Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci najeli 100 tisíc km se špičkovou Kiou a rozebrali ji na díly. Nadšeni nebyli
19.9.2018 | Petr Prokopec
Kia se tváří, že její auta jsou dnes plně srovnatelná s evropskou produkcí, ale je to pravda? Němci vzali jeden z jejích nejlepších modelů s kurážným jménem Optima a ujeli s ním 100 tisíc kilometrů. Pak ho „rozpitvali”.
Kia Optima čtvrté generace dorazila na evropské trhy v roce 2016, a to jako sedan i kombík. Umocnit měla prestiž korejské automobilky na Starém kontinentu, je ale otázkou, jak moc se jí to daří. Kia je v těchto vodách stále spíše alternativou pro zavedenější značky než stěžejním hráčem. Nejlépe to dokládají loňské registrace, které jsou sice ve srovnání s rokem 2015 pětinásobné, stále ale jde jen o 16 152 aut. Pro ilustraci, Škody Superb se stejné množství prodá za dva měsíce.
Do jisté míry z toho lze vinit cenovou strategii značky, která do standardní výbavy základního modelu zahrnuje řadu věcí, za které se jinde připlácí. I kvůli tomu Optima ve verzi sedan startovala na českém trhu v době svého příchodu na nemalých 684 980 Kč. Za to bylo možné počítat s 1,7litrovým turbodieselem, 141 koňmi a šestistupňovou manuální převodovkou. Sáhnout jste pak mohli i po automatu či vyšším komfortu a luxusu, v té chvíli ovšem cena mohla vyšplhat až k milionu korun.
Optima se tak snadno dostala do té části trhu, kde proti sobě již nemá pouze zmíněný Superb, ale třeba i BMW řady 3, byť s daleko nižší výbavou i menším výkonem pod kapotou. Nicméně na straně druhé s mnohem vyšší prestiží. Má ale smysl lpět na logu, nebo konečně nastal čas začít brát Kiu vážně i ve vyšších sférách? Na to se snaží dát odpověď německý Auto Bild, který s Optimou najel 100 tisíc kilometrů. A ve prospěch Korejců úplně nevyznívá.
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že pohonná jednotka není zrovna zárukou dechberoucí jízdní dynamiky. Stovku s ní Optima jako nová zvládala za 10,7 sekundy, metu 160 km/h pak proťala za 29,9 s. Po zajetí sice došlo ke zlepšení o jednu, respektive o devět desetin, nicméně ani tak nemáme tu čest s čísly, ze kterých se vám zamotá hlava. A jako kompenzaci nelze brát ani reálnou průměrnou spotřebu 7,3 l/100 km - na 141koňový turbodiesel v autě střední třídy to není žádný zázrak.
Redaktoři ale říkají, že Kia se i s tímto motorem chová živě a sebevědomě a nakonec umí urazit přes km na jednu nádrž i přes 1 000 km. Pokud bychom tedy měli skončit na tomto místě končili, šlo by vrcholnou Kiu doporučit, i přes vyšší cenu. Tu, jak jsme již naznačili, ospravedlňuje přítomnost koženého čalounění, klimatizace, navigace, vyhřívaného volantu, tempomatu nebo zpětné kamery. Vzhledu pak navíc ještě napomáhá přítomnost 18palcových kol.
Nicméně v průběhu testu došlo k závažným poruchám, z nichž jedna je spojena s adaptivními tlumiči. V autorizovaném servisu byla vlivem zatékání vody zjištěna závada na řídicí elektronice, která je zcela znefunkčnila. Došlo tedy k nahrazení obou zadních tlumičů, které navíc naneštěstí nebyly skladem a Auto Bild musel čekat na opravu dva týdny. A to není zrovna dobrá vizitka pro značku, která konstantně zdůrazňuje, kterak své modely pro Evropu vyvíjí a vyrábí v Evropě.
Druhý, ještě závažnější problém se týkal dvouspojkové automatické převodovky, kterou je testovaný vůz vybaven. Ta začala špatně řadit především směrem dolů již v 45 tisících kilometrech. Po dalších 20 000 km začalo být jasné, že Optima bude muset na další servisní zásah, který nakonec skutečně přišel při 86 564 km. Vyměněna musela být spojka a šlo o další zdlouhavou opravu.
Na závěr Němci auto rozebrali na díly a objevili některé pozoruhodné nedostatky. Kolem výfukového potrubí již začaly unikat zplodiny, vskutku překvapivé byly reznoucí konzole zadních sedadel, korodoval též jeden z důležitých kontaktů a hrana víka zavazadlového prostoru. Ani tak nešlo o nic tragického, ale k optimálnímu výsledku znovu kus chyběl.
Dalším výrazným negativem pro Optimu je pak výrazný pokles její hodnoty, Němci odhadují zůstatkovou prodejní cenu jen na polovinu té původní. Jde přitom o dva roky starý vůz, který nebyl bourán a procházel vždy jen autorizovaným servisem. Má sice hodně najeto, konkurenti ale drží cenu lépe.
Vůz odjel z testu s celkovou známkou 2-, což je průměrný výsledek. Redaktoři Auto Bildu říkají, že Kia nelže, když slibuje nadstandardní záruku a opravu všech nedostatků zdarma. K tomu došlo i v tomto případě a zřejmě by ještě dlouho docházelo - záruka je celkově sedmiletá. Nicméně opravdu dobré známky si může v dlouhodobém testu vysloužit jen ten vůz, jehož závady jsou nikoli bezplatně opraveny, ale které se zkrátka nevyskytnou. A to se v případě Optimy zdaleka nestalo.

























































































Kia Optima nevyšla z dlouhodobého testu německého Auto Bildu zrovna dobře. Docela vážné poruchy v kombinaci s některými překvapivými opotřebeními a výrazným poklesem hodnoty znamenaly výslednou známku jen 2-
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
