Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI

Dlouho se zdálo, že evropští majitelé aut s motory TDI dotčenými kauzou Dieselgate nemohou pomýšlet na odškodnění srovnatelné s tím, které dostali Američané. Realita je ale nakonec jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI

30.4.2019 | Petr Prokopec

Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dlouho se zdálo, že evropští majitelé aut s motory TDI dotčenými kauzou Dieselgate nemohou pomýšlet na odškodnění srovnatelné s tím, které dostali Američané. Realita je ale nakonec jiná.

Na první pohled se zdá, že kauza Dieselgate je pomalu uzavřenou záležitostí. Nitky skandálu podle vyšetřovatelů vedou k bývalému vedení koncernu VW, zejména pak k jeho někdejšímu šéfovi Martinu Winterkornovi a bývalému šéfovi vývoje pohonných jednotek Wolfgangu Hatzovi. Rozhodnutí soudu ještě bude muset padnout, na jiný verdikt ale už došlo.

Německá KBA rozhodla, že se Volkswagen instalací softwaru hrajícího dvojí hru skutečně dopustil podvodu a vyměřila mu pokutu ve výši jedné miliardy Eur (cca 25,7 mld. Kč). Před soudem právníci automobilky namítají, že zařízení instalované v motorech TDI není ilegální a na konečné rozhodnutí ještě bude muset dojít. Přesto už rozhodnutí KBA otevřelo dveře těm motoristům, kteří po koncernu požadují kompenzaci po vzoru amerických majitelů.

Právníci Volkswagenu jsou kvůli tomu zavaleni prací, neboť proti automobilce je podáno přes 50 tisíc žalob. A většina z nich bude úspěšná, jak naznačuje případ, který byl uzavřen v Norimberku. Tamní soud rozhodl, že jeden z majitelů inkriminovaného TDI má nárok na „racionální kompenzaci“. Co přesně takové rozhodnutí znamená?

Majitele starších aut s motory TDI učiní o něco bohatšími, zlatý důl to pro ně ale nebude. Dle soudu je spravedlivé, aby automobilka kompenzovala motoristům ztrátu hodnoty za dobu od chvíle, kdy došlo k profláknutí skandálu, do dnešních dnů. Na vrácení auta za původní cenu majitelé podle soudu nemají nárok, odhalení skandálu ale mělo za následek události, které se ceny vozů dotkly a za to by majitelé neměli pykat.

Suma sumárum mohou být němečtí motoristé odškodněni až za čtyřleté zvýšení poklesu hodnoty dieselových aut. Dle právníka Markuse Klamerta, který se na skandál Volkswagenu specializuje, tak mohou vysoudit získat v průměru asi 1 500 Eur, tedy necelých 40 tisíc Kč. A to jistě nejsou malé peníze.

Norimberský případ se podle Klamerta velmi pravděpodobně stane precedentem, dle kterého budou soudy nově rozhodovat, a to nikoliv jen v neprospěch Volkswagenu. Úspěšné mají být i žaloby podané na Daimler, Opel či další automobilky, u kterých došlo k machinacím s dieselovými motory a které je následně napravovaly prostřednictvím svolávacích akcí. To se dle nového názoru německé justice rovná přiznání se k podvodu, ačkoliv oficiálně takové jednání všichni odmítají.

Jak jsme tedy zmínili v úvodu, právníci nejen Volkswagenu mají nyní bojovou pohotovost. Klamert naznačuje, že jen v Německu by mohlo být s kompenzací spojeno až tři miliony aut. Největší podíl samozřejmě připadá na „lidový vůz“, který kromě řady drobnějších případů čelí i obří hromadné žalobě, ke které se přidalo zhruba 400 tisíc lidí. Mezi ně se ovšem počítají i lidé z dalších evropských zemí, kteří ovšem s německým soudním rozhodnutím jakožto precedentem počítat nemohou.


Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 1 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 01Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 2 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 02Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 3 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 03Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 4 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 04Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 5 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 6 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 06Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 7 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 8 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 08Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 10 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 10Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 11 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 11Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 12 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 12

Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 13 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 13Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 14 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 14Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 15 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 15Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 16 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 16Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 17 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 17Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 18 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 18Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 19 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 19Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 20 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 20Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 21 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 21Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 22 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 22Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 23 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 23Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 24 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 24

Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 25 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 25Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 26 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 26Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 27 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 27

Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 28 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 28Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI - 29 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 29
Majitelé dieselových modelů VW se mohou těšit na kompenzaci, zatím však pouze v Německu, kde došlo k zásadnímu soudnímu verdiktu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.