Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě

11.4.2017 | Petr Prokopec | 53 příspěvků

Prémiové značky se od dieselů rády distancují, některé z nich by ale v Evropě neměly bez naftových motorů prakticky co prodávat.

Zatracovat diesely je dnes v módě. Neuplyne proto pomalu den, aby se o brzké smrti „naftožroutů“ nezmínila ta či ona automobilka. V případě těch masových lze takovým slovům věřit, zvláště u malých modelů. Jejich obliba totiž závisí do značné míry na ceně, která ovšem s tím, jak je stále složitější vměstnat naftové motory do mantinelů daných emisními normami, pozvolna roste. Vozy jako Volkswagen Polo, Škoda Fabia či třeba Renault Clio tak mají budoucnost prakticky jasnou - a ta je buď benzinová nebo nanejvýš hybridní.

Jak tomu ovšem bude u prémiových výrobců? To je otázka nikoliv za milion, ale hned za miliardy. Navenek se automobilky prezentují různými názory, a tak zatímco Volvo jim pomalu strojí pohřeb, Audi či Mercedes to vidí jinak. Stanoviska jednotlivých značek si nyní můžeme dát do kontextu s daty o jejich „dieselových prodejích” za loňský rok v Evropě od společnosti JATO Dynamics. A v případě některých z nich se nelze ubránit pocitu, že jejich postoje jsou ryzím pokrytectvím.

Platí to zejména v případě zmiňovaného Volva, které si na naftové motory rádo plivne při každé příležitosti, přitom plných 80 procent aut této značky prodaných na Starém kontinentu pohání dieselový motor. Pokud by tedy Volvo splnilo své sliby, zatímco ostatní by ve „zbrojení“ nepřestali, přišli by Švédové svůj druhý největší trh. Tedy za předpokladu, že by zákazníci rázem nesáhli po nějaké alternativě, což ale v případě tak masové preference dieselů nelze příliš předpokládat - dost alternativ v nabídce Volva existuje už dnes, sahá po nich ale pouhá pětina zákazníků.

Pokud by Volvo takový krok přesto učinilo, dá se očekávat, že by jej následovali jeho konkurenti? Ne příliš. Takový Jaguar s Land Roverem jsou na dieselech v případě evropských prodejů závislí ještě více - v případě druhé zmíněné značky totiž tyto agregáty tvoří 95 procent prodejů, ta první se z loňských 81 procent posunula na letošních 90. Jakkoliv tedy kde kdo „producenty sazí“ odsuzuje, nakonec stejně skončí u jejich koupě.

Britské značky jsou nicméně malé, a tak jen nebudou udávat tón a určovat směr, jakým se automobilový svět vydá. Lepší náznaky lze hledat třeba u takového BMW, i jeho klienti ovšem favorizují právě diesely - osazeny jsou jimi totiž tři ze čtyř prodaných vozů. Obdobně jsou pak na tom zmiňované Audi a Mercedes, kde prodej dieselových modelů dosahuje 70 % ze všech evropských registrací.

Tato čísla jsou tak vysoká navzdory tomu, že celkový podíl dieselových aut prodaných na Starém kontinentu klesá. Mohou za to ale hlavně masové značky a jejich menší modely Kupříkladu Toyota totiž prodává v Evropě s dieselem jen asi 10 procent svého portfolia. Jen o trochu lépe jsou na tom evropští výrobci aut, pročež se nelze divit, že aktuálně je propad registrací spojený s dieselovými motory 3,7procentní (proti proudu jde kromě Jaguaru a Land Roveru pouze Fiat s růstem 2,6 procenta).

Zmíněné výsledky nemusíme vnímat jako šokující, neboť preference naftových motorů u aut prestižních značek není novinkou. Je ale překvapivé vidět, jaké míry dosáhla, jak vysoko se drží v době jakési naftové krize a jak ostře kontrastuje s tím, co značná část představitelů těchto značek ráda říká. Neházejme všechny do jednoho pytle, třeba takový Mercedes ví dobře, na čem je a netváří se jinak. Ale mnozí jeho konkurenti si nad diesely rádi jeden den umyjí ruce, aby druhý den stejně radostně dodali naftové motory devíti z deseti svých evropských zákazníků.

Tato závislost na pohonných jednotkách, jejichž budoucnost je velmi mlhavá, je pro prémiové značky pochopitelně nepříjemná. A nebagatelizujme ji tím, že jde jen pro Evropu, pro všechny ze zmíněných firem jde o jedno z největších odbytišť, které prostě nemohou jen tak odepsat. Možná proto se tyto automobilky tváří tak, jak se tváří - nachází se v situaci, ve které sami neví, jak si počínat. Vyznávat dieselům lásku je nepopulární, reálně s nimi nepočítat do budoucna je ale podobně sebevražedné. Stejně tak na ně ale nelze bez okolků sázet, neboť může přijít den, kdy se z moci politického rozhodnutí stanou prakticky neprodejnými.

Takže kudy dál? Kdo ví. Jakákoli závislost je nebezpečná a závislost na naftě zjevně není výjimkou...

Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 1 - BMW 750d xDrive nove 01Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 2 - BMW 750d xDrive nove 02Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 3 - BMW 750d xDrive nove 03Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 4 - BMW 750d xDrive nove 04Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 5 - BMW 750d xDrive nove 05Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 6 - BMW 750d xDrive nove 06Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 7 - BMW 750d xDrive nove 07Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 8 - BMW 750d xDrive nove 08Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 9 - BMW 750d xDrive nove 09Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 10 - BMW 750d xDrive nove 10Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 11 - BMW 750d xDrive nove 11Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 12 - BMW 750d xDrive nove 12Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 13 - BMW 750d xDrive nove 13

Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 14 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 01Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 15 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 02Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 16 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 03Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 17 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 04Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 18 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 05Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 19 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 06Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 20 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 07Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 21 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 08Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 22 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 09Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 23 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 10Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 24 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 11Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 25 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 12Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 26 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 13Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 27 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 14Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 28 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 15Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 29 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 16Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 30 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 17Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 31 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 18Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 32 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 19Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 33 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 20Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 34 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 21Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 35 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 22Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 36 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 23Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 37 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 24Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 38 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 25Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 39 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 26Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 40 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 27Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 41 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 28Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 42 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 29Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 43 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 30Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 44 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 31Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 45 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 32Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 46 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 33Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 47 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 34Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 48 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 35Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 49 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 36Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 50 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 37Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 51 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 38Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 52 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 39Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 53 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 40Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 54 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 41Krutá diagnóza prestižních evropských automobilek: závislost na naftě - 55 - BMW 50d 2017 400 ps prezentace 42
Také u BMW jsou diesely naprosto dominantní způsob pohonu jeho aut prodaných v Evropě. Na fotkách vidíme model 750d s docela novým motorem - třílitrovým naftovým šestiválcem se čtveřicí turb. Jistě i v jeho případě bude automobilka ráda, když se ji investice do vývoje vrátí...

Zdroj: JATO Dynamics

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 53 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše