Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Obliba manuálních převodovek v USA je nadále na vzestupu
2.8.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je to velký paradox, ale nakonec to mohou být Spojené státy, které pro nadšené řidiče z Evropy zachrání trojici pedálů pod volantem.
Už jednou jsme se letos zmínili, že zájem o přímé řazení v USA je největší za poslední léta. Je tedy třeba jedním dechem dodat, že v rámci celého trhu se bavíme o jednotkách procent podílu, ale to není žádný div - naprostá většina nabízených modelů aut za Velkou louží se totiž s manuální převodovkou vůbec koupit nedá. Je to méně než pětina, přičemž ještě před pěti léty to byla skoro třetina. Přesto prodeje aut s přímým řazením vcelku dramaticky rostou.
Loni se v jedenapadesáti státech Unie prodalo na 3,9 procenta aut s „manuálem” a jak jsme vás v květnu informovali, za první letošní kvartál to bylo 6,5 procenta. Nyní se můžeme poohlédnout i za celým prvním půlrokem letošního roku a tento podíl dále roste - od ledna do června 2012 již přesáhl hranici sedmi procent.
Jednak je třeba říci, že i takto malý tržní podíl představuje v USA obrovské absolutní číslo. Za Atlantikem se aktuálně prodává kolem 13 milionů aut a sedmi procent z toho znamená přes 900 tisíc vozů. A pak je třeba se podívat, které vozy se s přímým řazením prodávají především - jsou to hlavně sportovní a výkonné modely.
Je paradoxem, že v Americe se symbolem prestiže u takového auta stala manuální převodovka, neboť jí majitel dává najevo, že „umí řadit” (třebaže to reálně až tak dobře nezvládá), což výrazná část Američanů vůbec neumí - s manuální převodovkou prostě za celý život nepřišli do styku. V Evropě je „prestižní volbou” naopak automat, kterým majitelé naznačují, že mají na to připlatit si často nehorázné částky, které za samočinné převodovky automobilky žádají. A situace v posledních letech zašla až tak daleko, že přímé řazení z nabídky mizí úplně - třeba nejnovější Ferrari nebo Lamborghini už jsou k mání jen s automaty a netýká se to jen takto výjimečných aut. Ve vyšší střední třídě je automat samozřejmostí třeba i u všech vyšších motorizací BMW 5 a nejnověji třeba manuální převodovka nejde koupit ani k BMW 330d Touring.
Tytéž automobilky by si přitom něco takového za oceánem ani nedovolily. Tři pedály a „fofrklacek” nabízí BMW i pro M5 F10, udělá to i s novou M6 a třeba pro Porsche je eliminace manuálů z nabídky sportovních modelů zcela nepředstavitelná - podle informací z Zuffenhausenu přes 40 procent amerických zájemců o 911 volí přímé řazení, což je v zemi zaslíbené automatům skoro nepředstavitelné číslo. Ale je to zkrátka tak a vysokou popularitu „svobodné volby převodových stupňů” dokazují i konstrukce těch nejlepších amerických sporťáků - však si zkuste koupit Corvette Z06 nebo ZR1 popř. nový Viper s automatem. Nejsou vůbec k mání.
Už z tohoto je zřejmé, co se na rostoucím úspěchu manuálních převodovek v USA podílí především - sportovní a výkonná auta, pro ta „normální” ani nejsou ruční řazení k dispozici. I když v případě M5 F10 je patrné, že ani popularita klasického „háčka” v USA nemusí pro evropské zájemce nic znamenat, může se u jiných automobilek paradoxně stát, že právě nutnost vyvíjet a prodávat výkonná auta s manuály pro USA udrží tento způsob řazení v nabídce i na Starém kontinentu. A to by bylo jedině dobře, neboť v životě není nic horšího než přijít o možnost volby...









Symbolem amerického odporu k automatům ve výkonných autech se v poslední době stalo nové BMW M5. U nás je ale dále k mání pouze s automatickým sedmikvaltem
Tento pohled do interiéru M5 je vyhrazen pouze Američanům...
Zdroje: Edmunds, Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025Audi dostává na sociálních sítích „kouř” za své novinky. Dealer chtěl ukázat nový vůz jako lepší a nestačil se divit
23.7.2025Špatný den v práci? Tomuto týpkovi spadlo na zem vzácné Porsche za 100 milionů při přepravě po drahé renovaci
22.7.2025
Nejnovější články
Sběratel si myslel, že koupí těchto dvou aut vydělá majlant. Mýlil se. Po 6 letech je jasné, že prodělal kalhoty
včeraPodle neziskové organizace se Evropa vrátí na vrchol jen lpěním na elektromobilech. Od Číny a EU dostala 33 milionů Kč
včeraCybertruck je pro Teslu zřejmě zapomenutou kapitolou, už o něm odmítá mluvit i s vlastními investory
včeraNadšenec si levně koupil ojetou superlimuzínu exkluzivního Maybachu, po roce říká, že je čas podívat se pravdě do očí
včeraPád VW pokračuje. Zisk je dole znovu o 36 procent, klesá už i obrat, nového fackovacího panáka ale nikdo soudný nebere vážně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva