Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Němci našli cestu, jak se starším dieselem levně obelstít emisní zóny. Je tak trochu česká
9.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
O Němcích se říká, že jsou poslušní a pravidla si ve svůj prospěch neohýbají. Volkswagen ukázal, že to není tak úplně pravda a teď má své nepřímé následníky.
Dieselové motory v osobních autech mají v současné době velice těžký život a lehčí už ho asi mít nebudou. Řada lidí vlivem mediální masáže usoudila, že s těmito pohonnými jednotkami v podstatě skončí veškerý život na této planetě, a proto raději sází na benzinové motory, případně na alternativní druh pohonu. Že takto mohou v některých ohledech životnímu prostředí uškodit i více, už se neřeší - panika jednou nastala a hned tak neutichne.
Tímto jistě nechceme za diesely brojit jako za nejčistší jednotky na světě, jen je třeba na věc hledět racionálně, hledat skutečné výhody a nevýhody a volit ten typ pohonu, který je pro to či ono využití nejlepší. Politikům a úředníkům na tomto poli rozhodně nelze věřit, těm nejde o ochranu ovzduší, ale o to, aby se udrželi u vesla. A diesely tomu aktuálně neváhají obětovat. Co na tom, že v minulých letech byly vynášeny do nebes, přestože v produkovaly více emisí než nyní - teď je populární jejich odstřel, a tak kde kdo přidá rád ruku k dílu.
Proto se také v Německu děje to, co se tam děje. Po přelomovém soudním rozhodnutí mohou lokální autority zakazovat dieselovým autům vjezd do některých částí center tamních měst. Sice jde obvykle nanejvýš o pár ulic, pro vyvolání hysterie to ale stačilo a Němci teď naftová auta nekupují ani jako ojetá, ani jako nová. Bojí se, že se svým novým (či pro ně novým) vozem nebudou moci dojet až do cíle cesty, a tak zkrátka diesely nekupují, nebo se jich zbavují.
Do vytvářených emisních zón obvykle nesmí vjet auta plnící normu nižší než Euro 6, což je naprostá většina německých dieselů. Aby do cíle mohly, nabízí se softwarová či technická úprava, která by dovolila splnit vyšší normu, ale obojí je obtížně realizovatelné - ta hardwarová je nesmyslně drahá, ta softwarová pak buď nestačí nebo si bere za oběti přílišné zvýšení spotřeby či snížení životnosti motoru. Existuje nějaká zlatá střední cesta? Kupodivu ano a působí docela česky. Stojí za ní firma Carly, která vyvinula aplikaci dovolující se vlkovi nažrat a koze zůstat vcelku.
Novinka, kterou zvládne obsloužit chytrý mobilní telefon, funguje na jednoduché bázi. Z navigace zjistí, zda se nachází v zóně s přísnějšími emisními regulemi, a na základě toho upraví fungování motoru, zejména pak činnost recirkulace výfukových plynů (EGR). Systém je přitom v dané chvíli přepnut do intenzivnějšího režimu, čímž mohou být důsledněji eliminovány emise NOx. Vůz se tak nachází v tzv. superčistém jízdním režimu, neboť emise NOx jsou nízké a pevné částice vyprodukované během jízdy v oné „zelené“ zóně jsou uschovány ve filtru na moment, kdy z ní opětovně vyjede a může je tak bez obav spálit při vyšší teplotě.
V podstatě tak jde o redukci emisí na jednom a následné spalování na místě jiném. Podle společnosti Carly nejde o žádné obcházení pravidel, neboť auto v dané lokalitě bude emisní limity plnit, jak je nařízeno - podstatou je „odvoz” emisí pevných částic i NOx mimo města. Emise CO2 se lokálně navýší, neboť vlivem aplikace a onoho superčistého jízdního režimu dochází k poklesu teploty ve válcích a to má za následek vyšší spotřebu, jež je přímo úměrná právě produkci oxidu uhličitého. Emise CO2 ale nejsou těmi, které by v běžných koncentracích kohokoli ohrožovaly na zdraví, takže ani to není pro emisní zóny potíž.
Carly se mělo postarat o to, aby se vlivem vyšší činnosti EGR nezanášel filtr pevných částic, navíc s ohledem na skutečnost, že v superčistém režimu se vůz bude nacházet vždy jen velmi krátce, nebude ohrožena ani životnost pohonné jednotky či výfukového systému. Firma již systém představila v praxi za pomoci BMW 640d xDrive, se kterým vyrazila do již existující emisní zóny v Mnichově, jež byla zavedena před pár lety kvůli vyšší produkci pevných částic. Systém ale má prý snadno obstát i jinde.
Společnost si již nechala vypracovat také studii od Institutu pro životní prostředí při univerzitě v Heidelbergu, ve které se tvrdí, že „průměrná redukce emisí činí 64 procent“. To je opravdu výrazný pokles, jenž má za následek aplikace, kterou lze pořídit za pouhých 50 Eur (cca 1 270 Kč). Vše je přitom legální, neboť pokud systém nefunguje, vrací nastavení vozu do standardního režimu, se kterým vyjede z továrny.
Jde o jakousi obdobu „odpojovacího zařízení” Volkswagenu známe z kauzy Dieselgate. Jen zatímco auta VW se do čistého režimu přepínala jen v testu, tady se do něj přepínají v emisních zónách. Je to tedy do jisté míry vychytralé, ale pokud města řeší lokální problém s vysokými emisemi, pak nemohou nic namítat proti jejich lokálnímu snížení - auta jako taková jsou jsou v běžném režimu plně homologovaná pro provoz na německých silnicích, pochopitelně.
Šéf Carly Avid Avini říká, že na této aplikaci nechce vydělávat, chce spíše ukázat automobilkám cestu, jak lze také problém řešit. A když se toho nechytnou, nabízí řešení sám. Upravit auto pro permanentní plnění vyšší emisní normy by totiž stálo okolo 3 000 Eur (76 tisíc korun), tady jsme na šedesátině této ceny. A výsledek je z pohledu majitele auta totožný - může vjet i tam, kam by jinak nemohl...
Nová aplikace firmy Carly by mohla zachránit diesely, za drobnou sumu totiž řeší případný zákaz vjezdu do emisních zón. Jde sice tak trochu o podvod, nicméně realitu dnes stejně již nikdo neřeší - podstatné jsou výsledky, a ty tu skutečně jsou pozitivní, jak dokazuje test prototypu BMW 640d xDrive v Mnichově
Zdroj: Carly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 3 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva