Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”

Obliba Škody? Kdepak, o tu tady nejde. Zásadní rozdíl je v tom, že zatímco na západě jsou diesely na ústupu, v ČR jsou mezi ojetinami stále žádanější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu”

26.10.2017 | Marek Bednář | 108 příspěvků

Obliba Škody? Kdepak, o tu tady nejde. Zásadní rozdíl je v tom, že zatímco na západě jsou diesely na ústupu, v ČR jsou mezi ojetinami stále žádanější.

Na trhu ojetin toho najdete hodně - zánovní auta, která se majitelům z nějakých důvodů nelíbí a mohou si dovolit je rychle vyměnit, auta z operativního leasingu, kterým jsou čtyři roky a byla udržovaná přesně v souladu s doporučením výrobce, anebo rachotiny za pár tisíc, které si člověk koupí, jen pokud nemá na nic lepšího a potřebuje jezdit.

Ojetá auta však mají až na výjimky společné jediné - jsou levnější než auta nová a teoreticky nabízí více za méně. Pohled do statistik jejich prodejů ale ukáže, že oněch jednotících aspektů je více a v České republice nabírají některé z nich docela neobvyklých podob.

Níže najdete detailní rozbor vývoje českého trhu s ojetinami za první tři kvartály letošního roku na základě dat Cebie. Zvláštní pozornost si v něm zaslouží část věnovaná preferovaným palivům, která ukazuje, že Češi myslí pořád jinak než lidé v západnějších částech Evropy. Zatímco hned ve vedlejším Německu se trh s ojetými diesely propadá a prodejci si stěžují na záplavy obtížně prodejných nafťáků na skladech, u nás je to nejen jasně žádanější, ale dokonce na popularitě rostoucí typ paliva.

Sami pak posuďte, jestli jsou Češi prostě jen šetřílkové až za hrob a diesely si nedají rozmluvit, i kdyby je zabíjely na pochodu. A nebo prostě preferují efektivnější typ pohonu a nenechají se tak zmanipulovat protidieselovými náladami, které otřásají Německem, Velkou Británií i dalšími donedávna dieselovými baštami. Toliko pro úvod, pojďme na „tvrdá data”.

1. Původ prodávaných aut a jejich stáří

Většina v Česku prodávaných ojetin má český původ, tj. že si je kdysi jako nová někdo koupil v ČR. Tento podíl ovšem klesá, oproti minulému čtvrtletí o 1 procentní bod na 70 %. Na druhém místě je Německo; řada lidí hledajících ojeté auto předpokládá, že právě v Německu jsou svědomitější majitelé, a tak tam budou auta v lepším stavu.

To může i nemusí být pravda - i tam se najdou mizerné kusy a i u nás koupíte auto ve výborném stavu. Deklarovaný německý původ také nemusí být zcela pravdivý, auto mohlo do Německa přicestovat původně odkudkoliv. To je podle firmy Cebia případ zhruba třetiny aut, která se u nás prodávají s údajným německým původem.

Od ledna do září letošního roku k nám bylo dovezeno 126 967 ojetých osobních aut, tedy o 2,5 % víc než vloni. Podíl dovezených vozidel starších 10 let činí 54 %. Je nicméně nutné dodat, že celkový průměrný věk aut na českých silnicích byl ke konci roku 2016 14,48 let, takže jakékoliv dovezené auto věku 10 - 14 let tenhle průměr snižuje. A po stránce emisí můžou být starší auta ekologičtější než nová, a to nejen u dieselů, ale i u benzínů s přímým vstřikováním.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 1 - cebia report q3 2017 01Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 2 - cebia report q3 2017 02

2. Historie a stav prodávaných vozů

Průměrný počet najetých kilometrů u ojetin prodávaných v ČR roste - oproti minulému kvartálu o 11 tisíc km na 179 tisíc. To je ovšem „jen” hodnota na tachometrech. Podle Cebie je zhruba 40 % aut na českém trhu ojetin stočeno v průměru o 100 tisíc km, z čehož vychází odhad skutečného průměrného stavu tachometru 209 tisíc kilometrů.

Nově se také dozvídáme, že ze sumy prodaných aut mezi začátkem ledna a koncem září 2017 bylo 7 % prodáno bez platné STK. To mohla být auta určená k renovaci, anebo také běžné vozy s pouze propadlou STK. Nemusíme asi dodávat, že v druhém případě může zákazníka čekat nemilé překvapení s opravami nutnými pro to, aby vůz kontrolou prošel.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 3 - cebia report q3 2017 03Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 4 - cebia report q3 2017 04

3. Nejprodávanější modely, nejoblíbenější barvy a paliva

Stálicí nejoblíbenější ojetiny v ČR je Škoda Octavia a ani ve třetím čtvrtletí letoška se to nezměnilo. Oproti datům ke konci června dokonce svou pozici o 0,3 procentního bodu posílila. Druhá zůstává Fabia s 6,9 % a třetí je Volkswagen Passat se 4 %. „Top 10” obsahuje také značky Ford, Kia, Hyundai a BMW.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 5 - cebia report q3 2017 05

Ani u nejprodávanějších barev nečekejte překvapení, bílá je nejčastější na trhu nových aut, tak logicky musí vládnout i mezi ojetinami. Nejprodávanější ale ještě neznamená nejoblíbenější či relativně nejvíce žádaná - tato statistika má jiné favority.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 6 - cebia report q3 2017 06

Jak jsme již zmínili, zdaleka největší podíl ojetých aut se v ČR prodá s naftovým motorem - 61 %. Zatímco u nových aut už je obliba dieselů klesající a jejich celkový podíl výrazně pod polovinou, u ojetin toto číslo znamená nejen většinu, ale i nárůst o procentní body oproti předchozímu čtvrtletí. Naopak oblíbenost benzínů klesla z 39 na 36 %. Roste tedy podíl aut na LPG a CNG, hybridních aut a elektromobilů.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 7 - cebia report q3 2017 07

4. Průměrná cena a doba prodeje

Nejvíce ojetin se letos zatím prodalo za cenu mezi 100 a 200 tisíci korunami - celkem 40 %. Přesto byla průměrná cena ojetiny za sledovanou dobu 205 600 Kč. Dlouhodobě totiž klesá podíl aut s cenou do 100 tisíc korun a roste podíl aut s cenou nad 300 tisíc korun. Průměrně čekal vůz na nového majitele 63 dní, o čtyři více oproti minulému kvartálu.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 8 - cebia report q3 2017 08Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 9 - cebia report q3 2017 09

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 10 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 002Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 11 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 009Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 12 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 038Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 13 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 042Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 14 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 045Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 15 - Test Skoda Octavia III 2013 prvni 20 TDI 048

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 16 - skoda octavia greenline bila ilu 04Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 17 - skoda octavia greenline bila ilu 05Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 18 - skoda octavia greenline bila ilu 01Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 19 - skoda octavia greenline bila ilu 02Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 20 - skoda octavia greenline bila ilu 03Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc jsou Češi jiní než „lidé ze západu” - 21 - skoda octavia greenline bila ilu 06
Teoreticky nejžádanější bílá Octavia TDI se těší zájmu čím dál víc (ilustrační foto)

Zdroj: Cebia

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 108 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše