdyby se SUV postavil standardní Seat Leon Cupra, který, jak již bylo zmíněno, disponuje nižším výkonem. Navíc v jeho případě nedošlo na aplikaci karbonového aerodynamického balíčku, jenž v případě „eRka“ snižuje koeficient odporu vzduchu o 12,5 %. Cupra R navíc má i širší rozchod kol vpředu a vzadu, specifické pneumatiky Michelin Sport Cup 2 nebo silnější brzdy Brembo.
Pokud si uvědomíme, jak rozsáhlý je tento výčet modifikací a jak nízký byl rozdíl mezi oběma vozy v cíli, pak se zdá, že Ateca by dokázala standardní Leon Cupra zesměšnit nejen v přímém směru s pevným startem. Zatímco tedy ještě před pár lety byl pojem „sportovní SUV“ naprosto k smíchu, dnes je třeba názor na něj přehodnotit. Srovnání dvou ostrých Španělů je toho jasným důkazem.
Cupra Ateca je opravdu rychlým vozem, standardní Seat Leon Cupra by nejspíše i vyklepla. S verzí R totiž prohrála pouze na okruhu, a to jen o chlup
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva