Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Manuální převodovky mohou zachránit Číňané, náhle objevili jejich výhody
19.6.2019 | Petr Prokopec
Ručně řazené převodovky se dnes zdají být na cestě do zapomnění, jenže teď si začínají získávat na popularitě v zemi, kde se jejich prodeje limitně blíží nule - v Číně.
Na sklonku ledna jsme si mohli představit nové Geely FY11. Tedy čínské SUV-kupé, které vzhledem připomene BMW X4, ovšem po stránce technické vychází z architektury CMA, jíž značka vyvinula ve spolupráci s dceřiným Volvem. V březnu byl tento model přejmenován na jazyk lámající označení Xingyue, minulý měsíc pak konečně dorazil na trh. A portfolio překvapivě nebylo tak hubené, jak se ještě na počátku roku zdálo. Kromě ryze benzinových variant totiž dorazily i hybridní modely.
Pokud byste tedy zamířili do Číny, můžete si Xingyue pořídit s 1,5litrovým benzinovým tříválcem, jenž byl naladěn na 177 koní a 255 Nm točivého momentu. V kombinaci se sedmistupňovým automatem pak SUV dosahuje nejvyšší rychlosti 200 km/h, zrychlení z klidu na stovku však zveřejněno nebylo. To samé se týká i spotřeby, tedy v případě ryze benzinové varianty. Agregát totiž může být spojen i se 48voltovým elektrickým okruhem, ve verzi mild hybrid tak SUV jezdí za 5,6 litru na 100 km.
Tím vaše možnosti zdaleka nekončí, jedna-pětku lze totiž spárovat také s elektromotorem. Jako plug-in hybrid pak vůz disponuje výkonem 258 koní, přičemž na výběr jsou hned dva pakety lithium-iontových baterií. První počítá s 11,3 kWh a dojezdem 56 km čistě na elektřinu, přičemž dobít jej lze rychlonabíječkou za 90 minut. Ve druhém případě tu pak máme 15,2 kWh, 80 km a 105 minut. Zmínit lze ještě udávanou spotřebu 1,6 a 1,2 l/100 km, ta je však samozřejmě nereálná.
Ani v tomto případě ale nejsme na konci nabídky, dále je třeba představit ještě dvoulitrové provedení, jehož osmistupňový automat přenáší 238 koní a 350 Nm. Sprint na stovku v té chvíli zabere pouze 6,8 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost činí 210 km. Geely se tak pyšní tím, že produkuje jedno z vůbec nejvýkonnějších a nejrychlejších SUV-kupé na trhu. Zároveň jde však také o jedno z těch dražších, ovšem na čínské poměry - ceny startují na 135 800 yuanech, tedy asi 450 tisících korunách.
Z evropského úhlu pohledu jde samozřejmě o láci, zvláště když kromě výkonného hnacího ústrojí Xinqyue disponuje také virtuálním kokpitem, 12,3palcovou centrální obrazovkou a 9palcovým head-up displejem již ve standardu. Kromě toho je možné počítat i se semi-autonomním řízením úrovně SAE2, monitoringem jízdních pruhů, automatickými brzdami či detekcí aut ve slepém úhlu. Jinými slovy, čínská novinka je již v základu nabita od podlahy až po střechu.
Problémem však je, že čínský trh je v nemalých problémech. Prodeje klesají již téměř rok v kuse, často navíc dvouciferným tempem. Vláda se pak sice snaží přijmout řadu opatření, nicméně většina vejde v platnost až ve druhé půli roku. Automobilka Geely se proto rozhodla, že nebude čekat na vládní stimuly a začala pracovat na novém základním modelu, který by oslovil i zákazníky, pro které jsou dosavadní verze moc drahé.
Na slabší motor či horší výbavu ale překvapivě nedošlo, místo toho se Geely vytasilo se s něčím zcela novým - začalo chystat verzi osazenou manuální převodovkou. Něco takového bylo donedávna v Číně nepředstavitelné, neboť ručně řazené převodovky tam nefrčí, ve většině nových aut nebyly vůbec k dispozici.
Pokud chcete důkaz místo slibů, stačí jen vzpomenout třeba na Škodu Kodiaq GT, která v podstatě útočí na stejné publikum jako Geely Xingyue. Zákazníci přitom mohou vybírat mezi dvoulitrem se 186 koňmi a předním pohonem či dvoulitrem s 220 koňmi a čtyřkolkou. V rámci převodovek ale již taková „demokracie“ neplatí, místo toho je k dispozici pouze automat. I proto ceny startují na nemalých 209 900 yuanech (695 510 Kč).
Právě pod tlakem na nižší ceny se ale manuální převodovky do levnějších modelů dostávají. Jako další důkaz můžeme vzít znovu Škodu, konkrétně čínský Kamiq, který je k mání již od 109 900 yuanů (364 160 Kč), a to mimo jiné i proto, že v základu je osazen pětistupňovým manuálem. Čínské automobilky proto začínají tuto možnost nabízet i v dalších modelech, jak potvrzuje i případ Geely. To by přitom mohlo mít vliv na celý svět, neboť Čína je přes veškeré změny pořád daleko největší trh světa.
Je samozřejmě otázkou, zda z tohoto kroku bude profitovat rovněž Evropa. Odpověď je ale logická, neboť výrobci dosud v případě manuálů nezmiňovali ani tak nezájem publika, jakožto spíše vysoké vývojové náklady. Je totiž třeba si uvědomit, že současné motory jsou prakticky všechny přeplňované a tudíž poměrně výkonné. Stávající manuály jim tak přestávají stačit, a jelikož lidé jsou čím dál pohodlnější, byly automaty jasnou volbou.
Kdyby se náklady na vývoj rozmělnily na více trhů, ručně řazené převodovky v propadlišti dějin zmizet nemusí. Uvidíme časem, jak se věci vyvinou, momentálně jen dodáme, že šestistupňový manuál bude u Geely Xingyue spojen pouze s 1,5litrovou pohonnou jednotkou, a to navíc s její čistě benzinovou verzí naladěnou na oněch 177 koní. To ale ve výsledku nemusí vadit, v současné chvíli postačí, že kape a na výraznější déšť si rádi počkáme. Pokud totiž do hry vstoupila tak významná značka jako Geely, je jisté, že další budou následovat.

Geely začalo testovat model Xingyue s manuálem...




































...oproti již nabízené verzi s automatem přitom převodovka bude jediným rozdílem
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
