Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový
30.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nad diesely dnes láme hůl kdejaká automobilka, ty japonské nevyjímaje. Mazda se ale k hlavnímu proudu znovu nepřidá, chystá nový SkyActiv-D.
Současné dieselové motory Mazdy nepatří na vrchol „potravinového řetězce“. Z internetových diskuzí lze vyčíst, že byť motory Mazdy nejsou úplně průšvihové, existují u nich případy, kdy se v oleji objevují hliníkové piliny. To může znamenat třeba hoblování ložisek či rovnou hřídele. Jde přitom již o déletrvající záležitost, dieselům by to u Mazdy velmi ztěžovat pozici.
V tomto ohledu jsme ovšem velmi daleko od pravdy, japonská značka jim hodlá zůstat věrná i do budoucna, a to přesto, že konkurenční Toyota chystá pravý opak. Šéf vývoje pohonných jednotek Ichiro Hirose uvedl, že diesely mají nemalý potenciál, jenž ještě nebyl zcela vyčerpán. Stran toho zde máme také řadu vylepšení, jenž mohou být na tento typ motorů aplikována. V neposlední řadě tu pak máme komerční hledisko, s určitým typem aut si totiž diesely velmi dobře rozumí.
„Stále existují benefity, proč nadále vyvíjet dieselový motor,“ uvedl Hirose. „Protože když do velkého vozu dáte motor, potřebujete pro takové auto vysoký točivý moment. A když se podíváte na diesely, tak ty vysoký točivý moment produkují. Proto věříme, že diesely mají své výhody.“ Automobilka tedy vlastně jen potvrzuje odklon celé řady výrobců od malých dieselových vozů, v těch velkých ale „naftožrouti“ evidentně ještě pár let budou mít své místo, minimálně u Mazdy.
Hirose dodává, že „u dieselových motorů je ve skutečnosti velký prostor na zlepšení. Třeba vyladěním spalování dojde k mnohem vyšší efektivitě, stejně jako snížení emisí. S diesely se sice momentálně pojí averze, nicméně udělat se dá celá řada věcí v rámci vyrovnaného mixu vzduchu a paliva a spalování.“ Mazda přitom nezůstává jen u slov, ale na novém dieselu SkyActiv-D skutečně pracuje.
Veškeré signály vedou k motoru, který by měl mít dvojici turbodmychadel a navíc elektrické turbo, přesněji kompresor. Ten Mazda užívá již v novém motoru SkyActiv-X, tedy ve svém „dieselu na benzin“, jenž zapalovací svíčky posouvá na druhou kolej. Zkušenosti z vývoje této pohonné jednotky byly tedy aplikovány i na vývoj nového dieselu, v jehož případě má elektrické přeplňování zasahovat v nízkých otáčkách.
Turbodmychadla pro změnu přicházejí ke slovu v otáčkách vyšších, přičemž dle Mazdy by tímto způsobem měla být vyřešena odezva v celém pásmu otáček. Zároveň také dojde k navýšení výkonu a snížení spotřeby, ačkoliv konkrétní parametry zatím zveřejněny nebyly. Zajímavé pak je, že patenty ukazují na využití motorů u modelů s pohonem zadních kol, což skutečně malé vozy vyřazuje ze hry.
Je však otázkou, s jakými modely by nový diesel mohl být spojen. Pokud je totiž určen pro zadokolky, pak se zde nabízí pouze pick-up BT-50 a roadster MX-5. První vůz by byl logickou volbou, u druhého s implementací „producenta sazí“ počítat nelze. Mluví se ovšem o zásadní změně, která se týká nové Mazdy 6.
Zda se ovšem nová šestka skutečně dočká pohonu zadních kol, to je nyní opravdu sporné. Nicméně jen kvůli pick-upu by Mazda nový motor rozhodně nevyvíjela. Je tak možné, že japonská automobilka chystá v rámci svého portfolia opravdové zemětřesení. Věci se přitom začnou upřesňovat v příštím roce, neboť v tom přespříštím má výroba nového dieselu odstartovat.

Nový diesel Mazdy byl odhalen skrze patentové obrázky. Ty prozrazují přítomnost elektrického kompresoru i možnost pohonu pouze zadní nápravy
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
