Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 | Petr Prokopec
Pokud se chystáte na návštěvu Kyjeva, můžete od nynějška na silnicích narazit na opravdu extravagantní autobus. Patří „Čokoládovému králi“ Petru Porošenkovi a vozí děti, které za ním míří.
Není tomu dlouho, co ukrajinský prezident Petro Porošenko zamířil na nákupy k Mercedesu, u kterého pořídil flotilu nových aut pro sebe i celou svou družinu. Autobusem tedy vrcholný politik cestovat muset nebude, ačkoliv k dispozici má speciál, za který by se nejspíše nestyděla žádná hlava státu. Je sice trochu extravagantní a mnozí by jej mohli považovat za vesmírnou loď, přesto jde o exkluzivní záležitost. Svou životní pouť odstartoval v roce 2016 ve zcela klasickém hávu pod názvem Ataman A096.
V uplynulých dvou letech však došlo na opravdu rozsáhlou konverzi, která postihla hlavně exteriér. Ten byl osazen novými sklolaminátovými panely a dekorativním LEDkovým osvětlením. Zatímco čelní partie se drží relativně při zemi, záď skutečně již působí kosmicky. A s ohledem na některé detaily možná i nebezpečně pro chodce, takže by se dalo ptát, jak takto stylizovaný autobus vůbec získal homologaci a požehnání úřadů.
Stačí si však povšimnout, že bok autobusu zdobí nápis Roshen, a rázem je vše jasné, že cesta z rýsovacích prken na silnice tady strastiplná být nemusela. Pod tímto názvem se skrývají největší ukrajinské cukrářské závody, které s obratem jedné miliardy dolarů (cca 22,4 mld. Kč) ročně patří k největším na světě. V roce 1996 je založil tehdy neznámý podnikatel, který záhy získal přezdívku „Čokoládový král“. Jinak se ale jmenuje Porošenko.
Patrně víte, že nejde o shodu jmen, majitel cukrářských závodů je ukrajinským prezidentem. Ten nechal autobus vyrobit speciálně pro děti, nikoliv však kvůli odvozu do školy. Místo toho vesmírná loď slouží pro turné v kyjevské centrále společnosti. Uvnitř se vůči výchozímu autobusu v podstatě vůbec nezměnila, i nadále zde tedy najdete 34 sedadel pro cestující a jedno pro řidiče, přičemž všechna mají bezpečnostní pásy.
Nezměněný zůstává i motorový prostor, stejně jako zbývající technika od Isuzu. Pracuje zde turbodiesel o výkonu 190 koní, jenž má na starosti šestistupňový manuál. Běžně si autobus řekne o 18,5 litrů paliva na sto kilometrů, nová karoserie ale se spotřebou mohla trochu hýbnout. Stejně jako s hmotností, která u standardního provedení činí 7 300 kg a může vystoupat na 10,2 tuny při plném zatížení.
Nic bližšího již nemůžeme dodat, snad kromě skutečnosti, že základní Ataman A096 disponuje klasickými středovými dveřmi otevíranými do boku. Vesmírná loď místo toho dostala elektricky ovládaný systém, jenž zvedá menší horní část a spodní větší spouští jako nástupní můstek. Ovládán může být dálkově, jak je to ostatně patrné na přiložených záběrech.














Ukrajinský prezident Petro Porošenko nechal kvůli prohlídkám svých cukrářských závodů Roshen postavit tento extravagantní autobus
Základem je přitom běžně vypadající Isuzu Ataman A096
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
včera - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
včera - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejčtenější články
- Ze stodoly po 28 letech stání vytáhli nejetý vzácný Ford, prodal se za 2,4 milionu Kč
8.11.2019 - Britové vědecky vybrali nejošklivější auta dekády, výsledky jsou zajímavé
8.11.2019 - Superjachta od Porsche je tak výjimečná, že raději nemá veřejně známou cenu
9.11.2019 - Automobilky konečně našly cestu, jak nahnat lidi do autorizovaných servisů
9.11.2019 (1) - Kazetový adaptér je geniální vynález, 33 let po svém zrodu je ale téměř k ničemu
9.11.2019 - První handsfree se v autě objevila v době, kdy ještě nebyly mobily, vypadá podle toho
9.11.2019 - K mání je originál jedné z největších automobilových ikon stříbrného plátna
9.11.2019 - Rusové poprvé vytáhli na silnice svůj levný sporťák, s cenou 253 tisíc vypadá slibně
10.11.2019 - Někdo si postavil jednu z nejpropracovanějších replik KITTu, teď se ji pokouší zbavit
10.11.2019 - Statistika odhalila, jak stará auta dnes jezdí v Rusku, ve srovnání s ČR překvapí
10.11.2019

Živá témata na fóru
- BMW Divize 12:48 - pavproch
- Detektory policejních radarů 12:40 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:58 - pavproch
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 09:50 - janjan
- Lampárna (stěžovatelna) 08:24 - bojler
- Politický koutek 22:37 - _sulcik_
- Volkswagen obecne 22:01 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 19:04 - ctrl_j
- Onboard videa 17:57 - aikoN
- Fiat a vše kolem nich 13:07 - pavproch
Autobazar
Renault Megane 1.6 16V
r.v. 2011
100 000,- KčFord Focus 1.5 EcoBoost
r.v. 2015
320 000,- KčVW Golf 1.0 TSI
r.v. 2017
330 000,- KčŠkoda Superb 2.0 TDI
r.v. 2016
520 000,- KčSuzuki SX4 1.6 VVT
r.v. 2012
230 000,- KčŠkoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
310 000,- Kč