Německý boj proti dieselům nekončí, odpůrci si našli nového nepřítele i novou zbraň

Už už se zdálo, že v Německu zavládl zdravý rozum, potvrdilo se, že nové diesely neškodí a zákazy jejich vjezdu jsou kontraproduktivní. To ale šlo o emise NOx, teď jsou na stole pevné částice.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Německý boj proti dieselům nekončí, odpůrci si našli nového nepřítele i novou zbraň

2.3.2019 | Petr Prokopec

Německý boj proti dieselům nekončí, odpůrci si našli nového nepřítele i novou zbraň

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už už se zdálo, že v Německu zavládl zdravý rozum, potvrdilo se, že nové diesely neškodí a zákazy jejich vjezdu jsou kontraproduktivní. To ale šlo o emise NOx, teď jsou na stole pevné částice.

Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde, říká se. A platí to i v automobilovém světě, kde jsou v poslední době oněmi psy němečtí motoristé a jejich dieselová auta. Ve velmi svízelné situaci se ocitli, když proti nim vytáhla organizace Deutsche Umwelthilfe, která chtěla zajistit dodržování velmi striktních limitů koncentrací oxidů dusíku ve městech právě omezením provozu dieselů. A do značné míry uspěla - starší naftová auta v tuto chvíli nesmí do několika německých metropolí a v plánu byly další zákazy.

Po více jak rok jsme upozorňovali na to, jak nesmyslná tato omezení jsou a Němci na to postupně přišli též. Zlomovým momentem byl test emisí nových dieselů v reálném provozu, který ukázal, že moderní nafťáky prakticky žádné emise NOx nevypouští. Souběžně s tím bylo prokázáno, že dosavadní zákazy provozu starších dieselů v dopravních tepnách způsobily jen zvýšení koncentrací NOx v rezidenčních oblastech, a tak vše začalo mířit k tomu, že zákazy vjezdu naftových aut do center měst budou zrušeny.

Odpůrci dieselů se ale hned tak nedají. Tentokrát za tím kupodivu nestojí organizace Deutsche Umwelthilfe, ta již zřejmě složila zbraně, nýbrž ta se jménem ICCT. Její německá odnož nyní celou válku posunula na novou úroveň, neboť zcela opustila emise NOx, tato bitva je zřejmě již prohraná. Našla si ale nového nepřítele a novou zbraň, kterou s ním bojovat.

Co tedy momentálně německým aktivistům vadí? Jde o pevné částice. Ty totiž dle studie ICCT mají z Německa dělat peklo na zemi. V jejich důsledku má totiž docházet každoročně k 17 předčasným úmrtím na 100 tisíc obyvatel. Pokud si přitom uvědomíme, že našich sousedů je na 83 milionů, pak to znamená, že pevné částice mají na svědomí 14 110 obětí ročně.

Toto číslo je mimořádně vysoké, míra úmrtnosti by totiž dle studie měla být trojnásobná ve srovnání s globálním průměrem. A o 50 procent vyšší než u zbytku zemí Evropské unie. Mimořádně špatná je prý situace hlavně ve Stuttgartu, kde 78 procent předčasných úmrtí mají na svědomí emise dieselových aut, autobusů a náklaďáků. Něco takového skutečně již nemá ve světě obdoby a kupříkladu Čína by náhle vedle Německa mohla působit jako resort určený k léčbě alergiků.

Že realita bude trochu jiná, snad ani nemusíme dodávat. Stejně jako se dle dat Spolkové agentury pro životní prostředí snížily emise NOx v roce 2015 o polovinu vůči stavu z roku 1990, tak klesá i podíl pevných částic v ovzduší. Tedy alespoň těch, které jsou produkovány dieselovými automobily. Od roku 2009 je totiž povinný filtr pevných částic, který v tomto směru skutečně funguje.

To ovšem není jediný argument, kterým lze zprávu ICCT zpochybnit. Dále tu máme termín „předčasná smrt“, který je značně kontroverzní. „Je třeba jasně říci, že nedokážeme určit něco, jako je předčasná smrt,“ uvedl k tématu epidemiolog a matematik Peter Morfeld z Bochumské univerzity. On i jeho kolegové totiž již mnohokrát naznačili, že na lidské zdraví má vliv celá řada různorodých faktorů - tedy nikoliv jen ovzduší, ale i strava, kondice či dědičné předpoklady. Dle nich tak nelze říci, že by někoho jednoznačně zabily výfukové zplodiny aut. Na to však aktivisté neslyší.

Nového nepřítele bychom tu tedy měli, co ona zbraň? Pokus o její stvoření vychází z toho, že současné limity koncentrace pevných částic v ovzduší jsou nyní v Německu bezpečně plněny - např. i ve Stuttgartu činí roční průměr 29 mikrogramů na metr krychlový. ICCT proto požaduje, aby byl limit snížen z 50 mikrogramů na metr krychlový na polovinu, tedy na pětadvacet mikrogramů. A díky tomu by znovu bylo čím bojovat.

Zavedení takového limitu by ale znamenalo omezení většiny provozu ve městech, neboť nové limity by jinak zřejmě nebylo možné splnit. Dle dat Spolkové agentury pro ochranu životního prostředí totiž automobilový průmysl zodpovědný za 30 procent všech pevných částic v ovzduší, navíc tu ani nejde o způsob pohonu - jen 6 procent z toho připadá na výfukové zplodiny. Za zbytkem stojí opotřebení brzd a pneumatik, který je vlastní všem autům bez rozdílu, tedy i benzinům, hybridům a elektromobilům.

V tuto chvíli tedy vlastně ani není moc jasné, čeho chtějí aktivisté docílit. Ohání se bojem proti dieselům, takto koncipovaným bojem ale brojí proti veškeré, přinejmenším individuální dopravě. Možná tu nakonec o tu jde především, nebylo by to nakonec poprvé...


Německý boj proti dieselům nekončí, odpůrci si našli nového nepřítele i novou zbraň - 1 - Nemecko pevne castice 2019 mozne snizeni limitu 01
Emise NOx v Německu konstantně klesají...

Německý boj proti dieselům nekončí, odpůrci si našli nového nepřítele i novou zbraň - 2 - Nemecko pevne castice 2019 mozne snizeni limitu 02Německý boj proti dieselům nekončí, odpůrci si našli nového nepřítele i novou zbraň - 3 - Nemecko pevne castice 2019 mozne snizeni limitu 03
...přes limity nelezou ani pevné částice. Proto se aktivisté rozhodli, že je potřeba snížit normy - proč přesně, není jasné

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše