Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí
13.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když si koupíte dekády staré auto za zlomek jeho původní ceny, nemůžete očekávat, že bude jako nové. Kolik výkonu v něm ale reálně může zbývat?
Pokud patříte mezi fanoušky BMW, nejspíše jste se přinejmenším v mládí ve svých snech viděli za volantem trojkové řady generace E30. Mnozí tento sen alespoň později proměnili v realitu, což se ostatně týká také Tonyho Blaka. Tento Američan vlastní autoopravnu a tuningový obchod, přičemž v minulosti se zaměřoval hlavně na Subaru. Tomu sice i nadále zůstává věrný, stran toho si ovšem nyní pořídil BMW 325i z roku 1988, jež spadá právě pod generaci E30.
Tony vůz koupil již loni, a to za 1 600 dolarů (cca 34 300 Kč). Relativně nízkou cenu vysvětluje nejen věk, ale také kilometrový nájezd - auto má na tachometru nemalých 278 486 mil, tedy 448 083 km. Každoročně tedy BMW najelo v průměru 15 tisíc kilometrů a pohonná jednotka i převodovka dodnes zůstávají původní, bez jediné opravy vyžadující byť demontáž hlavy válců.
Blake počítá s tím, že pohonnou jednotku vymění za novější motor S52 z BMW M3 z roku 1998. Počítat tedy může s daleko vyšším výkonem, jenž bude navíc přenášet dozadu silnější převodovka ZF. Než ovšem na modifikaci dojde, Tony vyrazil na motorovou brzdu, kde se rozhodl změřit stávající agregát M20B25, který měl původně produkovat 168-169 hp (tedy 171 koní či chcete-li 126 kW).
Daná čísla udávají výkon na klikové hřídeli, pro jehož současné změření by musel motor ven z vozu. Změřen byl tedy výkon na kolech a výsledek vůbec nebyl špatný - při všech třech pokusech bylo naměřeno na kolech okolo 127 koní.
Pokud k této cifře připočteme obvykle uváděný odhad ztrát při přenosu od kliky na kola ve výši 15 %, dostáváme se na cca 146 koní na klikové hřídeli. To je pochopitelně méně než měl mít motor jako nový, na „nezgenerálkovaný” agregát s téměř půlmiliónem kilometrů na hrbu to ale není vůbec špatný výsledek. A motor na tom reálně může být ještě lépe, protože nikdo opravdu neví, kolik výkonu sežerou všechna ta zařízení mezi motorem a koly.
Na každý pád tento pokus ukazuje, že dobře udržované auto může mít i po dekádách ježdění nemalých porcí km velmi slušnou část původního výkonu. U BMW z té doby to až tak nepřekvapí, otázkou je, jak by na tom byla jiná auta. Pokud máte nějakou vlastní zkušenost, podělte se prosím v diskuzi...






Toto BMW 325i z roku 1988 původně produkovalo 168 koní, při své náročné službě přitom ztratilo méně než jednoho koně ročně. To není vůbec zlé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 3 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 6 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
