Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lotus možná změní majitele, mateřský Proton je znovu na dně
26.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zájem o malajsijskou automobilku i její britskou pobočku měly vyjádřit PSA, Renault a Suzuki. Zda ale k akvizici dojde, není zatím jisté.
Malajsijská automobilka Proton byla založena v roce 1983, přičemž zpočátku její hlavní program spočíval v částečném překarosování a přeznačkování vozů Mitsubishi. Teprve s příchodem nového milénia odstartovala výroba vlastních modelů, nicméně ty po komerční stránce příliš úspěšné nebyly. A tak zatímco v roce 1993 patřil Protonu v Malajsii čtyřiasedmdesátiprocentní podíl na trhu, momentálně se pohybuje někde okolo 15 %.
Při tomto pádu je vcelku překvapivé, že Proton čas od času získal pod svá křídla i jiného výrobce. Od roku 1996 je tak jeho součástí britská automobilka Lotus, o osm let později Malajsijci získali do svého vlastnictví i italského producenta motocyklů MV Augusta. Již za rok ovšem tuto společnost prodali, přičemž nový majitel se zavázal převzít zejména velké závazky, které MV Agusta „nasekala” i přičiněním Protonu.
Dobře na tom ovšem malajsijská automobilka není ani letos. Přestože tamní vláda do firmy v dubnu vrazila finanční pomoc ve výši 1,5 miliardy ringgitů (cca 8,73 mld. Kč), topí se v problémech. Vláda přitom konstatovala, že Proton bez pomoci zahraničních značek nemá zrovna valnou budoucnost. Toho si je evidentně vědoma i samotná automobilka, která měla na počátku roku oslovit takřka 20 výrobců z celého světa s žádostí o spolupráci.
Na dané „volání o pomoc“ odpověděl především francouzský koncern PSA, jehož mluvčí probíhající jednání potvrdil. Nespecifikoval ovšem již žádné podrobnosti, pročež není jisté, zda se jedná o kompletní převzetí celé značky či jen odkup určitého podílu. Mimo to svůj zájem měly vyjádřit také Renault a Suzuki, v jejich případě ale již oficiální potvrzení chybí. Detailně se ostatně nevyjádřil ani Proton.
Je přitom otázkou, zda by se taková transakce týkala také Lotusu nebo by jeho prodej byl řešen zvlášť. V prvním případě, kdyby firmu převzalo právě PSA, lze zmínit, že automobilový svět je skutečně malý. Aktuálním šéfem britské automobilky je totiž Jean-Marc Gales, někdejší šéf Citroënu a bývalý člen nejužšího vedení francouzského koncernu. Nyní by se tak de facto vrátil „domů“.
Lotus ale nejspíše nebude hlavním předmětem zájmu potenciálních partnerů. Místo toho se jedná spíše o dvě strategicky umístěné malajsijské továrny, které momentálně ani zdaleka nejedou na plnou kapacitu. Ta činí 400 tisíc kusů ročně, loni však Lotus prodal jen 102 000 aut. Jeho montážní linky tak mají dostatek prostoru na výrobu vozů ostatních automobilek a pochopitelně i nevyužitý potenciál na domácím trhu.
Na spekulace je ale nyní ještě dostatek času, pročež jen dodáme, že momentální snahy nejsou prvními, jenž mají za úkol oslovení zahraničních partnerů. V minulosti Proton oslovil již i koncerny VW Group a General Motors, nicméně jednání selhalo poté, co malajsijská vláda odmítla prodej kontrolního balíku. Čím hůře na tom ale Proton, tím pravděpodobnější bude, že si malajsijská vláda nebude klást žádné zvláštní podmínky.
Proton se momentálně chlubí třeba hatchbackem Suprima S...
...či modelem Iriz, jehož prodeje ale rozhodně nejsou enormní
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva