Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mazda jde znovu proti proudu. S diesely nekončí, nechala si patentovat úplně nový
30.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nad diesely dnes láme hůl kdejaká automobilka, ty japonské nevyjímaje. Mazda se ale k hlavnímu proudu znovu nepřidá, chystá nový SkyActiv-D.
Současné dieselové motory Mazdy nepatří na vrchol „potravinového řetězce“. Z internetových diskuzí lze vyčíst, že byť motory Mazdy nejsou úplně průšvihové, existují u nich případy, kdy se v oleji objevují hliníkové piliny. To může znamenat třeba hoblování ložisek či rovnou hřídele. Jde přitom již o déletrvající záležitost, dieselům by to u Mazdy velmi ztěžovat pozici.
V tomto ohledu jsme ovšem velmi daleko od pravdy, japonská značka jim hodlá zůstat věrná i do budoucna, a to přesto, že konkurenční Toyota chystá pravý opak. Šéf vývoje pohonných jednotek Ichiro Hirose uvedl, že diesely mají nemalý potenciál, jenž ještě nebyl zcela vyčerpán. Stran toho zde máme také řadu vylepšení, jenž mohou být na tento typ motorů aplikována. V neposlední řadě tu pak máme komerční hledisko, s určitým typem aut si totiž diesely velmi dobře rozumí.
„Stále existují benefity, proč nadále vyvíjet dieselový motor,“ uvedl Hirose. „Protože když do velkého vozu dáte motor, potřebujete pro takové auto vysoký točivý moment. A když se podíváte na diesely, tak ty vysoký točivý moment produkují. Proto věříme, že diesely mají své výhody.“ Automobilka tedy vlastně jen potvrzuje odklon celé řady výrobců od malých dieselových vozů, v těch velkých ale „naftožrouti“ evidentně ještě pár let budou mít své místo, minimálně u Mazdy.
Hirose dodává, že „u dieselových motorů je ve skutečnosti velký prostor na zlepšení. Třeba vyladěním spalování dojde k mnohem vyšší efektivitě, stejně jako snížení emisí. S diesely se sice momentálně pojí averze, nicméně udělat se dá celá řada věcí v rámci vyrovnaného mixu vzduchu a paliva a spalování.“ Mazda přitom nezůstává jen u slov, ale na novém dieselu SkyActiv-D skutečně pracuje.
Veškeré signály vedou k motoru, který by měl mít dvojici turbodmychadel a navíc elektrické turbo, přesněji kompresor. Ten Mazda užívá již v novém motoru SkyActiv-X, tedy ve svém „dieselu na benzin“, jenž zapalovací svíčky posouvá na druhou kolej. Zkušenosti z vývoje této pohonné jednotky byly tedy aplikovány i na vývoj nového dieselu, v jehož případě má elektrické přeplňování zasahovat v nízkých otáčkách.
Turbodmychadla pro změnu přicházejí ke slovu v otáčkách vyšších, přičemž dle Mazdy by tímto způsobem měla být vyřešena odezva v celém pásmu otáček. Zároveň také dojde k navýšení výkonu a snížení spotřeby, ačkoliv konkrétní parametry zatím zveřejněny nebyly. Zajímavé pak je, že patenty ukazují na využití motorů u modelů s pohonem zadních kol, což skutečně malé vozy vyřazuje ze hry.
Je však otázkou, s jakými modely by nový diesel mohl být spojen. Pokud je totiž určen pro zadokolky, pak se zde nabízí pouze pick-up BT-50 a roadster MX-5. První vůz by byl logickou volbou, u druhého s implementací „producenta sazí“ počítat nelze. Mluví se ovšem o zásadní změně, která se týká nové Mazdy 6.
Zda se ovšem nová šestka skutečně dočká pohonu zadních kol, to je nyní opravdu sporné. Nicméně jen kvůli pick-upu by Mazda nový motor rozhodně nevyvíjela. Je tak možné, že japonská automobilka chystá v rámci svého portfolia opravdové zemětřesení. Věci se přitom začnou upřesňovat v příštím roce, neboť v tom přespříštím má výroba nového dieselu odstartovat.
Nový diesel Mazdy byl odhalen skrze patentové obrázky. Ty prozrazují přítomnost elektrického kompresoru i možnost pohonu pouze zadní nápravy
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 6 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nové na MotoForum.cz
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval včera 18:39
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side včera 14:52
- 18. Pilníkovo pozdní odpoledne 15. června 2024: FMX, BMX a show Martina Šonky včera 09:00
Nejnovější články
- Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 4 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 5 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 6 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 7 hodinami - Rusové chvíli před premiérou poprvé ukázali inovovanou Putinovu limuzínu, dostala citelně jiný vzhled
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 05.07. 17:47 - Brus
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 17:38 - code
- BMW Divize 05.07. 16:05 - Předseda
- Politický koutek 05.07. 15:55 - jerry
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.07. 12:40 - řidičBOB
- Onboard videa 05.07. 12:00 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 05.07. 07:36 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.07. 07:34 - Truck Daškam