Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chtěl chytře špehovat konkurenci, zapomněl ale na dnes docela obvyklou věc
29.8.2018 | Mirek Mazal
Lidé od Mercedesu se museli pýchou dmout, když se v jejich hlavách zrodil nápad, jak se dostat k úspěšnému elektrickému autu konkurenční firmy. Svůj ďábelský plán ale nedomysleli.
Průmyslový vývoj se neobejde bez praktiky, která se pohybuje na hraně průmyslové špionáže. Je obvyklé, že se výrobce snaží dostat co nejdříve ke konkurenčnímu výrobku, aby mu takříkajíc nahlédl pod sukni a zjistil, co ho samotného nenapadlo. Nabyté znalosti pak logicky použije pro urychlení vývoje vlastních produktů nebo jejich zdokonalení.
Nelze nikomu zabránit koupit si úspěšný výrobek a poté ho zkoumat k vlastnímu prospěchu, do takové hry se zapojují snad všechny automobilky. Známý příběh z Japonska odhalil, jak si Honda koupila Porsche 911 GT3 kvůli vývoji NSX, psali jsme také o Teslách pitvaných Němci a dobře známý svými postupy je také koncern Daimler, výrobce Mercedesů. Ten se své snahy o získávání informací obvykle snaží maskovat a nejinak tomu bylo i v případě, o kterém bude řeč dnes. Podobně jako minule se to ale ani tentokrát nakonec neobešlo bez pozornosti médií.
Poněkud tragikomický případ reverzního inženýrství se odehrál pod taktovkou Daimleru přímo přímo v jeho domovském městě, ve Stuttgartu. A opět u toho byly elektromobily. Cílem špehování se tentokrát stala firma StreetScooter, která v Cáchách vyrábí elektrické dodávky. Její unikátní stroje s maximální rychlostí 85 km/h jsou přizpůsobené pro expedici poštovních zásilek, například počítají 200 zastávkami denně, vydrží prý jezdit zhruba 16 let, 6 dní týdně a 10 hodin každý den.
Praktické vozy si našly zalíbení u skupiny Deutsche Post DHL Group, která z nich masivními odběry učinila vůbec nejprodávanější elektromobily v Německu. Není tedy překvapením, že se na ně zaměřují ostatní automobilky, chtějí také svůj kus koláče. Daimler ale nevěděl, jak se k jedné z nich dostat, a tak lidi z automobilky napadl zdánlivě chytrý plán - zúčastnit se pod falešnou identitou akce StreetScooteru, která měla za cíl nalákat nové zákazníky.
Do prodejny tak pro testovací vůz přijela osoba z Daimleru vystupující jako zástupce firmy zajišťující převoz nemocných. Ošetřovatelská organizace se prý chtěla přesvědčit, jestli by bylo možné užitkový vůz používat v okolí Frankfurtu. U StreetScooteru byli potěšeni zájmem a auto pochopitelně zapůjčili. Problém se začal rodit v okamžiku, kdy se zjistilo, že jméno opatrovnického spolku neexistuje a adresa je falešná. Výrobce a majitel dodávky tak začal pátrat, kam jeho odjelo. A nebylo to pro něj složité.
Všechny automobily StreetScooteru totiž obsahují systém umožňující jejich lokalizaci přes GPS, dnes ne zase tak výjimečnou věc. To lidi od Daimleru vůbec nenapadlo, a tak se rychle provalilo, že vůz pod falešnou identitou uzmuli právě oni a dodávku zavezli do vlastního vývojového centra, kde jej podrobil zkoumání. Jaké asi muselo být překvapení lidí ze StreetScooteru, když ztracenou dodávku lokalizovali uprostřed továrny Daimleru ve Stuttgartu, kam jinak nikdo nepovolaný nemá přístup. Vůz se dokonce z laboratoře dostal na testovací dráhu jinak vyhrazenou prototypům třícípé hvězdy.
Na místo činu se vydala delegace StreetScooteru v čele s právníky a po půl hodině před branami ztrapněné automobilky získali zkušební auto zpět. Teprve následující den společnost Daimler vydala zvláštní prohlášení, že pronájem automobilů pro takové výrobce je „společným postupem“ v automobilovém průmyslu. Později ale pýchu nahradil zdravý rozum a ve Stuttgartu za své chování omluvili. Dnes z toho má Mercedes ostudu. A to vše zprvu vypadalo jako skvělý plán...

Systém sledující pohyb dodávky StreetScooteru odhalil, že za údajným zákazníkem z řad pečovatelských firem se skrývá sám velký koncern Daimler, který auto podrobil zkoumání ve své továrně


















Takto vypadá poštovní dodávka firmy StreetScooter, aktuálně nejprodávanější elektrické auto v Německu
Zdroj: Der Spiegel
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 5 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
