Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout

Němečtí politici konečně pochopili, že se nemusí nechat držet v kleštích od jedné příspěvkové organizace, kterou sami platí. Přichází tak se změnami předpisů, které s překvapivou podporou EU učiní zákazům dieselů v Německu konec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout

26.2.2019 | Petr Prokopec

Němečtí politici konečně pochopili, že se nemusí nechat držet v kleštích od jedné příspěvkové organizace, kterou sami platí. Přichází tak se změnami předpisů, které s překvapivou podporou EU učiní zákazům dieselů v Německu konec.

Německý boj proti starším dieselům byl jedním z hlavních témat loňského roku. Jeho obětmi se nakonec nestali jen lidé vlastnící vozy plnící emisní normy maximálně Euro 4 nebo Euro 5, ale i spousta Němců, kterým zákazy vjezdu těchto aut do určitých částí měst měly naopak pomoci. Stalo se totiž přesně to, k čemu velí logika - Němci po zavedení zákazů nedali své vozy poslušně do šrotu, jak si nejspíše organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) představovala. Místo toho začali zapovězené ulice objíždět, kudy mohli.

Než se dostaneme k podstatě této věci, sluší se v rychlosti připomenout, jak je vůbec možné, že zákazy vjezdů jsou v takové míře uplatňovány pouze v Německu. Limit 40 mikrogramů NOx platí přece pro všechny členské státy Evropské unie. Navíc se nedá předpokládat, že by Němci jezdili a znečišťovali vzduch více než třeba Italové, Španělé nebo Francouzi. Nicméně v těchto zemích jsou kontrolní měřící zařízení umístěna tam, kde by je člověk čekal, tedy v rezidenčních oblastech, nikoli blízko nejrušnějších silnic. V Německu ale na to šli přesně naopak.

Na začátku byl patrně dobře míněný záměr, však jde jen o kontrolní měření, situace ale využila DUH a na základě těchto měření začala plnění platných limitů vymáhat. K soudu tak doputovaly žaloby na města, která podle DUH nezajistila občanům adekvátně čisté ovzduší a soud je donutil konat. Výsledkem byly zákazy vjezdu obvykle do míst, kde se emise měří hned vedle silnic, popř. v celých městech.

Že to nemá logiku, jsme upozorňovali mnohokrát. Sami soudci se mohli chytit za nos a říci, že smyslem platných pravidel přece není vymáhat stoprocentní plnění limitů na jakémkoli místě v jakoukoli dobu. Politici též mohli udělat své a podnítit přesun měření nebo úpravu zákonů. Nic z toho se ale nestalo, a tak zákazů jen přibývalo a přibývalo, až někdo začal přemýšlet v Mnichově.

Právě starosta bavorské metropole odmítl držet ústa a krok a řekl to, co všichni dávno viděli: „Císař je nahý!” Tedy že celá mašinérie jdoucí proti naftovým motorům je naprosto neopodstatněná. Poukázal na to, že v Hamburku, kde byly zavedeny první zákazy, omezení situaci nezlepšila a hmatatelný efekt byl jediný - že se část dopravy z uzlů přemístila do rezidenčních oblastí, kde se kvalita ovzduší zhoršila. To starosta Mnichova nechtěl dopustit, a tak řekl zákazům jasné ne s tím, že na všech podstatných místech je kvalita ovzduší velmi dobrá a fakt, že jsou limity občas překračovány na vnitřním okruhu Mittlerer Ring, nelze řešit tak, že dopravu dostane lidem pod nos.

Až v reakci na to začaly přemýšlet politické špičky celé země a začaly konat. Je pikantní, že se vláda v prvé řadě obrátila na Brusel s dotazem, jestli EU nebude vadit, když proti zákazům dieselů začne aktivně konat. To by člověk od hrdých Němců nečekal, ještě více pak překvapí reakce samotného Bruselu, který vše označil za německou záležitost, do které se nehodlá vměšovat.

V reakci na to byla na 12. března svolána klíčová schůzka vládních představitelů, která má účinnými kroky zákazy dieselů ve stávající podobě prakticky zrušit. Samotné limity koncentrace NOx na metr čtverečný Němci samozřejmě změnit nemohou, ovšem způsob jejich měření či interpretace výsledků ano. Snahou tak bude měřit emise škodlivin tak, aby byla zjišťována dlouhodobá koncentrace oxidů dusíku v místech, kde žijí lidé, nikoli krátkodobá tam, kde jezdí auta.

Dále má být zákonem stanoveno, že autům, která neprodukují více jak 270 miligramů NOx na kilometr, nemůže být zakázán vjezd kamkoli bez ohledu na lokální předpisy. To by omezovalo pouze vozy plnící normu Euro 3 a starší a ty jsou beztak dávno omezeny emisními zónami, u těch už Němci žádné úlitby neočekávají.

Tyto dva kroky by veškeré zákazy učinily okamžitě odvolatelnými a znamenaly by návrat k předchozímu stavu, kdy žádný objektivní problém v podstatě neexistoval. A může se to stát velmi rychle, neboť vládní kroky mají zákazy dieselů na spolkové úrovni učinit zrušitelnými již k 15. březnu. Čekejme obstrukce, takže tak rychle to nejspíše nepůjde, realistickým cílem je ale jejich odstranění ještě v průběhu letošního roku.

Skoro se tedy zdá, že se do Německa vrátil zdravý rozum a začalo se jednat na základě faktů, nikoli domněnek a zbožných přání. To je obecně dobrá zpráva, všichni Češi z ní ale nadšení nebudou - díky dosavadním omezením se k nám z Německa dostávala spousta levných a ještě dobrých dieselů. S tím by byl po odvrácení zákazů vjezdu pro novější auta jistě rychle konec...


Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 1 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 01Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 2 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 02Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 3 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 03Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 4 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 04Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 5 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 05Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 6 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 06Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 7 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 07Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout - 8 - Hamburk zakaz dieselu 2018 dopravni znaceni 08
Omezení ve dvou hamburských ulicích se projevila tak, že se kvalita ovzduší zhoršila v rezidenčních čtvrtích. Mnichov na základě toho vytáhl do boje proti zákazům a velmi rychle se dočkal zastání na spolkové úrovni

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše