- -

O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí

Když si koupíte dekády staré auto za zlomek jeho původní ceny, nemůžete očekávat, že bude jako nové. Kolik výkonu v něm ale reálně může zbývat?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí

13.5.2018 | Petr Prokopec | 7 příspěvků

Když si koupíte dekády staré auto za zlomek jeho původní ceny, nemůžete očekávat, že bude jako nové. Kolik výkonu v něm ale reálně může zbývat?

Pokud patříte mezi fanoušky BMW, nejspíše jste se přinejmenším v mládí ve svých snech viděli za volantem trojkové řady generace E30. Mnozí tento sen alespoň později proměnili v realitu, což se ostatně týká také Tonyho Blaka. Tento Američan vlastní autoopravnu a tuningový obchod, přičemž v minulosti se zaměřoval hlavně na Subaru. Tomu sice i nadále zůstává věrný, stran toho si ovšem nyní pořídil BMW 325i z roku 1988, jež spadá právě pod generaci E30.

Tony vůz koupil již loni, a to za 1 600 dolarů (cca 34 300 Kč). Relativně nízkou cenu vysvětluje nejen věk, ale také kilometrový nájezd - auto má na tachometru nemalých 278 486 mil, tedy 448 083 km. Každoročně tedy BMW najelo v průměru 15 tisíc kilometrů a pohonná jednotka i převodovka dodnes zůstávají původní, bez jediné opravy vyžadující byť demontáž hlavy válců.

Blake počítá s tím, že pohonnou jednotku vymění za novější motor S52 z BMW M3 z roku 1998. Počítat tedy může s daleko vyšším výkonem, jenž bude navíc přenášet dozadu silnější převodovka ZF. Než ovšem na modifikaci dojde, Tony vyrazil na motorovou brzdu, kde se rozhodl změřit stávající agregát M20B25, který měl původně produkovat 168-169 hp (tedy 171 koní či chcete-li 126 kW).

Daná čísla udávají výkon na klikové hřídeli, pro jehož současné změření by musel motor ven z vozu. Změřen byl tedy výkon na kolech a výsledek vůbec nebyl špatný - při všech třech pokusech bylo naměřeno na kolech okolo 127 koní.

Pokud k této cifře připočteme obvykle uváděný odhad ztrát při přenosu od kliky na kola ve výši 15 %, dostáváme se na cca 146 koní na klikové hřídeli. To je pochopitelně méně než měl mít motor jako nový, na „nezgenerálkovaný” agregát s téměř půlmiliónem kilometrů na hrbu to ale není vůbec špatný výsledek. A motor na tom reálně může být ještě lépe, protože nikdo opravdu neví, kolik výkonu sežerou všechna ta zařízení mezi motorem a koly.

Na každý pád tento pokus ukazuje, že dobře udržované auto může mít i po dekádách ježdění nemalých porcí km velmi slušnou část původního výkonu. U BMW z té doby to až tak nepřekvapí, otázkou je, jak by na tom byla jiná auta. Pokud máte nějakou vlastní zkušenost, podělte se prosím v diskuzi...

O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí - 1 - BMW E30 1988 dyno videoscreen 01O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí - 2 - BMW E30 1988 dyno videoscreen 02O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí - 3 - BMW E30 1988 dyno videoscreen 03O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí - 4 - BMW E30 1988 dyno videoscreen 04O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí - 5 - BMW E30 1988 dyno videoscreen 05O kolik výkonu přijde motor auta za 30 let a 448 tisíc km provozu? Tento kus naznačí - 6 - BMW E30 1988 dyno videoscreen 06
Toto BMW 325i z roku 1988 původně produkovalo 168 koní, při své náročné službě přitom ztratilo méně než jednoho koně ročně. To není vůbec zlé

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše