Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů

21.9.2016 | Petr Prokopec | 1 příspěvek

Japonci letos v dubnu přiznali, že manipulovali výsledky testů spotřeby u řady svých vozů. A pro jistotu v tom pokračovali i v květnu.

Pokud v automobilovém průmyslu přijde řeč na podvádění, pak každý okamžitě zmíní koncern Volkswagen. A na jednu stranu je to tak správně, neboť Němci skutečně podváděli emisní testy, díky čemuž se jejich vozy „na papíře“ chovaly k životnímu prostředí ohleduplněji než ve skutečnosti. Nicméně je třeba dodat, že Volkswagen nakonec vše přiznal a již rok usilovně pracuje na nápravě reputace, k čemuž by mu ostatně mohla pomoci i nejnovější studie, koncernové diesely vyhodnotila jako „nejčistší“. A manipulativní praktiky popisuje především u aut jiných výrobců.

O koncernu VW Group lze tedy smýšlet jako o napraveném hříšníkovi. Zcela jinak se ovšem chová Mitsubishi, v jehož případě se letos provalil skandál s falšováním spotřeby. Zpočátku přitom šlo jen o čtyři vozidla, později však japonská automobilka přiznala, že s údaji manipuluje již od roku 1991. A přestože v roce 2005 vystoupil jeden z jejích zaměstnanců s požadavkem, aby Mitsubishi začalo zase fungovat dle pravidel, byl všemi ignorován.

Skandál Mitsubishi tak mohl bobtnat, a přestože se ve výsledku dotkl menšího množství aut než u Volkswagenu, díky horšímu zázemí automobilka víceméně ztratila svou autonomii, neboť největší balík akcií převzal Nissan. Ten nyní musí čelit dalšímu kolu obvinění, se kterým přišel japonský ministr dopravy Naoki Fujii. Dle něj se totiž Mitsubishi nepoučilo, ale se spotřebou podvádí i nadále.

„Nemůžeme si pomoci, ale cítíme znepokojení, že v této oblasti nedošlo ke zlepšení,“ uvedl Fujii na adresu testů, jimiž automobilka prošla v květnu. Tedy měsíc poté, co přiznala své hříchy. V rámci nových testů s výsledky přesto čachrovala, i když jinak než třeba Volkswagen s emisemi.

V Japonsku totiž auta mají projít právě pěti silničními testy a z nich vypočíst průměr, která stanoví oficiálně udávanou hodnota. Mitsubishi si ovšem toto pravidlo ohýbalo dle svých představ - buď použilo výsledek pouze nejlepšího testu nebo „pozapomnělo” na pravidlo pěti a absolvovalo nějaké navíc, aby výslednou hodnotu dostalo co nejníže.

Z výše zmíněného je zjevné, že jde o podvod s daty, nikoliv o zásah do fungování vozidel jako u zmiňovaného Volkswagenu. Zákazníci v Evropě či Americe se tedy ničeho nemusí obávat, pro tyto kontinenty se spotřeba měří jinak (že zejména u nás jde o nereálnou metodiku, snad již nemusíme dodávat).

Mitsubishi na nové kolo obvinění prozatím nereagovalo, stejně jako nově mateřský Nissan. Dá se ovšem předpokládat, že vysvětlení dorazí záhy. Zda ovšem skutečně již byla učiněna podvodům přítrž, to bude muset zjistit japonská vláda v mnohem obsáhlejším testu.

Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 1 - mitsubishi ek custom 2015 01Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 2 - mitsubishi ek custom 2015 02Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 3 - mitsubishi ek custom 2015 03Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 4 - mitsubishi ek custom 2015 04Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 5 - mitsubishi ek custom 2015 05Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 6 - mitsubishi ek custom 2015 07Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 7 - mitsubishi ek custom 2015 08Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 8 - mitsubishi ek custom 2015 09Mitsubishi udivuje. Spotřebu svých aut dál falšuje, i po odhalení podvodů - 9 - mitsubishi ek custom 2015 10
Mitsubishi eK je jedním z aut, v jehož případě značka zmanipulovala měření spotřeby

Zdroj: The Wall Street Journal

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše