Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Polský novinář v testu elektromobilu jako jeden z mála řekl, jak je to s jeho emisemi
19.11.2018 | Petr Prokopec
Novináři z východu Evropy nejsou tak slavní jako ti z anglicky hovořících zemí. Co ale postrádají na tomto poli, snadno doženou na jiném - jsou mnohem otevřenější.
Nechceme si stěžovat, ale být novinářem v České republice, na Slovensku, v Polsku, na Ukrajině... zkrátka v jakékoli menší zemi hovořící jazykem, který je naprosté většině světa nesrozumitelný, je jisté stigma. Musíte se předem smířit s tím, že nikdy nemůžete oslovit tolik čtenářů, kolik lidé píšící anglicky, španělsky nebo francouzsky. A i když začnete publikovat v angličtině, beztak vám zůstane do jisté míry znevěrohodňující nálepka.
Světově slavného automobilového novináře třeba z východu Evropy abyste tedy pohledali, co ovšem místním kolegům chybí třeba ve srovnání s redaktory Autocaru, Motor Trendu a dalších světových titulů v případě přirozené možnosti oslovit lidi na celém světě, to dohání svou otevřeností. Zejména Britové a Američané jsou v určitých ohledech politicky korektní až za hrob a třeba k elektromobilům jsou jen pramálo kritičtí, i když si to v tom či onom ohledu zaslouží sebevíce.
Něčím takovým není stížen polský kolega Marek Wieruszewski, který nejnověji otestoval elektrický Jaguar I-Pace. Samotné auto hodnotí velmi kladně a zatímco Teslu označuje spíše za dobrý počítač na kolech, Jaguar je podle něj primárně dobrý automobil. Když se ale na věc podívá optikou údajné „emisní čistoty” takových aut, jeho nadšení poněkud ochladne.
Nedávno jsme probírali, že elektromobily skutečně mohou být ekologické, velmi to ale záleží na tom, jak je vyráběna elektřina, která je „živí”. To už je v motoristickém světě tak trochu tabu - elektromobily jsou pro většinu lidí „bezemisní” a hotovo. Marek ve svém testu cituje nejnovější studii, dle které ve Francii poseté jadernými elektrárnami výroba jedné kilowatthodiny elektrické energie znamená produkci 60 gramů CO2. I-Pace má přitom baterie o kapacitě 90 kWh, se kterými by měl zvládnout zhruba 380 kilometrů. Na jeden tedy připadá 14 gramů, což je pěkné, třebaže ani to neznamená zcela bezemisní jízdu.
O takové situaci si ale v Polsku mohou nechat jen zdát, tamní produkce 1 kWh znamená emise 650 gramů CO2. Celkově tedy na jedno nabití akumulátorů padne 58 500 gramů CO2, na jeden kilometr pak vychází 154 gramů CO2. A to se navíc bavíme o laboratorně vypočítaném dojezdu, reálně Marek zmiňuje spotřebu 25 kWh/100 km. Na jedno nabití tedy britský elektromobil zvládne spíše jen 360 kilometrů, což logicky ústí v produkci 162,5 gramů CO2 na km.
Jinými slovy, I-Pace je v takovém prostředí méně šetrný než třeba BMW X5 osazené třílitrovým turbodieselem, které by přitom vedle elektrické moderny dostalo nálepku neekologického dinosaura. To ale dnes jako by nikoho nezajímalo, třebaže situace v Polsku není žádnou výjimkou, v celosvětovém měřítku je spíše pravidlem.
Znovu je tedy potvrzeno, že je naprostý nesmysl tlačit elektromobily do popředí na úkor všech ostatních dopravních prostředků bez ohledu na specifickou situaci v té či oné zemi. V takovém Polsku totiž ani větší prodeje aut s alternativním ústrojím ke snížení emisí CO2 nepovedou, spíše právě naopak. Realisticky nepředpokládáme, že by Markova recenze dokázala lidem otevřít oči, přesto jsme chtěli jeho v podstatě kurážnému, třebaže „jen” realistickému postoji dát prostor. Málokdo se dnes dívá na elektromobily tak racionálně, jak by bylo třeba ku prospěchu nás všech.








Jaguar I-Pace je povětšinou hodnocen kladně. Jen v rámci produkce emisí CO2 nedělá automaticky to, k čemu byl stvořen. V Polsku je elektřina získávána hlavně spalováním uhlí a jeho tamní provoz situaci jen zhorší
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
dnesMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
před 3 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
před 5 hodinamiHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
před 6 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 8 hodinamiNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva