Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci vysvětlili, proč má většina lodí spodní část trupu zbarvenou červeně
14.8.2019 | Mirek Mazal
Lodě bývají stejně jako auta laděny do různých barev, spodní část trupů pod čárou jejich ponoru je ale obvykle červená. Důvody hezky vysvětluje video od nadšenců do všeho námořního.
Našim srdcím jsou nejbližší auta, nepohrdáme ale žádnými druhy dopravy, a tak se rádi otřeme i o autobusy, náklaďáky, vlaky, letadla a nebo lodě. Ty jsou v našich končinách tím nejméně obvyklým dopravním prostředkem, zejména pak ty námořní, zahlédnout je ale o dovolených nebo při sledování různých pořadů v televizi není tak složité.
Pokud jste všímaví, mohli jste při některé z těchto příležitostí zaznamenat červené zbarvení lodí ve spodní části jejich trupů, která se v závislosti na zatížení nachází nad vodní hladinou jen částečně. Lodě mohou být lakované různě, mohou být šedé, černé nebo modré, spodky jejich trupů jsou ale v naprosté většině jejich případů červené. Proč? To se rozhodli na svém posledním videu vysvětlit nadšenci z Casual Navigation.
Hlavním důvodem je snaha předejít zachytávání rostlinného a živočišného povlaku na ponořených segmentech lodí. Tento (alespoň z pohledu posádky lodi) neřád se usazuje na povrchu a s tím, jak jej přibývá, může jednak dlouhodobě narušovat konstrukci lodi a bezprostředně zhoršovat hydrodynamiku. Důsledkem je nižší rychlost a vyšší spotřeba lodních motorů - něco takového si na lodi nepřejete stejně jako zhoršenou aerodynamiku auta třeba kvůli „rakvi” na střeše.
Námořníci tak hledali cesty, jak se této nepříjemnosti zbavit a zjistili, že mohou použít měděný povlak nebo olověný nátěr s oxidy mědi, která slouží jako biocid. Právě přítomnost mědi pak způsobuje typicky červené zbarvení trupů.
Dnešní technologie už umí vyrobit jakékoli zbarvení se zachováním konzervačních vlastností biocidu, ponechání červeného odstínu je ale stále nejčastější. Jednak se z toho stala tradice, kterou námořníci rádi ctí. A jednak je červená stále oblíbená kvůli jejímu kontrastu pod hladinou, která umožňuje lépe kontrolovat stav ponořených částí plavidel.
Rudé krytí nejspodnějších částí plavidel má tedy historicky ryze praktické důvody a byť dnes není jediné možné, zažité tradice velí držet se jej. Nakonec, možná i drobní korýši už si za léta „řekli”, že na červených lodích se jim dobře dařit nebude...










Červené spodky trupů lodí jsou historicky dány hlavně ochranou před napadením rostlinami a živočichy




I když dnes červené být nemusí, lodě se dodnes většinou natírají pod čárou ponoru takto zbarvenými laky
Zdroj: Casual Navigation@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 2 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
