Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenci změřili, kolik výkonu ubylo BMW s 658 tisíci km vedle málo jetého kusu
7.10.2019 | Petr Miler
Že výkon motoru auta s postupným opotřebením zrovna nepřibývá, je vcelku jasný fakt, ale jak velký je jeho úbytek? To na dvou diametrálně odlišně ojetých kusech BMW M5 předvedli nadšenci z LegitStreetCars a výsledky jsou pozoruhodné.
Každé auto je nové jen jednou a na rozdíl od vína postupem času nezraje. I když se starší vůz může ve světle modernější reality jevit lépe, než se kdysi jevil, pořád platí, že sám o sobě je postupem času stále horší. Čas a kilometry nedělají dobře ničemu - lak stárne, gumy puchří, silentbloky ztrácí své původní vlastnosti a ani ryzí mechanice léta stání či ujetá vzdálenost dobře nedělají.
Hřídele, ojnice, pístní kroužky, ventily, segmenty spojky, kolečka v převodovce, zuby v rozvodovce nebo kameny v poloosy stárnou stejně jako rytíři v reklamě na jednu antikorozní barvu a dělat s tím nedokáže nikdo nic. Je tak jen pochopitelné, že auto postupem času ztrácí své původní vlastnosti a po letech nedokáže nabídnout ani takové jízdní vlastnosti, ani takový výkon, jaký kdysi podávalo. To je jasné, ale jak velký tento rozdíl je?
Přesně tomu se chtěli podívat na zoubek nadšenci z LegitStreetCars, a tak na stejnou „motorovou brzdu” v krátkém časovém sledu postavili opravdu hodně jeté BMW M5 generace E39 s 658 tisíci km na tachometru a proti ní naopak velmi málo jetý kousek se 125 tisíci km na tachometru. To sice není zrovna garážová královna, na bezmála 20 let staré auto vyšší střední třídy je to ale opravdu mírná kilometráž.
Protože ojetější M5 byla lehce upravená (výfuk, odstraněný katalyzátor a jiný software řídicí jednotky), zatímco zachovalý kousek byl plně tovární, srovnání v tomto stavu by nedávalo smysl. Bylo tedy nutné dát oba vozy do stejného stavu a následně se podívat na výsledky. A ty jsou skutečně zajímavé.
Zatímco staršímu autu bylo naměřeno na kolech nejvíce 326,6 koně (zdůrazňujeme, že na kolech, od původního výkonu motoru 400 koní tedy při započtení ztrát během přenosu nebudeme daleko od továrního stavu), o hodně méně jetému 346,7 koně. To bude téměř jistě stále původní stav. Jinými slovy - za 533 tisíc kilometrů navíc přišla pětilitrová strojovna M5 pouze o 20 koní, což vůbec není mnoho.
Ukazuje se tak už poněkolikáté, že očekávání výrazného úbytku výkonu motoru s najetými kilometry je u moderních aut mýtem, který nedochází naplnění. Samozřejmě záleží na údržbě, neboť zanedbáním pravidelné péče lze zničit i mnohem méně jetý vůz, popsané zjištění nadšenců ale jen potvrzuje, že při hledání té správné ojetiny má větší smysl zaměřit se na údržbu než na najeté kilometry. Pochopitelně, ideální je nejméně jetý vůz s co nejlepší údržbou, ten ale obvykle bývá jasně nejdražší. Více „olítanému” modernímu stroji nemusí ani velmi vysoká kilometráž až tak ublížit, pakliže majitel věnoval pozornost tomu, čemu ji věnovat měl.
Srovnání dvou podobně starých, ale diametrálně odlišně ojetých BMW M5 E39 ukazuje, že vliv najetých kilometrů na pokles výkonu nemusí být vůbec dramatický
Zdroj: @Youtube
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 8 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 2 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 3 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 5 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 6 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 11:43 - Truck Daškam
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry