Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je vzácná „mluvící” Tatra 613. Český KITT dnes nedá plechy lacino
29.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V pouhých 17 kusech vznikla jedna z posledních evolucí Tatry 613. Vybavili ji pozoruhodnými funkcemi a nazvali ji Electronic. Jedna z nich teď může být vaše, ve stavu blízkém dokonalosti.
I když jde o jeden z vrcholů evoluce slavného českého resp. československého auta, jde také o jednu ze smutných teček za dobami slávy osobních vozů Tatry. Model 613-4 Electronic už nevznikl jako limuzína pro papaláše, na trh přišel v roce 1993 coby pokus konkurovat zahraničním autům podobného ražení, která tou dobou byla v tehdy už samostatné České republice k mání. A řekněme si rovnou, že pokus to byl docela naivní.
I když pro tohle auto budeme vždy mít slabost, nebylo příliš myslitelné, aby u zákazníků jakkoli výrazně uspělo. Verze Electronic se dostala do prodeje za cenu 1 250 000 Kč, což je dost peněz i dnes, v roce 1993 to ale bylo ještě násobně víc - průměrná mzda tehdy nečinila ani 6 000 Kč. Co je možná podstatnější, šlo o částku srovnatelnou se sumami, které byly potřeba na pořízení některého z vrcholů německé automobilové produkce. A nebudeme si nalhávat, že třeba Mercedes-Benz třídy S generace W140 nebyl nesrovnatelně lepším autem.
Stejně tak se ale nedá říci, že by 613-4 Electronic (nebo Elektronik, v historii najdeme různé zápisy) neměla co nabídnout. Její jméno přesně definovalo její specifikum, a tak si na palubě našly místo tři počítače, které spolupracovaly s pomocí dnes běžné sběrnice Can Bus. Nejzajímavější z toho všeho byl hlasový výstup, který vás upozorňoval na to, čeho je radno si za jízdy všímat. Dozvěděli jste se tak např., že máte „zásobu paliva na 30 kilometrů”, že je „žárovka levého dálkového světla vadná” nebo že je „teplota oleje přes 130 stupňů”. Srovnání se seriálovým KITTem není nemístné...
Palubní systémy dále hlídaly stav baterie a automaticky vypínaly rádio, světla či cokoliv jiného, co byste mohli při opuštění vozu omylem nechat zapnuté, abyste ráno spolehlivě nastartovali. Také tu byla vnější zpětná zrcátka s automatickým stmíváním a elektrickým ovládáním či klimatizace. Prostě luxusní auto svého druhu, a to za leccos ještě šlo připlatit - nad palubním telefonem, barevnou televizí s VHS nebo autorádiem Blaupunkt s měničem CD se dnes pousmějeme, v roce 1993 to ale bylo něco.
Navzdory těmto libůstkám se ale 613-4 na trhu neprosadila. Prodalo se pouhých 17 kusů, z nichž většina navíc zamířila do státních služeb. Je to i případ relativně skromně vybavené 613-4 Electronic, kterou tu máme dnes a kterou si můžete pořídit. Přesně 27. září 1993 si ji pořídilo ministerstvo životního prostředí a možná s ohledem na své postoje zvolilo vážně méně vybavený kus s látkovým čalouněním či pouze oním autorádiem Blaupunkt. Nevíme, kolik od té doby najela kilometrů, nedávno ale prošla kompletní renovací a vypadá opravdu perfektně.
Vnější zelinkavý lak, dobová kola, čalounění interiéru i veškeré plasty, motorový prostor... to všechno vypadá, jako by včera vyjelo z továrny. Auto dlouhé 5 150 mm a vážící 2 260 kg by tedy mělo mít k dispozici stále všech 147 kW (200 koní) a 300 Nm, které na zadní kola posílá 3,5litrový, vzduchem chlazený osmiválec. Převodovka je manuální pětistupňová a jsou tu už i dva třícestné katalyzátory s lambda sondami, kdyby vás tížila péče o přírodu - minimálně původního majitele musela.
Tohle všechno dnes může být vaše za 1,7 milionu Kč. Jistě nemalé peníze, při zohlednění inflace je to ale oproti ceně z roku 1993 zlomek původní ceny. A při vzácnosti tohoto modelu lze očekávat, že jeho hodnota bude do budoucna jen růst...
Tato vzácná Tatra 613-4 Mi Long Electronic může být vaše ve stavu blízkém novému vozu
Zdroj: Tatra Krnepo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 27 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz