Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině

Naspecifikovat a odvézt si od dealera nové auto, nebo najít dobrou ojetinu? Obojí má své výhody a i pro ojetý vůz hovoří řada racionálních důvodů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině

7.10.2017 | Marek Bednář | 114 příspěvků

Naspecifikovat a odvézt si od dealera nové auto, nebo najít dobrou ojetinu? Obojí má své výhody a i pro ojetý vůz hovoří řada racionálních důvodů.

Když už zjistíte, že udržovat při životě váš dosavadní vůz nemá smysl, čeká vás jiné dilema - za co jej vyměnit. A ještě před tím, než začnete přemýšlet, o jaký konkrétní vůz se zajímat, budete muset rozlousknout, zda jej nahradit automobilem zcela novým či ojetým.

Někteří v tom mají jasno a kupují nová auta prostě proto, že je chtějí mít nová, naspecifikovaná přesně svých představ a dostat přesně to, co chtějí. Je to nepochybně lákavé a koupě nového vozu má i spoustu dalších výhod, na které se detailně podíváme v příštím článku. Jenže má to také má své nevýhody. Za všechny ty dobré pocity si člověk musí zaplatit extrémní náklady ztráty hodnoty prvních měsíců provozu, nést projevy snahy o snižování nákladů, tlaků na nižší normovanou spotřebu paliva nebo i masový zájem zákazníků o řešení, která individualistům nevoní.

Snadno tak lze racionálně ospravedlnit nákup staršího auta. Však to nemusí být nutně „stará plechovka”, situaci změní už jediný rok a tři nebo čtyři roky dnes znamenají velký rozdíl. Starší auta mívají věci, které novým autům chybí, nebo naopak v nich nejsou věci, které nechce či nepotřebuje. Starší auto tedy někdy skutečně umí nabídnou více než nové, hlavně to, co shrnuje těchto šest bodů.

1. Nižší pořizovací cena, možnost mít lepší vůz za stejné peníze

Nová auta jsou relativně drahá. Taková Škoda Rapid stojí ve slušné výbavě a lepším než základním motorem dobrých 400 tisíc. Není to vůbec špatné auto, v našem testu obstálo i Nordschleife, ale je to pořád jen Rapid, obyčejný vůz s ne zas tak bohatou výbavou a o něco málo více než 100 koňmi výkonu.

Za takové peníze můžete mít zánovní BMW a pochopitelně to neplatí jen jediné auto, lze to aplikovat na prakticky jakýkoli vůz jakékoli ceny s výjimkou naprostých exotů. Za cenu Octavie lze mít luxusní limuzínu, místo nového výkonného kompaktu ojetý sporťák docela jiných kvalit, tak to zkrátka je.

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 1 - obycmot audi s8 d3 01Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 2 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 13
Obě tahle auta dnes koupíte do půl milionu - jedno je výbavou i výkonem nabušená S8, druhé 110koňový Rapid s navigací a klimou

2. Eliminace masivní ztráty hodnoty

Tenhle bod souvisí s pořizovací cenou, ale ne úplně nedílně. Ztráta hodnoty je také provozní náklad, který majitel vozu nese s každým dnem a kilometrem, který s autem ujede. A je to něco, co různým autům musíte trpět různě a těm ojetým méně.

Ztráta hodnoty je totiž na autě nejvyšším nákladem a na tom novém obzvlášť. Ztráty hodnoty nových aut jsou enormní - za první rok a relativně mrzký nájezd kilometrů přijdou až o čtvrtinu své ceny, v dalších letech je procentní pokles obvykle méně než poloviční. Tak co si ten první rok počkat a koupit si klidně to samé auto o čtvrtinu levněji s 15 tisíci najetými km? Dostanete jen o málo méně, hřát vás bude ještě i ta záruka.

A ztráta hodnoty se umenšuje i dále, relativně i absolutně. Když si koupíte něco za 300 - 400 tisíc, co má za sebou pár let provozu a původně to stálo milion, za další tři roky to prodáte třeba za 100, 150 tisíc. Anebo, pokud to je nějaká specialitka, kterých se nevyrobilo úplně moc, ztratí to hodnotu ještě méně, pokud vůbec. Zvláště pokud s jedním vozem nevydržíte dlouho, vyplatí se to - na trhu žádaná, pár let stará ojetina nemusí při dobré údržbě trati během pár měsíců na ceně také vůbec.

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 3 - skoda superb facelift 2013 nove foto 05Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 4 - skoda superb facelift 2013 nove foto 14Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 5 - skoda superb facelift 2013 nove foto 27
Před pár lety stál Superb V6 dost přes milion, dnes ho pořídíte za 300-400 tisíc i faceliftovaný. A když si ho koupíte nyní, dalších 600 tisíc na ceně už ztratit ani nemůže, i kdybyste ho shodili ze skály

3. Útěk před alespoň částí moderních nesmyslů

Na tohle místo dobře pasují články o lesk i bídě dnešních aut nebo o 10 moderních nesmyslech, které se tiše vkrádají do aut a které tam tak nějak nechceme. Tyto a mnohé další věci dnes do aut dostanete, obvykle aniž byste chtěli - patří sem i start-stop, elektronické ruční brzdy nebo falešný zvuk motoru.

Starší auta ale tyhle věci nemají, nebyly v módě, takže si prostě můžete vybrat vůz bez nich a připravit se leda o něco, co se může akorát rozbít samo nebo to něčemu ublížit. A není vůbec těžké vybrat kvalitní ojeté auto, které má třeba Bluetooth a navigaci, ale ne start-stop - dostanete vše, nepřijdete o nic.

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 6 - Start and stop PerexKoupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 7 - Renault Clio RS 2013 test Renault 03Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 8 - Lesk i bida dnesnich aut Perex
Start-stopy, falešný zvuk motoru, spousta omezení a „dobrých rad”... V novém autě to nelze nemít, ve starším ano

4. Výraznější charakter

Otázka charakteru je trochu ošemetná, protože není až tak racionální, každému totiž vyhovuje něco jiného. Atmosférické motory se chovají jedním způsobem, turba „ze staré školy” druhým, moderní turbomotory třetím. A nelze jednoduše říci, co je nejlepší. A také nelze říci, že by nová auta neměla charakter vůbec žádný, je prostě jiný.

Přemítání nad tímto aspektem ale není ani zcela iracionální, s přísnými regulacemi nutně přicházející unifikace automobilů výrazné charaktery eliminuje, z podstaty. Všechna nová auta dnes mají ESP, často nevypínatelná, všechna mají elektrický posilovač řízení, téměř každé má turbomotor, navíc naladěný na excelování v testu spotřeby. Jsou naladěná nedotáčivě, snaží se být odtažitá, člověka nevtahující do děje, izolující jej od dění na silnici. Tyto a další aspekty smývají výjimečnosti a činí nová auta svým jízdním projevem stále více podobná a ve výsledku nudná. Výjimky existují, jsou to ale stále jen výjimky.

Psali jsme o 8 autech, která si kupte raději stará než nová a klíčovými důvody byly právě některé z těchto. Vyzkoušejte si BMW 330i E90 před faceliftem, 330i E90 po faceliftu (elektrický posilovač řízení, odtažitější motor, rozbředlejší podvozek ad.) a 328i F30. Pokud ve srovnání prvního a posledního nebudete mít pocit, že jste ze zad běsnícího Rockyho nepřesedli na osla z marshmallow, není vaše vnímání zcela v pořádku. A přitom jde ve všech případech o srovnatelně komfortní auta pro každý den, zmizela jen část charakteru. A hlouběji v historii můžete narazit na ještě zajímavější stroje...

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 9 - BMW M3 CSL 01Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 10 - BMW M3 CSL 03Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 11 - BMW M3 CSL 04
Zrovna z BMW charakter prchá jak Bolt od startu olympijské stovky

5. Kvalita a trvanlivost

Někteří říkají, že auta stavěná do roku 2006 jsou dělaná tak, aby vydržela 600 - 700 tisíc kilometrů. Auta po roce 2006 mají vydržet tak 300 tisíc a pak se rozpadnou. Potud zvěsti. Pravdou nicméně je, že pokud si vyzkoušíte auto z první poloviny minulé dekády, jehož majitel ani nebyl úplně pečlivý s údržbou, budete se divit, že se stovkami tisíc ujetých kilometrů působí podobně jako novější auto s desítkami. Zažili jsme to tolikrát, že už to nemůžeme vnímat jinak než jako fakt, třebaže výjimky existují i zde. A statistiky to nepopírají.

Nová auta jsou stavěná více jako spotřební zboží. Snaha je prodávat pořád další a další nová auta, ne aby si jeden zákazník nechal svou trojkovou Fabii patnáct let, ale aby si za čtyři roky koupil novou, čerstvě faceliftovanou trojkovou Fabii. A za další čtyři roky novou generaci. A tak pořád dokola. Čas v tomto případě ale ještě lze vrátit, alespoň trochu, některá opravdu kvalitní auta minulých let se pořád dají koupit se slušnou perspektivou další existence.

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 12 - 6duvstar 2005 subaru outback 01Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 13 - 6duvstar 2005 subaru outback 02Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 14 - 6duvstar 2005 subaru outback 03
Trvanlivostí nová auta na většinu starších nemají

6. Větší možnost výběru

Je to trochu paradox, neboť by to mělo být nové auto, které vám dá svobodu vybrat si přesně to, co chcete. Jenže to nedělá, z různých důvodů - mnohokrát zmiňovanými regulacemi počínaje a choutkami masové klientely konče.

Zkuste si dnes vybrat auto klidně i střední třídy atmosférickým šestiválcem. Takové už není a ještě před pár lety jste mohli mít s takovou jednotkou i kompakt. Nebo můžete být i jinak hýčkaný zákazník automobilky vyrábějící doslova pár aut za rok, přesto pro takový sporťák s manuálním řazením často musíte do bazaru. O levnějších modelech ani nemluvě.

Je toho spousta a nejde jen atmosféry a manuály, kvůli výše zmíněné unifikaci moc mezi novými auty moc velký výběr vážně není, alespoň typově. Však dnes pomalu nedostanete ani auto bez start-stopu či elektrického posilovače a „povinných aspektů” je jen víc. Na trhu ojetin však za stejné nebo i menší peníze můžete vybírat z mnohem více možností. Můžete mít i normální sedan Volvo se čtyřkolkou, Subaru „ne-WRX” se slušným výkonem, Fabii klidně i s dvoulitrem nebo netříválcovým dieselem, Golf s šestiválcem, klidně i úplně normální... Stačí se podívat mezi ojetiny.

Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 15 - 6duvstar 2005 vw golf v r32 01Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 16 - 6duvstar 2005 vw golf v r32 02Koupit nové nebo ojeté auto? Tady jsou důvody, proč dát přednost ojetině - 17 - 6duvstar 2005 vw golf v r32 03
Golf se šestiválcem byl ještě nedávno běžnou věcí

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 114 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše