Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rodinné impérium se hroutí, Fiat začal potichu chystat prodej cenných značek
3.9.2019 | Petr Prokopec
Fiat se na začátku minulé dekády dostal z kraje propasti poté, co vládu nad ním převzal Sergio Marchionne. Po jeho smrti ale firma míří tamtéž, Italové si zametají cestu k prodeji části Iveca, Jeepu a Ramu.
Horšící se kondice koncernu Fiat Chrysler Automobiles není žádným tajemstvím, po smrti Sergia Marchionneho firma jako by nevěděla kudy kam. Naposledy včera jsme probírali její patálie v USA, není to ale zdaleka jediné místo, kde se mu nedaří. Ke dnu FCA táhne hlavně italská část, neboť značky jako Alfa Romeo a Maserati jsou prakticky na pokraji kolapsu. Lancia pak žije pouze ve své domovině a Fiat může krom domácího trhu spoléhat už jen na ten jihoamerický. Nebýt tedy americké části, zejména pak Jeepu a Ramu, byl by již nějaký ten pátek na programu nejčernější možný scénář. I proto se FCA zoufale snažilo spojit s aliancí Renault-Nissan, díky kterému by se koncern postavil na nohy. Tento záměr ale nevyšel.
Nyní je otázkou, co bude následovat. Dle informací webu ClubAlfa.it se Italové chystají na nejhorší a pracují na možném prodeji některých svých aktiv. Hned několik značek je tak interně připravováno na možné odloučení od koncernu, přičemž jako první by na na řadu přišlo Iveco. Výrobce náklaďáků loni dosáhl zisku 299 milionů dolarů (cca 7,07 mld. Kč), který byl o nemalých 53 procent vyšší než o rok dříve, i proto by možná Italové nejprve nabídli na burze pouze 10 procent, jako tomu bylo v případě Ferrari. Zbývajících 90 procent by si prozatím ponechali s možností relativně snadno inkasovat prodejem dalších akcií.
Prodej části Iveca by však byl jen kapkou v moři opatření, daleko více si FCA slibuje od odprodeje Jeepu. Zejména díky této značce (a také zásluhou Ramu) totiž koncern dosáhl za první letošní čtvrtletí zisku 1,52 miliardy dolarů (36 mld. Kč). Při pohledu na toto číslo se informace o hroutící se firmě zdají přehnané, důležitá je ale dynamika. Celý moloch v případě osobních aut spoléhá na dvě především v Americe působící značky a stačí, aby zpomalení amerických prodejů nabralo na intenzitě a FCA rázem nemá z čeho žít. Obavy o budoucnost jsou tedy na místě.
Zatím je Jeep pro FCA dojnou krávou - loni dosáhl ziskové marže takřka 9 procent, která patří v odvětví k nejvyšším. A Ramu se též daří, v roce 2018 opanoval 28 procent amerického trhu s velkými pick-upy. Je tedy jasné, že o tyto značky by byl nemalý zájem a holding Exor ovládaný rodinou Agnelliů, jejíž předci Fiat zakládali a zejména pak Johnem Elkanem, vnukem Gianniho Agnelliho, by si jejich prodejem přišel na pěkné peníze. Dost možná by tím však kolaps jen oddálil, pročež není od věci si představit také vizi profesora Ferdinanda Düdenhoffera z německého institutu CAR.
Ten je toho názoru, že FCA spíše žádnou značku neprodá a místo toho se sloučí s PSA. O tomto kroku se mluvilo již dříve, loni zesnulý Sergio Marchionne však byl proti. Nyní by ale námluvy mohly být opětovně ve hře, neboť Peugeot se hodlá vrátit na americký trh, a FCA by v tom mohlo mít klíčovou roli.
„Dokážu si představit, že FCA v zákulisí s PSA a jeho šéfem Carlosem Tavaresem již dávno vyjednává. PSA hledá partnera, zvláště kvůli vstupu na americký trh. Je to tedy dobrá myšlenka, ale uvidíme, jak vše dopadne,“ potvrzuje Dudenhöffer výše zmíněné. Zároveň však dodává, že FCA není zrovna skvělým partnerem pro spolupráci, zvláště kvůli Fiatu, problémech v Evropě a závislosti na americkém trhu a SUV a pick-upech.
„Bude to tvrdá práce, ale Tavares to může dokázat. Ví totiž, že je třeba mít větší společnost, aby bylo možné rozprostřít stále větší investice, bez kterých by automobilky v budoucnu nebyly konkurenceschopné," věří Dudenhöffer. Jsme tedy vskutku zvědavi, jak celá situace dopadne. Zmínit však musíme ještě jednu skutečnost, a ta se týká Maserati. Tedy značky, kterou FCA možná již odepsalo.
Je totiž třeba vzpomenout skutečnost, že firma s trojzubcem ve znaku ve velkém spoléhá na motory, jenž mají kořeny u Ferrari. Pro automobilku jde o jeden z opěrných marketingových bodů, používat jej však bude moci už jen do roku 2021. Poté veškeré dodávky skončí a Maserati bude odkázáno pouze samo na sebe, respektive na agregáty z americké části koncernu. Ty však pro něj nejsou zrovna ideální.
Jakkoliv tedy není jisté, zda se FCA vydá cestou odprodeje jednotlivých značek či dosáhne spojení s PSA, Maserati nejspíše již je zcela mimo hru. I v tomto případě totiž značka z velké části stála na Marchionneho přízni. Velký šéf je ovšem již rok mrtev a prodeje neustále klesají. Na nostalgii tedy skutečně není čas, což ovšem znamená, že se italský trojzubec může zakrátko stát třeba čínským.
Fiat se možná sloučí...
...jinak bude nejspíše muset prodat Jeep
Zdroje: ClubAlfa.it, CAR Duisburg-Essen
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 47 minutami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 2 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 3 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 4 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva