Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta v zemích Evropy? Podívejte se, kde všude v tuto chvíli vládne Škoda
5.12.2018 | Petr Prokopec
Kdyby vám někdo před 30 léty řekl, že Škoda bude jedním z evropských hegemonů na poli prodeje aut, asi byste se mu vysmáli. Jenže teď jím opravdu je.
Evropa má za sebou opravdu bouřlivé období způsobené příchodem nové metodiky měření emisí a spotřeby. Kvůli ní bylo nutné opětovně schválit pro provoz veškerá auta, která hodlali výrobci na Starém kontinentu nabízet. Devátý a desátý letošní měsíc se tak nesly ve znamení nemalého propadu registrací, který nezvládal vykompenzovat ani rekordní srpen. Tehdy lidé vzali showroomy útokem, neboť se obávali jak absence řady aut, tak i vyšších poplatků spojených s jejich vlastnictvím.
S ohledem na obsáhlost koncernového portfolia asi nepřekvapí, že příchodem WLTP byl nejvíce zasažen VW Group. Velmi prořídla nabídka všech zúčastněných značek a přestože hlavně v říjnu došlo na návrat mnoha „ztracených synů“, situace stále není taková, jako tomu bylo v prvním letošním pololetí. Je třeba dodat, že i díky nákladnosti homologačního procesu se koncern rozhodl, že některé varianty již zpátky k životu nepřivede. Takový Golf GTI je tak k mání již jen v jedné verzi.
I navzdory tomu je Volkswagen v Evropě optikou vlády v jednotlivých zemích nadále nejúspěšnější, není v tom ale sám. Vládne šesti zemím, stejně jako Škoda. A jeho Golf je jedničkou v pěti, stejně jako Octavia. To je úctyhodný výsledek - ještě několik let nazpátek by snad nikdo netipoval, že budou auta českého výrobce tak populární, nikdo jiný se VW a Škodě v Evropě touto optikou zdaleka nerovná.
To by ale pro úvod mohlo stačit, nyní již vzhůru k jednotlivým zemím, jež si probereme dle abecedního pořádku. Kromě vítězů dáme prostor také jejich nejbližším pronásledovatelům. Jak tedy zjistíte, občas je nacionalismus v některé zemi natolik velký, že se na pódium jiná než domácí značka ani neprotlačila.
Belgie: VW Golf
Startujeme v zemi vaflí, čokolád a sídla Evropské unie, kde registrace zjevně ovlivňuje poloha a samozřejmě i skutečnost, že zde sice má řada značek své továrny, ovšem žádný velký výrobce z Belgie nepochází. Na čele i po výkyvech posledních tří měsíců setrvává německý Volkswagen Golf s 11 936 registracemi, za nímž následuje francouzský Renault Clio (10 142 ks) a korejské Hyundai Tucson (9 447 ks).
Česká republika: Škoda Octavia
Mladoboleslavská automobilka se ve své domovině překvapivě nezúčastnila onoho výprodejového šílenství, její registrace tak meziročně lezly nahoru jen minimálně. Ovlivněn tedy nebyl ani žebříček nejlepších, kde Škodu Octavia z trůnu mohla vystrnadit maximálně Fabia. Ta je ale od daného počinu letos poměrně daleko, na kontě má 18 227 registrací. Octavia oproti tomu zaujala 22 741 zákazníků, třetí Rapid pak s 12 544 vozy za touto dvojicí pořádně zaostává.
Dánsko: Peugeot 208
Peugeot 208 je v samotném závěru svého životního cyklu, což je patrné také na prodejích. Letos zamířil na vrchol pouze v jediné evropské zemi, kde se zatím prodalo 7 917 exemplářů. Stříbrná příčka patří Nissanu Qashqai (7 002 ks), bronzová Volkswagenu Golf (5 183 ks).
Estonsko: Škoda Octavia
V srpnu jsme se v Estonsku dočkali nemalého překvapení, Škoda Octavia byla po dlouhém kralování sesazena z trůnu Toyotou Avensis. Ta ale zvládla pouze krátký prodejní sprint, nikoliv vytrvalostní běh. Nyní je tak vše při starém, pročež první místo patří českému vozu s 901 registracemi. Druhá je Toyota RAV4 (870 ks), třetí Renault Clio (851 ks). Avensis pak v říjnu oslovil jen dva lidi.
Finsko: Nissan Qashqai
Tuzemský bestseller ztrácí jednu pozici za druhou. Ještě nedávno na severu Evropy zvládl porazit SUV, které by zrovna v těchto končinách mělo dominovat. Nicméně Nissan Qashqai se výrazně vzchopil, což vyústilo v 5 194 prodaných vozů a zisk zlaté pozice. Na Škodu Octavia tak zůstala s 4 464 vozy stříbrná příčka, Toyota Yaris zůstává třetí s 3 695 prodanými kusy.
Francie: Renault Clio
V zemi galského kohouta se již nic nemění, i nadále přetrvává nacionalismus tamních zákazníků. Nepřekvapí proto, že první místo patří Renaultu Clio (103 478 ks) a druhé Peugeotu 208 (86 235 ks). Na tuto dvojici z větší dálky pomrkává další supermini, jejichž obliba je dána hlavně nízkým daňovým zatížením, a sice Citroën C3. Ten však nakonec skončil až čtvrtý za Peugeotem 3008 (72 400 ks).
Chorvatsko: Škoda Octavia
Chorvatsko je pro Čechy jednou z vyhledávaných dovolenkových destinací, tamní motoristé zase mají rádi Octavii. A během letních měsíců její obliba evidentně narostla měrou vrchovatou, Škoda tak s 2 743 registracemi vyšplhala na vrchol. Někdejší lídr v podobě Renaultu Clio se s 2 419 prodanými vozy propadl na druhou příčku, třetí pak zůstává Volkswagen Polo (2 022ks). Mimo pódium jsou nadále bestsellery roku 2016 Nissan Qashqai a Toyota Yaris.
Irsko: Nissan Qashqai
V Irsku léta boduje hlavně Hyundai, jeho Tucson byl nejprodávanějším modelem v letech 2015, 2016 i 2017. Letos se ale toto SUV zuřivě rve o trůn s Nissanem Qashqai, který si po dvouměsíční stříbrné pozici bere s 4 037 vozy zpět prvenství. Korejci ovšem nejsou s 4 010 registracemi zrovna daleko. Na dostřel je pak ostatně i třetí do party, a sice Volkswagen Golf (3 954 ks).
Itálie: Fiat Panda
Stejný nacionalismus, s jakým jsme se mohli setkat ve Francii, je spojen také s italským trhem. I zde na pódiu nenajdete pomalu nic jiného než domácí vůz, přičemž na rozdíl od země galského kohouta zde nesoupeří tři velcí výrobci, ale v podstatě jde o „vládu jedné strany“. První tedy skončil Fiat Panda (99 945 ks) a druhý Fiat 500X (43 683 ks). Dříve třetí Fiat 500 však byl vyšachován Renaultem Clio, který má na kontě 42 791 registrací.
Litva: Fiat 500
Italský hatchback si porážku na domácím trhu může spravit v Litvě, tam zamířil rovnou na vrchol. Pro letošek mu k tomu stačilo 4 463 prodaných exemplářů, což je takřka trojnásobek vůči stříbrnému Fiatu Tipo (1 440 ks). V prvním čtvrtletí třetí Škoda Octavia pak byla vytlačena na čtvrtou pozici Fiatem 500X (1 203 ks), Italové tak mají kompletní pódium.
Lotyšsko: VW Golf
Další malý trh a další vítězství pro Golf. Tomu stačilo pouhých 715 prodaných kusů, aby opanoval pódium před Nissanem Qashqai (607 aut) a Toyotou RAV4 (472 aut). Dodejme, že první zmíněné japonské SUV v Lotyšsku dlouho vládlo, letos ale muselo přepustit pozici faceliftovanému Golfu.
Lucembursko: VW Golf
Ani Lucembursko není velká země, zájem o Golf tam ale velký je. Se soupeři doslova vytírá podlahu, když letos vládne s 1 712 prodanými auty - druhý VW Tiguan si musí vystačit s 1 018 registracemi. Původně třetí Renault Clio pak prohrál souboj s Mercedesem GLC, který bere bronz s 1 015 kusy.
Maďarsko: Suzuki Vitara
I Maďaři jsou nacionalisté, třebaže se to na první pohled nezdá. Suzuki Vitara se v zemi čabajek a tokajského vyrábí, a tamnímu trhu už dlouho vládne. I letos je na první příčce se 9 669 registracemi. Druhá je Škoda Octavia (5 481 ks), na třetí příčku se po několikaměsíční odmlce vrátil Opel Astra (4 089 ks), který překonal další Suzuki, a sice model SX4 S-Cross.
Německo: VW Golf
Ani u našich západních sousedů nás žádné velké překvapení nečeká. Tedy pokud nemluvíme o vypadnutí Fordu Focus z nejlepší trojice. Celé pódium tedy nyní patří Volkswagenu, jehož Golf (145 988 ks) je drtivě první. Druhý Passat (59 760 ks) se na svého bratříčka již dívá z pořádného odstupu, navíc si musí krýt záda před třetím Polem (58 789 ks). Dodejme pak jen, že v první pětce má automobilka ještě Tiguan.
Nizozemí: VW Polo
V Nizozemsku vládnou ze stejných důvodů jako ve Francii malá auta a loni byl na koni Renault Clio. Letos Nizozemci zjevně propadli novému Polu, které s 12 576 prodanými vozy jasně vládne. Na Francouze tedy zbylo až druhé místo s 10 872 registracemi, zatímco třetí příčka připadla Kie Picanto (9 643 ks). Mimo pódium zamířily Volkswagen up! či Ford Fiesta.
Norsko: Nissan Leaf
V Norsku masivně podporují elektromobily, přesto si první příčku v absolutním pořadí nejžádanějších aut do loňska držel VW Golf. Teď je druhý s 7 710 kusy, a to hlavně díky elektrické verzi. První příčku uzmul nový Nissan Leaf s 10 375 registracemi, zatímco na třetí příčku poklesla další „tramvaj“, najdeme tam BMW i3 s 4 525 prodanými vozy.
Polsko: Škoda Octavia
Polsko by Škoda mohla překřtít na svou další evropskou domovinu, zájem o vozy z Mladé Boleslavi je zde velký. Modely Fabia a Octavia od sebe loni dělil minimální rozdíl a na prvním místě byla Fabia. Letos si oba modely prohodily pozice a zase těsně - vede Octavia s 17 729 prodanými vozy před Fabií s 16 554 registracemi. Na třetím místě je Opel Astra s 13 264 zářezy.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci by měli mít demograficky blíže ke španělskému Seatu, nakonec se ale rozhodli věnovat obsah svých peněženek hlavně Francouzům. V oblibě jsou hlavně mini ze země galského kohouta, neboť na první příčce trůní Renault Clio s 12 295 registracemi, druhý je Peugeot 208 s 5 833 prodanými vozy a třetí Renault Captur, jenž oslovil 5 499 zákazníků.
Rakousko: VW Golf
Také další německy mluvící země byla opanována Volkswagenem, v tomto případě ale nikoliv jen samotnou automobilkou, ale spíše koncernovými vozy. Zatímco první příčka patří Golfu (9 503 ks) a druhá Polu (7 661 ks), na třetí pozici se propracovala Škoda Octavia (7 445 ks). Znovu přitom porazila další auto z Wolfsburgu, VW Tiguan.
Rumunsko: Dacia Logan
Lídrem na rumunském trhu je znovu domácí značka, pochopitelně Dacia. Ta může i letos slavit dobrý rok, neboť první s výrazným náskokem skončil Logan (17 111 ks), druhý je Duster (7 417 ks) a třetí Sandero (4 691 ks). Hatchback měl velmi úspěšné druhé čtvrtletí, čímž odsunul mimo pódium i „cizáckou“ Škodu Octavia.
Řecko: Toyota Yaris
Toyota dříve povětšinou figurovala jen na druhých či třetích příčkách, nicméně po říjnu má na kontě již druhé zlato. O to v Řecku se zasloužil Yaris, který dokázal oslovit 5 512 zákazníků. Druhá příčka připadla na Fiat Panda (3 457 ks), v souboji o bronz pak byl úspěšnější VW Polo, který s 3 419 registracemi vystrnadil z pódia Peugeot 208.
Slovensko: Škoda Fabia
Ke stejnému bratrovražednému boji, jaký byl veden v Polsku, došlo také na Slovensku. Tentokráte z něj vítězně vychází Fabia, nicméně její náskok vůči druhé Octavii rovněž není výrazný (4 649 ks versus 4 224 ks). I poslední příčku pódia opanoval mladoboleslavský model, stejně jako u nás Rapid (3 262 ks).
Slovinsko: Renault Clio
Slovinsko je další zemí, kde na první příčku znovu s modelem Clio dosáhl Renault. Ten letos vede s 3 277 prodanými auty přes Volkswagenem Polo (2 598 ks), jež dokázalo porazit svého sourozence, Golf (2 461 ks). Můžeme zmínit, že důvodem pro favorizaci Francouze v této zemi je skutečnost, že faceliftované Clio se zde vyrábí.
Španělsko: Seat Leon
Téma nacionalismu pokračuje také ve Španělsku, kde ale Seat není tak dominantní jako třeba Škoda v ČR. Zatímco Leon s 29 768 registracemi a Ibiza s 27 441 prodanými vozy skončily na první, respektive na druhé příčce, ta třetí nepřipadla na stále více žádané modely Ateca a Arona. Místo toho jí možná i překvapivě uzmulo konkurenční SUV Nissan Qashqai (26 419 ks).
Švédsko: Volvo S90/V90
Volvo se sice ze Švédska stěhuje do Číny, v zemi však stále platí za domácí značku. Loni to bylo patrnější než předloni, kdy vyhrál VW Golf, letos zůstávají ve vedení Volva. Na první příčku se vyšvihla dvojice S90/V90 s 21 220 registracemi, zatímco druhé místo připadá dalšímu duu, a sice S60 a V60 (14 082 ks). Třetí ale již není SUV XC60, místo toho daná příčka připadla na Golf (13 500 ks).
Švýcarsko: Škoda Octavia
Poslední zlatý zářez mladoboleslavské automobilky v Evropě je spojen se zemí sýrů a čokolád. Po Octavii zde během letošního roku sáhlo 6 828 kupujících. Český vůz dokázal na spíše proněmeckém trhu překonat i své sourozence od Volkswagenu, modely Golf a Tiguan s 5 204, respektive s 4 941 registracemi.
Velká Británie: Ford Fiesta
Ostrovní království je již léta považováno za evropskou domovinu modrého oválu a letošní registrace či srpnové, zářijové a říjnové výkyvy na tom nic nemění. První je opět Fiesta s 84 980 prodanými vozy, konkurenti zůstávají s odstupem pozadu - druhý je Volkswagen Golf (55 927 ks), třetí Nissan Qashqai (46 057 ks).
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva