Nikdo nechápe, jak šéf PSA a Opelu doluje z firem vyšší zisk než BMW nebo Škoda

Francouzské automobilky nenabízí nic až tak výjimečného a Opel se po dvě dekády nedokázal dostat z červených čísel. Tak jak zrovna z těchto značek dokáže Carlos Tavares dostat rekordní ziskovou marži?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nikdo nechápe, jak šéf PSA a Opelu doluje z firem vyšší zisk než BMW nebo Škoda

4.9.2019 | Petr Prokopec

Francouzské automobilky nenabízí nic až tak výjimečného a Opel se po dvě dekády nedokázal dostat z červených čísel. Tak jak zrovna z těchto značek dokáže Carlos Tavares dostat rekordní ziskovou marži?

Pokud přijde řeč na zisk, člověk by logicky čekal, že relativně nejvyšší částky budou spojené s prestižními značkami. Právě u nich lidé neváhají platit za pocit výjimečnosti a připlácí si vysoké sumy za výbavu, kterou jinde dostanou v základu či za zlomek ceny. Realita je však aktuálně docela jiná, automobilky jako BMW a Mercedes jsou na tom bídně a napráskáno dostávají i od mnohem obyčejnějších značek.

Letošní zisková marže BMW se po druhém čtvrtletí propadla na 2,8 procenta, zatímco Mercedes dosáhl pouze na 1,4 procenta. To jsou opravdu nepřesvědčivé výsledky, za kterými stojí mimo jiné velká závislost na Číně. Obě německé automobilky na největší trh světa vsadily velkou měrou a po zhruba dekádu se jim tento risk vyplácel, jenže časy se změnily.

Prodeje nových aut v Číně už rok klesají, kromě toho hru stále více ovlivňuje celní válka mezi touto zemí a Spojenými státy. Za normální situace by takový výkyv nebyl stěžejní, nicméně aktuálně k němu došlo ve chvílích, kdy výrobci investují miliardy do elektrifikace a autonomie. Rozpočet BMW na vývoj tak vzrostl na rekordních 7,1 procenta celkového obratu, u třícípé hvězdy se jedná o taktéž vrcholných 5,9 procenta.

BMW a Mercedes se tak optikou ziskové marže dostaly blízko dnu, Audi ovšem něco takového netrápí. Momentálně pyšní 8 procenty, ještě lépe je na tom Škoda (8,1 %), která těží z koncernové techniky a stále vyšší cen. Volkswagen s 5,2 % již poněkud ztrácí, Němci ale mohou být rádi - ne až tak dávno se pohybovali okolo 3,5 %.

Nic z toho se ovšem nedokáže vyrovnat koncernu PSA Peugeot Citroën a Opelu. Francouzům se neobyčejně daří a po nákupu Opelu dosáhli na 8,7procentní marži, jasně nejvíce z velkých automobilek. V podstatě nikdo nechápe, jak se to automobilce daří, neboť její portfolio už delší čas neuchvacuje a akvizice Opelu, na kterém General Motors před prodejem dvě dekád jen prodělával, stěží měla ekonomickým výsledkům pomoci. Jenže stal se tak trochu zázrak a PSA Opel je dnes ve skvělé formě.

Přispělo k tomu jistě to, že PSA je v Číně docela slabé, a tak jej tamní úpadek nezasáhl, to by ale samo o sobě nestačilo. Hlavní zásluha je tak přikládána šéfovi koncernu Carlosi Tavaresovi, po léta pravé ruce Carlose Ghosna, který konal podobné zázraky. Ani portfolio Nissanu či Renaultu nebylo po léta zase tak dobré, firma ale byla mimořádně zisková. A po Ghosnově zatčení se její výkonnost začala hroutit.

Tavares se tak musel od Ghosna mnohé naučit a teď totéž předvádí u francouzské konkurence. Síla PSA a Opelu je nyní taková, že se opětovně mluví o tom, že by mohl dokonce převzít strádající koncern FCA či vstoupit do společné aliance. Pokud totiž Tavares z červených čísel zvládl vysekat i Opel, může to dokázat i s Fiatem.


Nikdo nechápe, jak šéf PSA a Opelu doluje z firem vyšší zisk než BMW nebo Škoda - 1 - PSA Peugeot Citroen 2019 ziskova marze 01Nikdo nechápe, jak šéf PSA a Opelu doluje z firem vyšší zisk než BMW nebo Škoda - 2 - PSA Peugeot Citroen 2019 ziskova marze 02Nikdo nechápe, jak šéf PSA a Opelu doluje z firem vyšší zisk než BMW nebo Škoda - 3 - Carlos Tavares PSA
PSA Peugeot Citroën se momentálně chlubí až nepochopitelně velkou ziskovou marží, za úspěchy je třeba hledat Carlose Tavarese

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše