Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru

Mercedes chystá vlastní elektrické SUV a Teslu Model X použil v rámci vývojových testů. Jenže si ji nekoupil, ale půjčil. A teď má z ostudy kabát.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru

4.12.2017 | Petr Prokopec | 81 příspěvků

Mercedes chystá vlastní elektrické SUV a Teslu Model X použil v rámci vývojových testů. Jenže si ji nekoupil, ale půjčil. A teď má z ostudy kabát.

Ceny Tesly Model X dnes startují na sumě 79 500 USD (cca 1 713 500 Kč), přičemž v takové chvíli můžete počítat s verzí 75D. Pokud ovšem máte pocit, že vám dojezd 381 kilometrů a akcelerace z klidu na stovku za 4,9 sekundy nestačí, můžete sáhnout třeba po vrcholném provedení P100D. V takové chvíli sice budete muset sáhnout do kapsy pro 140 000 USD (3 017 500 Kč), ovšem počítat můžete s prodloužením dojezdu na 465 km, sprint pak elektrickému crossoveru zabere pouze 2,9 sekundy.

Výše zmíněné parametry jen máloco překoná, v rámci vrcholu konkurence v podstatě neexistuje. Není tedy překvapivé, že ostatní automobilky považují Teslu za nastavenou laťku, jíž je třeba přeskočit. Vůbec by nás proto nemělo udivit, že si její modely kupují a následně je testují proti svým kreacím, aby odhalily pozitiva či naopak slabiny. Jednou z takových značek je i Mercedes-Benz, který se ovšem rozhodl šetřit na nesprávném místě.

Nemáme teď na mysli fakt, že třícípá hvězda kvůli vývoji svého vlastního crossoveru EQC pořídila pouze onu základní variantu 75D. Mercedes totiž vůz nakonec vůbec nekoupil, místo toho si jej půjčil v autopůjčovně Sixt. Ta nepronajímá jen své vlastní vozy, ale i ty klientské. Musí ovšem jít o auta výjimečná, na jejichž pořízení jen málokdo dosáhne, ovšem zájem o ně existuje. Takové zadání Model X splňoval beze zbytku, proto Sixt už dříve navázal spolupráci s Manfredem van Rinsumou a Monikou Kindlein, kteří jednu Teslu Model X vlastnili a jejímu pronájmu se nebránili.

Když se pár z Oettingenu letos v červnu chystal na dovolenou na Sicílii, proto s radostí uvítal nabídku autopůjčovny, jíž pro změnu kontaktoval Mercedes se zájmem o zapůjčení elektrického crossoveru na sedm týdnů. Van Rinsum přitom nyní dodává, že v době oslovení byl pár „nadšen. I proto, že jsme si mysleli, že se z toho může vyklubat ještě delší pronájem.“ Nicméně nadšení se změnilo spíše v hororový zážitek, neboť Model X se dvojici vrátil v katastrofálním stavu.

V prvé chvíli pár zjistil, že byl překročen povolený počet kilometrů. Pátrání v GPS-datech palubního systému následně odhalilo, že Model X nejprve zamířil po vlastní ose do španělské Barcelony a pak byl převezen na testovací okruh Daimleru v německém Sindelfingenu. Zde přitom prošel teplotními a vibračními testy, stran toho jej Mercedes měl částečně rozmontovat a následně zase složit. Vše ale prý zfušoval, načež páru měla vzniknout škoda ve výši přes 2 miliony Kč. To nebude mít daleko ke kompletně zničenému autu.

Autopůjčovna Sixt již měla dvojici uhradit finance za extra najeté kilometry, nicméně v rámci poškození vozu je odkazuje přímo na Daimler, který měl porušit podmínky pronájmu. Taková jsou tedy alespoň zjištění Der Spiegel, Mercedes zatím celou záležitost oficiálně nekomentoval. Je tedy otázkou, co přesně se stalo, Der Spiegel ale není deník, který by si něco podobného bez ověření faktů vymyslel.

Pokud jsou tedy veškeré skutečnosti pravdivé, jsou zarážející hned dvě věci. V prvé řadě je to jednání autopůjčovny Sixt, která by měla majitele Tesly Model X plně odškodnit, neboť je to renomovaná firma a za realizaci celé zápůjčky odpovídala. Následně by pak náhradu měla požadovat od Mercedesu, který si v případě potvrzení těchto faktů může začít šít z ostudy kabát. Půjčit si totiž věc, tu vrátit zcela zničenou, a se tvářit nevinně, není zrovna příkladné jednání.

Navíc nechápeme, proč Mercedes nešel cestou Audi nebo Fordu, které si kvůli vlastnímu vývoji Tesly Model X normálně koupily. Můžeme spekulovat, že šlo o snahu ušetřit či řešení momentální nedostupnosti vozu, automobilka formátu Mercedesu by si ale s obojím měla umět poradit lépe. Pokud lidé od třícípé hvězdy věděli, že vůz podrobí extrémní zátěži a budou jej rozebírat, jeví se použití půjčeného auta extrémně nevhodným.

Předpokládáme tedy, že jde o výsledek neschopnosti některého ze zaměstnanců věc vyřešit lépe. A nebo nějakého nedorozumění, kdy si lidé z vývoje mysleli, že pracují na autě koupeném Mercedesem, ve skutečnosti jim ale byl dodán půjčený vůz původně určený třeba jen pro jízdní testy. To se jistě brzy dozvíme, zatím je to pozoruhodný příběh za zákulisí vývoje nových aut...

Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 1 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza Perex
Manfred van Rinsuma a Monikou Kindlein se svou Teslou Model X ještě v době, kdy byla v pořádku

Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 2 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza 01Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 3 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza 02Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 4 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza 03Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 5 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza 04Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 6 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza 05Mercedes si kvůli testům půjčil Teslu X od německých majitelů, vrátil ji na maděru - 7 - Tesla Model X rozebrana Mercedes kauza 06
Takhle tragicky vůz po vypůjčení Mercedesem jistě nedopadl. Nicméně s ohledem na výši škody asi výsledek nebude daleký od toho, který jsme viděli po rozřezání vozu hasiči

Zdroj: Spiegel

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 81 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše