Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní
31.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Znalci hned od pohledu poznají verzi 130 GL. To byl svého času vrchol řady, znamenal ale motor 1,3 a výkon 58 koní. Teď má 2,0 turbo s více jak 200.
Výkonná auta máme rádi, daleko nejraději ale máme taková, která jsou výkonná a nedávají to znát. Je zkrátka zvláštním způsobem příjemné, když si vás okolí nevšímá nebo vás nanejvýš vnímá jako někoho druhořadého, ve skutečnosti jste ale někým docela jiným. A ve světě aut lze takové pozice nejlépe docílit s typem vozu, kterému jsme si zvykli říkat sleeper, spáč.
Podobných aut jsme viděli už řadu, od VW Lupo s motorem V8 až po BMW M3 E30 s motorem V10 a tyto snahy se nevyhýbají ani škodovkám. U těch moderních ale není zase tak snadné překvapit, když Superb 2,0 TSI má až 280 koní a Octavia RS dnes až 245 - to jsou velmi rychlá auta. A u starých modelů s motorem vzadu zase není lehké něco takového postavit, protože jde o stroje stavěné pro výkon v nízkých desítkách koní a úprava celého vozu tak, aby zvládal diametrálně odlišný výkon, je náročná.
Jak moc, to jsme mohli vidět třeba na přestavbě staré Škody 120 na sporťák s motorem uprostřed, dnes tu máme o trochu méně ambiciózní výtvor. Ale svým způsobem ještě více pozoruhodný. Jeho autor se totiž ani trochu nezajímal o to, jak vůz vypadá, soustředil se pouze na jeho techniku. A stvořil dokonalého spáče svého druhu.
Auto si koupil už v roce 2003 a postupně jej upravil tak, aby pojalo motor EJ20T. Že vám to nic neříká? To je dvoulitrový turboboxer Subaru, který proslul hlavně v Impreze WRX a STi a měl výkon od 200 až za hranici 300 koní. Kolik přesně má v této škodovce, majitel neuvádí, ať už to ale bude jakékoli číslo z naznačeného rozmezí, výsledkem bude malý hurikán na kolech.
Orezlý, pochroumaný, sem tam s chybějícími lištami, sluncem „vypáleným” lakem a částečně otrhanou černou střechou. To není náhoda ani znak nezájmu majitele, chtěl mít auto přesně takto vyhlížející, aby co nejméně dávalo najevo, co skutečně dokáže. To poznáte v podstatě jen podle dvou věcí - rozšířeného rozchodu zadní osy a dvou „kapes” na zadních blatnících starajících se o přísun většího množství čerstvého vzduchu k lačnějšímu turbomotoru. Jinak je to prostě stará „stotřicítka”, víc nic.
Majitel uvádí, že nový motor má najeto asi 64 000 km a jeho zástavbě předcházela komplexní technická úprava. Jiná je tedy nejen pohonná jednotka, ale i zadní náprava, převodovka (UN1 od Renaultu), nádrž je hliníková a musela z prostorových důvodů dopředu, jsou tu čtyři kotoučové brzdy, 15" alu kola velmi podobná těm, která používala svého času Škoda a uvnitř najdeme třeba i sedadla ze Subaru Forester. A všechno to hlídá zesílená podlaha. Jinými slovy, pod tím oprýskaným hávem je to docela jiné auto.
Bylo prý ježděno jen v létě a pětkrát bez problémů prošlo britskou STK. A právě v Británii je teď na prodej za 4 000 GBP, tedy asi 117 tisíc Kč. To se nám zdá jako dost zajímavá nabídka za takový unikát, třebaže mnoho (vizuální) parády s ním nenaděláte. Pozoruhodný stroj je to ale v každém případě, takových se mnoho nevidí...








Téhle staré škodovce byste použitelný výkon mezi 200 a 300 koňmi hádali jen stěží...
Zdroj: Cars and Classic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 11 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
