Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nový verdikt soudu dovoluje zbohatnout milionům majitelů „cinklých“ TDI
30.4.2019 | Petr Prokopec
Dlouho se zdálo, že evropští majitelé aut s motory TDI dotčenými kauzou Dieselgate nemohou pomýšlet na odškodnění srovnatelné s tím, které dostali Američané. Realita je ale nakonec jiná.
Na první pohled se zdá, že kauza Dieselgate je pomalu uzavřenou záležitostí. Nitky skandálu podle vyšetřovatelů vedou k bývalému vedení koncernu VW, zejména pak k jeho někdejšímu šéfovi Martinu Winterkornovi a bývalému šéfovi vývoje pohonných jednotek Wolfgangu Hatzovi. Rozhodnutí soudu ještě bude muset padnout, na jiný verdikt ale už došlo.
Německá KBA rozhodla, že se Volkswagen instalací softwaru hrajícího dvojí hru skutečně dopustil podvodu a vyměřila mu pokutu ve výši jedné miliardy Eur (cca 25,7 mld. Kč). Před soudem právníci automobilky namítají, že zařízení instalované v motorech TDI není ilegální a na konečné rozhodnutí ještě bude muset dojít. Přesto už rozhodnutí KBA otevřelo dveře těm motoristům, kteří po koncernu požadují kompenzaci po vzoru amerických majitelů.
Právníci Volkswagenu jsou kvůli tomu zavaleni prací, neboť proti automobilce je podáno přes 50 tisíc žalob. A většina z nich bude úspěšná, jak naznačuje případ, který byl uzavřen v Norimberku. Tamní soud rozhodl, že jeden z majitelů inkriminovaného TDI má nárok na „racionální kompenzaci“. Co přesně takové rozhodnutí znamená?
Majitele starších aut s motory TDI učiní o něco bohatšími, zlatý důl to pro ně ale nebude. Dle soudu je spravedlivé, aby automobilka kompenzovala motoristům ztrátu hodnoty za dobu od chvíle, kdy došlo k profláknutí skandálu, do dnešních dnů. Na vrácení auta za původní cenu majitelé podle soudu nemají nárok, odhalení skandálu ale mělo za následek události, které se ceny vozů dotkly a za to by majitelé neměli pykat.
Suma sumárum mohou být němečtí motoristé odškodněni až za čtyřleté zvýšení poklesu hodnoty dieselových aut. Dle právníka Markuse Klamerta, který se na skandál Volkswagenu specializuje, tak mohou vysoudit získat v průměru asi 1 500 Eur, tedy necelých 40 tisíc Kč. A to jistě nejsou malé peníze.
Norimberský případ se podle Klamerta velmi pravděpodobně stane precedentem, dle kterého budou soudy nově rozhodovat, a to nikoliv jen v neprospěch Volkswagenu. Úspěšné mají být i žaloby podané na Daimler, Opel či další automobilky, u kterých došlo k machinacím s dieselovými motory a které je následně napravovaly prostřednictvím svolávacích akcí. To se dle nového názoru německé justice rovná přiznání se k podvodu, ačkoliv oficiálně takové jednání všichni odmítají.
Jak jsme tedy zmínili v úvodu, právníci nejen Volkswagenu mají nyní bojovou pohotovost. Klamert naznačuje, že jen v Německu by mohlo být s kompenzací spojeno až tři miliony aut. Největší podíl samozřejmě připadá na „lidový vůz“, který kromě řady drobnějších případů čelí i obří hromadné žalobě, ke které se přidalo zhruba 400 tisíc lidí. Mezi ně se ovšem počítají i lidé z dalších evropských zemí, kteří ovšem s německým soudním rozhodnutím jakožto precedentem počítat nemohou.














Majitelé dieselových modelů VW se mohou těšit na kompenzaci, zatím však pouze v Německu, kde došlo k zásadnímu soudnímu verdiktu
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
