Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi
19.11.2018 | Petr Prokopec
Novináři z východu Evropy nejsou tak slavní jako ti z anglicky hovořících zemí. Co ale postrádají na tomto poli, snadno doženou na jiném - jsou mnohem otevřenější.
Nechceme si stěžovat, ale být novinářem v České republice, na Slovensku, v Polsku, na Ukrajině... zkrátka v jakékoli menší zemi hovořící jazykem, který je naprosté většině světa nesrozumitelný, je jisté stigma. Musíte se předem smířit s tím, že nikdy nemůžete oslovit tolik čtenářů, kolik lidé píšící anglicky, španělsky nebo francouzsky. A i když začnete publikovat v angličtině, beztak vám zůstane do jisté míry znevěrohodňující nálepka.
Světově slavného automobilového novináře třeba z východu Evropy abyste tedy pohledali, co ovšem místním kolegům chybí třeba ve srovnání s redaktory Autocaru, Motor Trendu a dalších světových titulů v případě přirozené možnosti oslovit lidi na celém světě, to dohání svou otevřeností. Zejména Britové a Američané jsou v určitých ohledech politicky korektní až za hrob a třeba k elektromobilům jsou jen pramálo kritičtí, i když si to v tom či onom ohledu zaslouží sebevíce.
Něčím takovým není stížen polský kolega Marek Wieruszewski, který nejnověji otestoval elektrický Jaguar I-Pace. Samotné auto hodnotí velmi kladně a zatímco Teslu označuje spíše za dobrý počítač na kolech, Jaguar je podle něj primárně dobrý automobil. Když se ale na věc podívá optikou údajné „emisní čistoty” takových aut, jeho nadšení poněkud ochladne.
Nedávno jsme probírali, že elektromobily skutečně mohou být ekologické, velmi to ale záleží na tom, jak je vyráběna elektřina, která je „živí”. To už je v motoristickém světě tak trochu tabu - elektromobily jsou pro většinu lidí „bezemisní” a hotovo. Marek ve svém testu cituje nejnovější studii, dle které ve Francii poseté jadernými elektrárnami výroba jedné kilowatthodiny elektrické energie znamená produkci 60 gramů CO2. I-Pace má přitom baterie o kapacitě 90 kWh, se kterými by měl zvládnout zhruba 380 kilometrů. Na jeden tedy připadá 14 gramů, což je pěkné, třebaže ani to neznamená zcela bezemisní jízdu.
O takové situaci si ale v Polsku mohou nechat jen zdát, tamní produkce 1 kWh znamená emise 650 gramů CO2. Celkově tedy na jedno nabití akumulátorů padne 58 500 gramů CO2, na jeden kilometr pak vychází 154 gramů CO2. A to se navíc bavíme o laboratorně vypočítaném dojezdu, reálně Marek zmiňuje spotřebu 25 kWh/100 km. Na jedno nabití tedy britský elektromobil zvládne spíše jen 360 kilometrů, což logicky ústí v produkci 162,5 gramů CO2 na km.
Jinými slovy, I-Pace je v takovém prostředí méně šetrný než třeba BMW X5 osazené třílitrovým turbodieselem, které by přitom vedle elektrické moderny dostalo nálepku neekologického dinosaura. To ale dnes jako by nikoho nezajímalo, třebaže situace v Polsku není žádnou výjimkou, v celosvětovém měřítku je spíše pravidlem.
Znovu je tedy potvrzeno, že je naprostý nesmysl tlačit elektromobily do popředí na úkor všech ostatních dopravních prostředků bez ohledu na specifickou situaci v té či oné zemi. V takovém Polsku totiž ani větší prodeje aut s alternativním ústrojím ke snížení emisí CO2 nepovedou, spíše právě naopak. Realisticky nepředpokládáme, že by Markova recenze dokázala lidem otevřít oči, přesto jsme chtěli jeho v podstatě kurážnému, třebaže „jen” realistickému postoji dát prostor. Málokdo se dnes dívá na elektromobily tak racionálně, jak by bylo třeba ku prospěchu nás všech.
Jaguar I-Pace je povětšinou hodnocen kladně. Jen v rámci produkce emisí CO2 nedělá automaticky to, k čemu byl stvořen. V Polsku je elektřina získávána hlavně spalováním uhlí a jeho tamní provoz situaci jen zhorší
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB