Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes vyřešil problémy s chladivem R1234yf chytře, stvořil vlastní na bázi CO2
21.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někdejší skandál třícípé hvězdy spojený s chladivem klimatizací má zajímavou dohru. A těžit z ní možná budou i konkurenční automobilky.
Skandály přicházejí a odcházejí. Ač tedy nyní může někdo nevěřit tomu, že Volkswagen dokáže překlenout současné problémy spojené s kauzou Dieselgate, je prakticky jisté, že se mu to podaří. Koneckonců, dnes si asi jen málokdo vzpomene na skandál spojený s náplní klimatizací, v jehož středu stál Mercedes-Benz. Také třícípá hvězda přitom svého času nedodržela pravidla daná Evropskou unií a také v jejím případě nebylo porušení tak jednoznačné.
Jablkem celého sváru mezi automobilkou a Unií byla tedy snaha o vymýcení Tetrafluoretanu, známého též pod označením R123a, jakožto chladiva užívaného v klimatizacích. Místo toho byla výrobcům doporučena nová chemická substance R1234yf (neboli také Tetrafluorpropen), která by již neměla důvodem k vyhynutí ledních medvědů. Nicméně Mercedes během interních testů zjistil, že při čelním nárazu může nové chladivo přispět ke vzniku požáru.
Jakkoliv třícípá hvězda na daný problém několik let poukazovala, nebyly její protesty brány v potaz. Zřejmě i proto, že ve svém boji byla jediná (BMW a VW se k „hnutí odporu“ přidaly až později). Namísto marné války proto jednoduše automobilka porušila pravidla a nadále osazovala své vozy klimatizacemi, kde jako chladivo byla používána substance R123a. Tedy ta, jíž všichni výrobci užívali více než pětadvacet let, ale která byla nově zakázána.
Stejně jako se provalil podvod Volkswagenu, tak byl v roce 2013 odhalen i přestupek Mercedesu, který dokonce vyústil v zákaz prodeje vozů značky na území Francie. Třícípá hvězda v té chvíli vstoupila do soudní pře se zemí galského kohouta, kterou nakonec vyhrála. Zákaz prodeje byl zrušen, přičemž Evropská unie stanovila nová pravidla, jež se týkají chemických substancí v klimatizacích a která začnou platit od 1. ledna 2017.
Mercedes mimo to začal pracovat na vlastním řešení celého problému, jenž vám můžeme představit právě nyní. Značka totiž v tiskové zprávě uvádí, že vyvinula nový typ klimatizace, kde jakožto chladivo používá oxid uhličitý. Ten by měl na stupnici GWP (Global Warming Potential neboli Potenciál globálního oteplování) dosáhnout hodnoty 1, což je o 99,3 procenta méně než limit 150, který byl zaveden Evropskou unií.
Další výhodou nového typu klimatizace je prý extrémně rychlá účinnost chlazení, a to i za horkých letních dnů. Nevýhodou naopak je, že systém operuje při tlaku vyšším než 100 barů, což je více než desetinásobek oproti klimatizacím naplněným chemickými substancemi. Proto je potřeba rovněž přepracování některých komponentů, zejména pak hadiček a těsnění.
Mercedes přitom celou technologii dává k dispozici také konkurenčním značkám, které tak mohou přeskočit několik fází vývoje a začít rovnou s implementací. Zda některé automobilky tuto nabídku využijí, to je prozatím ve hvězdách. Víme ovšem, že prvními modely, které novým typem klimatizace budou osazeny, se od roku 2017 stanou třída E a třída S.
Do té doby ovšem třícípá hvězda nehodlá porušovat legislativní pravidla, takže zapracovala i na řešení problémů spojeného s možným požárem způsobeným chladivem R1234yf. Klimatizace proto dostaly dodatečný systém, který v případě potřeby vstříkne na rozpálené části motoru inertní argonový plyn, jež je okamžitě ochladí.


Mercedes v roce 2013 porušil regule EU, spor o chladivo v klimatizacích ale nakonec vyhrál. Nově navíc přichází s technologií na bázi CO2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před hodinouNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
1.4.2025Takhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
1.4.2025Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva