Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie

20.9.2016 | Petr Prokopec | 42 příspěvků

I rok po vypuknutí dieselové aféry VW dění kolem ní hýbe světem. Studie TE ale ukazuje, že v případě nových aut by bylo třeba „řešit” hlavně jiné.

O minulém víkendu uplynul přesně rok od chvíle, kdy naplno vyplavala na povrch kauza Dieselgate. Od té doby jsme o největším skandálu v historii Volkswagenu sepsali spoustu článků a podrobnosti tedy není třeba příliš rozpitvávat. A pro toho, kdo uplynulých 12 měsíců strávil mimo civilizaci, v rychlosti shrňme, že německá automobilka se ve Spojených státech po léta obcházela emisní regulace „chytrým“ softwarem řídicích jednotek svých turbodieselů, který dokázal rozpoznat reálné či laboratorní prostředí a tomu uzpůsobit řízení motoru a tedy i produkci emisí NOx. Organizace EPA a CARB však Volkswagen při podvodu chytily, v důsledku čehož se v příštích letech změní celý automobilový svět.

Budoucnost ale nyní ponechme stranou, místo toho se soustřeďme na přítomnost. Ta není spojena s pádem do propasti, jak mnozí loni touto dobou prorokovali. Místo toho registrace koncernu soustavně rostou a ukazuje se, že ač jako příběh je pro lidi celá Dieselgate zajímavá, přinejmenším mimo USA je jim coby zákazníkům ukradená.

V srpnu se totiž VW povedlo prodat 759 400 nových aut, tedy o 6,3 procenta více kusů než loni. Jak je přitom patrné z přehledu úplně na konci tohoto článku, pokles je spojen se Severní Amerikou, kde má skandál své kořeny, nicméně pád o 3,8 procenta není nic drastického uvážíme-li, že s vypuknutím loňské aféry museli Němci ze své nabídky vyřadit modely, které zajišťovaly asi pětinu jejich celkového odbytu. A do prodeje je dosud nevrátili a možná už nikdy nevrátí. Více než v USA se tak VW Group trápí v Rusku či Jižní Americe, což je dáno ekonomickou situací na těchto trzích.

Ve všech ostatních lokalitách si ovšem Němci polepšili, a to díky všem svým hlavním značkám. Nahoře jsou totiž prodeje osobních i užitkových vozů Volkswagenu, stejně jako rostlo Audi, Porsche, Seat či Škoda. Mladoboleslavská automobilka přitom v srpnu dosáhla hned dvouciferného růstu, což zvedlo počet prodaných exemplářů o deset tisíc na 80 700. Celkově od začátku ledna do konce srpna pak celý koncern vyexpedoval již 6 662 700 nových vozů, tedy o 1,8 procenta více než loni. Jak je tedy patrné, kauza Dieselgate na prodeje koncernu nemá příliš velký, pokud má vůbec nějaký vliv.

A je tomu tak i navzdory tomu, že se kauza stále vrací do popředí, aktuálně v souvislosti s hledáním konkrétních viníků. V USA se nedávno před soudem ocitla relativně „malá ryba”, nově byl ale suspendován podstatně výše postavený člověk. Jde o šéfa vývoje pohonných jednotek u Audi Stefana Knirsche, který daný post dlouho nezastával. Jmenován byl totiž loni poté, co se VW Group rozloučil s Ulrichem Hackenbergem, který byl se dvěma dalšími manažery podezříván právě z machinací s emisemi motorů TDI EA 189.

V případě Knirsche vyšetřování právnické firmy Jones Day ukázalo, že věděl o užití odpojovacího zařízení u motorů 3,0 TDI a navíc lhal pod přísahou. Momentálně tak již byl zbaven výkonu své funkce a je zatím otázkou, co s ním bude dále. Se zářnou kariérou v rámci koncernu VW ale počítat nemůže, to si spíše my můžeme být jisti, že nepůjde o posledního člověka, jehož zapojení do celé kauzy bylo zjištěno. Přesto se zdá, že se VW blýská jen na lepší časy.

Naznačuje studie organizace Transport & Environment, která ukazuje, že problém s diesely Volskwagenu dále skutečně netrvá, alespoň u nových aut plnících normu Euro 6. Naopak - ze studie provedené při jízdách v reálném provozu vyplynulo, že motory Volkswagenu jsou těmi úplně nejčistšími turbodiesely, které jsou v Evropě v prodeji. Sice i tak produkují dvakrát více emisí NOx, než je povoleno, jenže to jsou laboratorní limity a především: co by jiní za takový výsledek dali. Třeba pohonné jednotky Fiatu či Suzuki legální limity v provozu přesahují patnáctkrát.

Druhým nejhorším znečišťovatelem ovzduší a životního prostředí je aliance Renault-Nissan, jenž normy překračuje více než 14krát, v případě Opelu pak jde o desetinásobek povolených limitů. Hyundai se blíží osminásobnému překročení standardů, Mercedes-Benz pak sedminásobnému. Kia, Ford, Jaguar Land Rover, Peugeot, Toyota, Citroën-DS, Volvo a Honda pak oscilují mezi čtyř- až šestinásobným překročením limitů.

Taková Škoda je ovšem společně se Seatem hned za Volkswagenem na druhé nejlepší „čistotě“, přičemž Česká republika pro změnu patří mezi země, po jejichž silnicích jezdí méně vozů osazených škodlivými dieselovými motory všeho druhu. Lze sice namítnout, že v náš prospěch hraje velikost trhu, nicméně třeba sousední Rakousko je na tom v rámci registrací obdobně a přitom provozuje trojnásobek „špinavých“ motorů (737 tisíc aut versus 290 tisíc aut).

Dále komise odhaduje, že po celé Evropě jezdí zhruba 29 milionů aut osazených diesely, jenž nevyhovují limitům norem Euro 5 a Euro 6. Nejvíce z nich nese logo Volkswagenu, což má své opodstatnění v oněch registracích a také v tom, že ještě docela nedávno na tom byly diesely VW s čistotou docela jinak než dnes. Druhý je pak Renault, třetí Peugeot, čtvrtý Mercedes a páté Audi.

Ve finále můžeme zmínit, že vliv na nemalou míru škodlivých dieselů na silnicích má i lokální homologace. Greg Archer z T&E totiž poukazuje na fakt, že vlády jednotlivých zemí EU „chrání“ své značky, což má jistě svou logiku. Patrné je to přitom zejména ve Francii, kde jsou homologovány jen vozy Renaultu, Nissanu, Dacie, Peugeotu a Citroënu. Archer proto dodává, že je třeba změnit pravidla a vytvořit nezávislý systém, který nebude hrát do karet automobilkám, ale zákazníkům. Toho ale nejspíše nebude v nejbližších letech dosaženo.

V níže přiložených tabulkách a grafech najde nejen výše zmíněné, ale i řadu dalších zajímavých informací. Třeba jakým způsobem některé automobilky obchází emisní limity v reálném provozu. Např. vozy Renaultu a Nissanu své systémy na snižování emisí vypínají při teplotách pod 17°C, protože... při nich neprobíhá laboratorní test. Průměrná roční teplota v Evropě je přitom o 8°C nižší.

Které automobilky, modely a jak dnes obchází emisní limity?

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 1 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 01

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 2 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 02Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 3 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 03Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 4 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 04

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 5 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 05

Počty „špinavých” dieselů na silnicích dle místa registrace, schválení a značky

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 6 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 06

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 7 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 07

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 8 - Spinave diesel EU 2016 zari TE 08

Prodeje VW Group v srpnu 2016

Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 9 - VW rok po Dieselgate 01Paradox: diesely VW jsou dnes ty úplně nejčistší. Hřeší jiní, ukázala studie - 10 - VW rok po Dieselgate 02

Zdroj: Transport & Environment

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 42 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama