Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní

Znalci hned od pohledu poznají verzi 130 GL. To byl svého času vrchol řady, znamenal ale motor 1,3 a výkon 58 koní. Teď má 2,0 turbo s více jak 200.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní

31.10.2017 | Petr Miler | 7 příspěvků

Znalci hned od pohledu poznají verzi 130 GL. To byl svého času vrchol řady, znamenal ale motor 1,3 a výkon 58 koní. Teď má 2,0 turbo s více jak 200.

Výkonná auta máme rádi, daleko nejraději ale máme taková, která jsou výkonná a nedávají to znát. Je zkrátka zvláštním způsobem příjemné, když si vás okolí nevšímá nebo vás nanejvýš vnímá jako někoho druhořadého, ve skutečnosti jste ale někým docela jiným. A ve světě aut lze takové pozice nejlépe docílit s typem vozu, kterému jsme si zvykli říkat sleeper, spáč.

Podobných aut jsme viděli už řadu, od VW Lupo s motorem V8 až po BMW M3 E30 s motorem V10 a tyto snahy se nevyhýbají ani škodovkám. U těch moderních ale není zase tak snadné překvapit, když Superb 2,0 TSI má až 280 koní a Octavia RS dnes až 245 - to jsou velmi rychlá auta. A u starých modelů s motorem vzadu zase není lehké něco takového postavit, protože jde o stroje stavěné pro výkon v nízkých desítkách koní a úprava celého vozu tak, aby zvládal diametrálně odlišný výkon, je náročná.

Jak moc, to jsme mohli vidět třeba na přestavbě staré Škody 120 na sporťák s motorem uprostřed, dnes tu máme o trochu méně ambiciózní výtvor. Ale svým způsobem ještě více pozoruhodný. Jeho autor se totiž ani trochu nezajímal o to, jak vůz vypadá, soustředil se pouze na jeho techniku. A stvořil dokonalého spáče svého druhu.

Auto si koupil už v roce 2003 a postupně jej upravil tak, aby pojalo motor EJ20T. Že vám to nic neříká? To je dvoulitrový turboboxer Subaru, který proslul hlavně v Impreze WRX a STi a měl výkon od 200 až za hranici 300 koní. Kolik přesně má v této škodovce, majitel neuvádí, ať už to ale bude jakékoli číslo z naznačeného rozmezí, výsledkem bude malý hurikán na kolech.

Orezlý, pochroumaný, sem tam s chybějícími lištami, sluncem „vypáleným” lakem a částečně otrhanou černou střechou. To není náhoda ani znak nezájmu majitele, chtěl mít auto přesně takto vyhlížející, aby co nejméně dávalo najevo, co skutečně dokáže. To poznáte v podstatě jen podle dvou věcí - rozšířeného rozchodu zadní osy a dvou „kapes” na zadních blatnících starajících se o přísun většího množství čerstvého vzduchu k lačnějšímu turbomotoru. Jinak je to prostě stará „stotřicítka”, víc nic.

Majitel uvádí, že nový motor má najeto asi 64 000 km a jeho zástavbě předcházela komplexní technická úprava. Jiná je tedy nejen pohonná jednotka, ale i zadní náprava, převodovka (UN1 od Renaultu), nádrž je hliníková a musela z prostorových důvodů dopředu, jsou tu čtyři kotoučové brzdy, 15" alu kola velmi podobná těm, která používala svého času Škoda a uvnitř najdeme třeba i sedadla ze Subaru Forester. A všechno to hlídá zesílená podlaha. Jinými slovy, pod tím oprýskaným hávem je to docela jiné auto.

Bylo prý ježděno jen v létě a pětkrát bez problémů prošlo britskou STK. A právě v Británii je teď na prodej za 4 000 GBP, tedy asi 117 tisíc Kč. To se nám zdá jako dost zajímavá nabídka za takový unikát, třebaže mnoho (vizuální) parády s ním nenaděláte. Pozoruhodný stroj je to ale v každém případě, takových se mnoho nevidí...

Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 1 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 01Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 2 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 02Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 3 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 03Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 4 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 04Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 5 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 05Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 6 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 06Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 7 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 07Na první pohled je to orezlá stará Škoda, v útrobách ale skrývá stovky koní - 8 - Skoda 130 GL Subaru J20 engine prodej 08
Téhle staré škodovce byste použitelný výkon mezi 200 a 300 koňmi hádali jen stěží...

Zdroj: Cars and Classic

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše