Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prezidentovi Ukrajiny asi nestačil vládní Mercedes, pořídil si „vesmírnou loď”
19.1.2019 | Petr Prokopec
Pokud se chystáte na návštěvu Kyjeva, můžete od nynějška na silnicích narazit na opravdu extravagantní autobus. Patří „Čokoládovému králi“ Petru Porošenkovi a vozí děti, které za ním míří.
Není tomu dlouho, co ukrajinský prezident Petro Porošenko zamířil na nákupy k Mercedesu, u kterého pořídil flotilu nových aut pro sebe i celou svou družinu. Autobusem tedy vrcholný politik cestovat muset nebude, ačkoliv k dispozici má speciál, za který by se nejspíše nestyděla žádná hlava státu. Je sice trochu extravagantní a mnozí by jej mohli považovat za vesmírnou loď, přesto jde o exkluzivní záležitost. Svou životní pouť odstartoval v roce 2016 ve zcela klasickém hávu pod názvem Ataman A096.
V uplynulých dvou letech však došlo na opravdu rozsáhlou konverzi, která postihla hlavně exteriér. Ten byl osazen novými sklolaminátovými panely a dekorativním LEDkovým osvětlením. Zatímco čelní partie se drží relativně při zemi, záď skutečně již působí kosmicky. A s ohledem na některé detaily možná i nebezpečně pro chodce, takže by se dalo ptát, jak takto stylizovaný autobus vůbec získal homologaci a požehnání úřadů.
Stačí si však povšimnout, že bok autobusu zdobí nápis Roshen, a rázem je vše jasné, že cesta z rýsovacích prken na silnice tady strastiplná být nemusela. Pod tímto názvem se skrývají největší ukrajinské cukrářské závody, které s obratem jedné miliardy dolarů (cca 22,4 mld. Kč) ročně patří k největším na světě. V roce 1996 je založil tehdy neznámý podnikatel, který záhy získal přezdívku „Čokoládový král“. Jinak se ale jmenuje Porošenko.
Patrně víte, že nejde o shodu jmen, majitel cukrářských závodů je ukrajinským prezidentem. Ten nechal autobus vyrobit speciálně pro děti, nikoliv však kvůli odvozu do školy. Místo toho vesmírná loď slouží pro turné v kyjevské centrále společnosti. Uvnitř se vůči výchozímu autobusu v podstatě vůbec nezměnila, i nadále zde tedy najdete 34 sedadel pro cestující a jedno pro řidiče, přičemž všechna mají bezpečnostní pásy.
Nezměněný zůstává i motorový prostor, stejně jako zbývající technika od Isuzu. Pracuje zde turbodiesel o výkonu 190 koní, jenž má na starosti šestistupňový manuál. Běžně si autobus řekne o 18,5 litrů paliva na sto kilometrů, nová karoserie ale se spotřebou mohla trochu hýbnout. Stejně jako s hmotností, která u standardního provedení činí 7 300 kg a může vystoupat na 10,2 tuny při plném zatížení.
Nic bližšího již nemůžeme dodat, snad kromě skutečnosti, že základní Ataman A096 disponuje klasickými středovými dveřmi otevíranými do boku. Vesmírná loď místo toho dostala elektricky ovládaný systém, jenž zvedá menší horní část a spodní větší spouští jako nástupní můstek. Ovládán může být dálkově, jak je to ostatně patrné na přiložených záběrech.














Ukrajinský prezident Petro Porošenko nechal kvůli prohlídkám svých cukrářských závodů Roshen postavit tento extravagantní autobus
Základem je přitom běžně vypadající Isuzu Ataman A096
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejnovější články
- Tesla začíná zpoplatňovat používání svých aut, platit se bude i za dávno vyrobené vozy
před 2 hodinami - Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému dálničnímu tunelu, je největší v historii
před 4 hodinami - Elektromobily dnes měly přebírat vládu nad světem aut, vládnou mu ale úplně jiné vozy
před 5 hodinami - Někdo najel s vzácným moderním Porsche 105 tisíc km, je k mání za třetinu ceny těch nejetých
před 7 hodinami - Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval a šrotoval, tento lisu unikl
před 7 hodinami - Nový německý král ztráty hodnoty pozbyl za 453 km na ceně 9 milionů, je na prodej
před 8 hodinami - Politici jdou proti autům, jen lodě jedné firmy ale generují emise jako celé Nizozemí
před 9 hodinami - Proč jsou elektromobily mizerné na tahání přívěsů? Většina nezvládá vůbec nic
před 10 hodinami - Miliardář si objednal limitované Porsche za 18 milionů, cena sedadla překvapila i jeho
před 11 hodinami - Toto je teď nejlepší způsob, jak se vyhnout nežádoucímu kontaktu s dopravní policií
dnes
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Zajimave auto, 400k kč 20:16 - TomZ
- Onboard videa 20:11 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 20:07 - řidičBOB
- BMW F31 - hluk při odbočování 17:31 - Lukas977
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 12:14 - janjan
- Další zajímavá autovidea 10:59 - Snowman000
- koupě BMW E36 318 is 08:34 - jirka87
- Politický koutek 07:37 - Dix
- Video a Nordschleife, the best of 00:51 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 23:12 - vonkreuz
Autobazar
Škoda Fabia 1.0 TSI
r.v. 2019
310 000,- KčŠkoda Octavia 1.4 TSI
r.v. 2017
470 000,- KčToyota Corolla 1.6 i
r.v. 2016
335 000,- KčVW Polo 1.2 TSI
r.v. 2013
171 000,- KčŠkoda Octavia 1.2 TSI
r.v. 2010
190 000,- KčŠkoda Fabia 1.4 16V
r.v. 2009
140 000,- Kč