Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Porsche říká, že jeho auta nemají masky chladiče. Co je tedy toto?
18.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle šéfdesignéra je příď každého vozu definována dvěma částmi, vrchní ozdobnou a spodní funkční. Porsche má ale podle něj jen tu spodní.
Na autosalonu ve Frankfurtu nám Porsche ukázalo hned dvě novinky. Cayenne Turbo na stánku značky doplnilo i kupé 911 GT3 Touring Package. Ač to by si to nikdo v prvé chvíli ani netipl, oba vozy mají společný jeden stylistický prvek - ani u jednoho nenajdete čelní masku. Říká to alespoň šéf designového oddělení značky Michael Mauer a prezenztuje to jako záměr, který má spojitost s kořeny automobilky a jejím lpěním na dnes takřka nepoužívané koncepci „všechno vzadu“.
„Vepředu Porsche nikdy nemělo masku,“ uvádí k designu Mauer. A dodává, že to, co vidíme na vozech z Zuffenahausenu, je klasifikováno „jako sací otvor. Ostatní auta mají masku a sací otvor. Porsche ale tradičně vždy zdobí jen sací otvor, protože motor byl vzadu. Maska je ale vrchní částí přídě, kde máte spoustu chromu. Pokud si vezmete Audi, máte zde čtyři kruhy, pokud Mercedes, máte tu třícípou hvězdu.“
„Nicméně jelikož první 911 měly motor vzadu, bylo vpředu potřeba jen malých sacích otvorů. Ve výsledku tedy tvář vozů značky Porsche nebyla definována čelní maskou, ale pouze znakem na kapotě. Tuto filozofii jsme se snažili přenést i na modely Cayenne a Panamera, jinak bychom byli nuceni vyvinout další designový prvek,“ dodává Mauer k něčemu, co jsme sice mnohokrát viděli, takto jsme to ale nikdy nevnímali.
V případě Porsche 911 lze s Mauerem bez potíží souhlasit, u sedanů a SUV s motorem vpředu ale může mít řada lidí námitky. To, co pod znakem Porsche na přídi mají, asi většina z nás označí za „masku chladiče”, třebaže stylizována je velmi decentně. Takto uvažujícím ale šéfdesignér značky vzkazuje, že příď vozu je vždy rozdělena na dvě části. „Ta vrchní společně se světlomety definuje tvář automobilu. A poté tu máte spodní, kde najdete pouze sací otvor, který není součástí korporátního designu, jde pouze o plně funkční prvek, jenž má přivádět vzduch dovnitř.“
Berete to? Zvažte sami. U modelů s motorem vpředu jejich sací otvor ve spojení se znakem na kapotě více připomíná masku a současně naplňuje všeobecnou definici, dle které čelní maska je „mřízkou formující bariéru“, a jíž centrální sací otvor SUV a liftbacku určitě je. V podstatě ale nejde o nic jiného než o slovíčkaření. Ať už se to nazývá všelijak, vypadá to stále stejně.
Je ale příjemné vědět, že pro Porsche existují alespoň nějaké tradice, které značka zatím neporušila. Na rozdíl od vzduchem chlazeného motoru nebo hydraulického posilovače řízení, na něž dnes již v Zuffenhausenu nenarazíte. A je pak je otázkou, jak dlouho ještě Porsche setrvá u manuálních převodovek a atmosférických motorů. Už teď obojího nabízí poskrovnu a když už nějaký model nabídne, jeho omezená výroba (třebaže ne nutně uměle) z něj udělá obtížně dostupné zboží i pro ty, kteří na něj mají...
Takto se nové Porsche Cayenne Turbo (a také Cayenne S, který tam jediný ukázal interiér) představilo ve Frankfurtu...
...a takto na oficiálních fotkách. Masku chladiče prý nemá ani v jednom případě, je to jen sací otvor
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 4 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 5 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 7 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 8 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry