Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik nás budou stát poslední výmysly EU? Šéf financí VW řekl účet jen za jeho firmu
6.8.2018 | Petr Prokopec
Evropská unie zas jednou chtěla pomáhat, ve výsledku je ale těžké najít někoho, kdo její novinky ocení. Výrobci aut to nejsou a i zákazníci to budou jen stěží.
Již mnohokrát jsme zmínili, že od 1. září letošního roku musí být všechna auta v prodeji homologována v souladu s novou metodikou měření spotřeby a emisí. Stejně tak jsme mohli uvést, že nová procedura WLTP představuje pro automobilky nemalý problém. Původně totiž měl rozdíl ve výsledcích testů podle staré metodiky NEDC a novými předpisy činit jen pár jednotek procent, nicméně skutečnost je mnohonásobně horší.
Co je v tuto chvíli ještě kritičtější, homologační proces je velmi náročný časově i finančně. Projít novým sítem totiž musí zvlášť naprosto každý model i každá motorizace, jenž budou na území Evropské unie prodávány. Kapacity zkušeben jsou ovšem omezené. A co více, nová metodika si i kvůli nástupu nové emisní normy Euro vyžádala mnohem větší zásahy do konstrukce vozů, než s jakými bylo původně počítáno. To pro výrobce aut znamená o náklady víc a omezená nabídka o příjmy méně.
O jaká čísla přitom jde? Dosud jsme neměli k dispozici nic konkrétního, nyní se ovšem na dané téma vyjádřil finanční ředitel koncernu VW Group Frank Witter. Ten uvedl, že náklady na novou homologaci aut pro celé impérium dosáhnou výše 1 miliardy Eur (cca 25,6 mld. Kč). To přitom rozhodně není suma, jakou by mohla jednoduše odepsat i automobilka velikosti Volkswagenu.
Podle šéfa VW Group Herberta Diesse, který nedávno oslavil prvních sto dní na svém postu, tedy v nejbližší budoucnosti čeká výzva „o velikosti Titanicu“. Jak jsme zmínili, od 1. září tedy jednoduše některé modely či varianty nebudou k dispozici a momentálně nikdo nedokáže přesně potvrdit, kdy (a zda vůbec) se do nabídky vrátí.
Volskwagen, stejně jako další automobilky, tedy čeká pokles prodejů, to je zřejmě nevyhnutelné. Na druhé straně ovšem stojí účet za novou homologaci, stejně jako nemalé výdaje, jenž musí koncern položit na oltář dalšího vývoje. Podle Diesse totiž společnost potřebuje „masivní expanzi“ v oblasti softwaru a digitalizace, aby dokázala lépe čelit konkurenci z Číny a Spojených států. Čeká nás tedy zdražování?
Ve výsledku nepochybně ano, hned 1. září ale nic takového nečekejte. Volkswagen jel ve druhém letošním čtvrtletí na plné obrátky a výroba byla navýšena o 13,5 procenta, což je dvojnásobek růstu prodejů. Automobilka tedy využije limitu maximálního povoleného množství vyrábí skladových aut homologovaných dle staré metodiky a bude je prodávat i v době, kdy již budou platit nová pravidla.
Je však otázkou, jak dlouho tento polštář Němcům vydrží a kdy dokážou dostat nabídku do stavu odpovídajícího očekáváním kupujících. Až poté bude jasné, co bude muset Volkswagen - a nejen Volkswagen - udělat, aby byl schopen dále jet podle nových pravidel. Zdá se však stále jasnější, že celý nápad EU s novými testy emisí a spotřeby, který stejně nepřinese pro zákazníka nic hmatatelného, ve výsledku jen omezí nabídku aut a zdraží ty zbývající kvůli nové zátěži na bedrech výrobců.
Kupříkladu loni VW Group v Evropě prodal 3 677 539 aut a kdybychom onen miliardový vícenáklad měli rozpustit do ročního objemu výroby, jde 272 Eur navíc na jedno prodané auto. To je skoro 7 000 korun, opravdu dost peněz i na jasnou evropskou jedničku. A nedělejme si iluze, že jiní výrobci zvládnou tento krok levněji.
Jsme tedy opravdu zvědavi, s jakými informacemi se vytasíme v průběhu zbytku roku. U automobilek nyní vládne velká nervozita a místní zastoupení mají obavy, že zejména na přelomu roků 2018 a 2019 nebudou mít pořádně co prodávat. Snad se to nestane, kdyby na to ale přece jen přišlo, víte, komu poděkovat. Byla to Evropská unie, která ve stínu Dieselgate začala tlačit na rychlost zavedení WLTP v situaci, kdy automobilky předem říkaly, že nebudou schopny tak rychle reagovat. Teď se to skutečně stalo a nevidíme nikoho, kdo by na této situaci mohl profitovat - bolet bude výrobce i zákazníky, auta přitom zůstanou z valné většiny stále stejná, jen budou jinak homologovaná...






Z pohledu automobilek není urychlený příchod nové měřicí procedury nic dobrého. Lid přitom nepocítí čistější ovzduší, spíše na něj dopadne finanční tíha za celý proces
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 10 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 11 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
