Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsou diesely nenahraditelné? I Lexus dál uvádí na trh s nimi, jsou to dokonce V8
9.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Lexus mnohokrát řekl, že diesely jsou pro něj mrtvé, že nemají budoucnost a že hybrid je jejich dokonalou náhradou. No, úplně dokonalou asi ne.
Japonská automobilka svého času i u nás nabízela model IS v provedení 220d. Pod kapotu se přitom nastěhoval 2,2litrový turbodiesel známý z Toyot, který byl jako jediná motorizace v nabídce spárován s manuální převodovkou. Kdo jej poznal, ví, jaká tragédie to byla. Nikoli kvůli samotnému motoru, ten odvádí v Toyotách dobrou práci, ale kvůli neskutečně dlouhému zpřevodování, který v autě zabil poslední zbytky jeho dynamického potenciálu. I jízda po městě byla s tímto modelem učiněné utrpení - převody byly tak dlouhé, že jste stěží využili tři.
Lexus tím pověst dieselového IS zdiskreditoval natolik, že jej ani v naftychtivé Evropě neprodal ve větším množství. Výroba tohoto provedení tak byla ukončena bez přímého nástupce a lidé z automobilky se opakovaně nechali slyšet, že diesely jsou tím pro Lexus uzavřená kapitola, že jejich místo zastanou hybridy.
„Jsme oddáni hybridům,” řekl v roce 2014 na ženevském autosalonu viceprezident Lexusu Mark Templin s tím, že diesely podle něj nemají „žádnou budoucnost”. A nezůstal jen u toho: „Dokonce na trzích, kde byste nečekali, že lidé budou chtít hybridy, prodáváme hybridních modelů spousta,” dodal s odkazem na střední východ nebo Asii.
To znělo rozhodně a nebylo tedy nemístné očekávat, že něco jako „dieselový Lexus“ je jednou pro vždy minulostí. Na českém trhu tomu tak je, stejně jako v řadě dalších zemí, jenže zrovna v Templinem zmiňovaných místech to s onou oddaností hybridům u Lexusu až tak žhavé není. A pokud si myslíte, že jde o doprodej modelů uvedených na trh dříve, mýlíte se.
Počínaje tímto měsícem začíná Lexus v Indii prodávat inovovaný vrcholný model LX, čili upravenou Toyotu Land Cruiser, ve verzi 450d. Pohonná 1VD-FTV V8 o objemu 4,5 litru má 32 ventilů a jedno turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a spaluje pochopitelně naftu. Dává výkon až 265 koní, což je o něco méně než obvykle - důvodem jsou modifikace, které si vyžádalo méně kvalitní palivo, jenž je v Indii k mání. Točivý moment 650 Nm v 1 600 ot./min ale již zůstává shodný, spotřeba pak byla vyčíslena na 10 litrů nafty na 100 km.
Indie navíc není jediný trh, kde je tento model k mání - Lexus LX 450d je už od roku 2015 k dispozici mj. na Ukrajině, v Rusku, v Ázerbajdžánu, v Jižní Africe či na Novém Zélandu. Na všechny tyto trhy tedy vůz přišel poté, co viceprezident firmy hovořil o tom, že diesely u Lexusu nemají budoucnost a že jsou nahraditelné. A aktuální uvedení v Indii dosvědčuje, že nejde o dozvuk nějakých dávných strategií.
Že by tedy diesely nebyly zase tak nahraditelné? A dokonale oblíbené na zmíněných místech? Máme daleko ke skalním příznivcům tohoto druhu pohonu, faktem ale je, že kdyby Lexus v Evropě nabízel svá auta s konkurenceschopnými a rozumně zpřevodovanými diesely, žilo by se mu tu mnohem lépe. Ostatně konkurence tu pomalu nic jiného neprodává...



Lexus LX 450d se nově začal nabízet také v Indii...






...kromě toho je ovšem již od roku 2015 k mání v Rusku...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před hodinou
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 3 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
