Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě

V absolutním měřítku jsou žádaná stále nejvíce, relativně ale popularitu kousek po kousku ztrácí ve prospěch aut, která si lidé jako nová nemohou dovolit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě

29.4.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

V absolutním měřítku jsou žádaná stále nejvíce, relativně ale popularitu kousek po kousku ztrácí ve prospěch aut, která si lidé jako nová nemohou dovolit.

Nejen v České republice je trh s ojetými auty poměrně velký. Nové auto by si sice ráda koupila většina lidí, jenže si takové nemůže dovolit - buď vůbec a nebo ne takové, jaké by si přáli. A ostatní z jakéhokoli jiného důvodu moderní auto se všemi jeho klady i zápory nechtějí.

V bazarech či přímo mezi majiteli se tak prodává ještě násobně více použitých vozů, než kolik automobilky vrhnou na trh přímo z výroby. Jen loni u nás změnilo majitele přes 700 tisíc ojetých vozů, tedy asi třikrát více než těch nových. Pochopitelně, s koupí ojetiny je vždy spojena řada rizik, mezi kterými vedou podvody s kilometrovým proběhem, neboť některé vozy najíždějí až neuvěřitelné porce kilometrů. I přesto ale z výše zmíněných důvodů kupující tato rizika akceptují a pokouší se v bazarech udělat lepší obchod než u prodejce nových aut.

Jak si český trh s ojetinami aktuálně stojí? To pravidelně rozebírá firma Cebia, která právě publikovala statistiku mapující český trh s ojetinami v prvním kvartálu letošního roku. Nejzajímavější na ní je další potvrzení postupného odvracení se kupujících od běžných aut k „něčemu lepšímu”. Trh ojetin byl vždy specifický tím, že více upřednostňoval větší, luxusnější a výkonnější aut než trh nových aut, směrem k tomu druhému se ale posouvá dále a dále. Když si tedy srovnáte letošní statistiku s tou za celý loňský rok, uvidíte další drobnou ztrátu obliby aut jako je Octavie, Focus či Mégane ve prospěch vozů typu Passat nebo řada 3, které se jinak tak vysoko v prodejích nových aut ani nedostávají.

Dá se očekávat, že tento trend bude do budoucna pokračovat - minimálně do té doby, dokud se prodejům aut obecně bude dařit a lidé za ně budou ochotni utrácet stále více peněz. Nechme ale už obecných řečí a podívejme se na současný stav podrobně.

1. Původ prodávaných aut a jejich stáří

Do České republiky se dováží spousta ojetin především z Německa, ovšem za první kvartál letoška objem dovezených aut vzrostl jen o 4 % oproti loňsku, kdy byl nárůst oproti roku 2015 10%. Přesto k nám bylo od ledna do března dovezeno rekordních 38 252 ojetých aut. Podíl dovezených ojetin starších 10 let pořád roste a za první kvartál letoška byl na 53,35 %.

Někteří souvislosti s dovozem ojetin starších 10 let hovoří o nežádoucím stárnutí vozového parku, je ale třeba dokola připomínat, že ačkoli 10 let zní jako dlouhá doba, v případě aut může 10 i více let stará ojetina znamenat třeba BMW řady 3 E90, které lze jen stěží označit za staré a špatné auto, které táhne kvalitu českého autoparku v zemi. Nemluvě o tom, bylo-li průměrné stáří vozového parku v ČR už v loňském roce nad 15 let, může deseti- až čtrnáctiletá ojetina toto číslo jen vylepšit.

Zákazníci ovšem kupovali ve velké většině auta s českým původem, jak ukáže graf. Podle Cebie nicméně ve třetině případů prodávající uváděl jinou zemi původu, než byla skutečnost. Odhaduje i důvod tohoto podvodu - na českého zákazníka působí dobře, když se dočte, že auto jezdilo v Německu, nikoli třeba v Polsku.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 1 - cebia report 1q2017 01 dovozPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 2 - cebia report 1q2017 02 puvod

2. Historie a stav prodávaných vozů

Ve srovnání s třetím kvartálem loňského roku zůstává stejný počet ojetin, které změnily majitele s více než 200 tisíci km na tachometru. Vzrostl nicméně celkový průměr udávaného proběhu, a to na 164 tisíc kilometrů, což také reflektuje přesun kupujících k „zajímavějším” autům - tak musí být více ojetá, aby se dostala do jejich rozpočtu. Podle Cebie však bylo asi 40 % vozidel „stočeno” průměrně o 100 tisíc km, takže odhad skutečného průměrného proběhu zní na 202 tisíc km.

Po stránce stavu vozidel prodejci nejčastěji uvádějí „perfektní” a „velmi dobrý” - celkem v 86 % případů. Tuto informaci je ovšem potřeba v inzerátech brát s velkou rezervou - je to spíš marketing než skutečný popis stavu věci a občas vídáme u nabídek hodně poničených vozů až fantaskní popisy. Havarovaných aut a aut na díly bylo shodně po jednom procentu.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 3 - cebia report 1q2017 03 probehPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 4 - cebia report 1q2017 04 stav

3. Nejvíce prodávané modely a nejoblíbenější barvy

Graf desítky nejprodávanějších ojetých aut v České republice na první pohled příliš nepřekvapí, na ten druhý je zajímavější. Na prvním místě je tedy Škoda Octavia s více než desetiprocentním podílem, následuje Fabia se 7,1 % a Volkswagen Passat s 4,2 %. To jsou obvyklí vítězové, škodovek je ale procentně méně než loni a passatů dříve. Nejvýše do nejlepší desítky, už na sedmé místo, se dostalo BMW řady 3, znovu jako důkaz výše zmíněného.

Nejoblíbenější barvou ojetých aut je bílá s 20 %, šedá a modrá následují. Tenhle trend opět do značné míry logicky kopíruje prodeje nových aut, kde vede bílá s 30 % před šedou s 21 % a modrou se 14 %. Příliš velký zájem není o zelená ojetá auta. Stříbrná je v patách „bronzové” modré a černá a červená jsou na stejných devíti procentech.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 5 - cebia report 1q2017 07 modelyPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 6 - cebia report 1q2017 08 barvy

Mohlo by se tedy zdát, že pokud máte zájem o bílou Octavii, koupenou jako novou v ČR, bude potřeba si připlatit. Tak to ale nutně být nemusí, hovoříme o absolutně nejprodávanějších autech a těch se také nejvíce nabízí, což zase tlačí ceny dolů. Octavia nicméně v ČR asi nikdy nebude levnou ojetinou, i letité kousky první generace se prodávají až pozoruhodně draho.

Fabia je podobný příběh; nejlevnější budou relativně obyčejná, ale přesto ojedinělá auta. U těch je navíc menší pravděpodobnost, že vám je někdo ukradne na náhradní díly - měl by pak problém je prodat. Naopak u škodovek bude tato pravděpodobnost o něco větší.

4. Prodejní ceny a rychlost prodeje

Průměrná prodejní cena ojetého auta byla 189 200 korun, o 1 900 Kč méně než ke konci loňského září. To zdánlivě nepotvrzuje posun kupujících k něčemu lepšímu, ale podívejte se na procentní zastoupení ojetin s cenou nad 300 tisíc Kč - 20 procent, to je třetinu neboli 5 procentních bodů více než loni, hodně velký posun za tak krátký čas. Podíl aut s cenou do 200 tisíc korun činil za první kvartál letoška 63 %, podíl aut do 100 tisíc korun činil rovných 30 %. Průměrně pak vůz čekal na nového majitele 68 dnů.

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 7 - cebia report 1q2017 05 cenaPo jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 8 - cebia report 1q2017 06 doba prodeje

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 9 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 03Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 10 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 04Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 11 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 09Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 12 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 15Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 13 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 23Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 14 - Test Skoda Octavia III RS Combi 2013 TSI 43
Absolutně nejlépe prodávanou ojetinou je dle statistiky bílá Octavia, i ta ale relativně ztrácí na popularitě

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 15 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 001Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 16 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 17 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 006Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 18 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 009Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 19 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 014Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 20 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 057
Výše naopak míří VW Passat...

Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 21 - BMW M3 E93 Cabrio 01Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 22 - BMW M3 E93 Cabrio 02Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 23 - BMW M3 E93 Cabrio 03Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 24 - BMW M3 E93 Cabrio 08Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 25 - BMW M3 E93 Cabrio 07Po jakých ojetinách Češi touží? Běžná auta ztrácí na oblibě - 26 - BMW M3 E93 Cabrio 12
...a nebo BMW řady 3 (zde M3 E93), které se poprvé dostalo mezi 7 nejžádanějších ojetin na českém trhu

Zdroj: Cebia

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše


Reklama