Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč automaty BMW M nemají polohu P? Vysvětlení je mimořádně bizarní
31.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Možná jste si toho všimli. Auta BMW M sice mají automatické převodovky se dvěma spojkami jako vozy jiných automobilek, parkovací polohu ale postrádají. Firma nyní řekla, proč.
Již delší dobu není tajemstvím, že BMW se pozvolna loučí s manuálními převodovkami. Dle automobilky je vyžaduje pouze tak malá část zákazníků, že značce se jejich vývoj prý již nevyplatí. Ač jimi tedy modely M2 a M4 ještě osadit můžete, ve vyšších sférách se již manuál zkrátka nenosí. Výroba M3 končí bez náhrady dnes a v tuto chvíli není vůbec jasné, zda příští generace manuál dostane - nevsadili bychom si na to.
Do stále většího množství modelů s písmenem M ve znaku tedy můžete dostat jen automatickou převodovku, nejčastěji se dvěma spojkami. Právě ta má ovšem poněkud neobvyklé ovládání. Jsou tu automatické režimy jízdy dopředu a dozadu, je tu neutrál a manuální volba stupňů, ale není tu poloha P. Tedy parkovací poloha, do níž převodovku přepnete, když zaparkujete s cílem vůz opustit. Leckoho to mate, skoro to vypadá, že automobilka na něco zapomněla. Jenže nezapomněla, udělala to tak záměrně.
Důvod vysvětluje nové video přímo od BMW, které popisuje právě fungování dvouspojkového automatu. To konstatuje, že automat pozici P skutečně zcela postrádá, a to proto, že ani manuální řazení žádný takový mód nemá. Automobilka tedy vysvětluje absenci parkovací polohy snahou připodobnit fungování automatu manuální převodovce, což nám přijde mimořádně bizarní. Manuál je manuál a automat je automat a druhé nepřiblíží prvnímu absence parkovací polohy. Ta spíše jen komplikuje život s automatickou převodovkou, která beztak dále zůstává plně automatická.
Automobilka dodává, že vozy divize M stačí zaparkovat jako ty s manuálním řazením. Tedy prostě zastavit a vypnout motor se „zařazeným rychlostním stupněm”. Že nevíte a vlastně ani nemůžete vědět, co automat v tu chvíli zařadil, firma jaksi neřeší. Vskutku podivné.
Nejde však o jedinou oblast, jíž se nové video věnuje. Dále tu máme také Low Speed Assistant, který sporťákům BMW umožňuje jízdu pomalou rychlostí 4 až 5 km/h. Za tím tkví právě ona koncepce dvou spojek, která se na rozdíl od klasických automatických převodovek obejde bez konvertoru točivého momentu. V takovém případě kupříkladu na semaforech není třeba stát na brzdě. Místo toho jen jednoduše sundáte nohu z plynového pedálu a vůz stojí na místě.
Problémem ovšem je, že dvouspojkové automaty reagují v nízkých rychlostech poněkud trhavě. Při popojíždění v kolonách byste tudíž mohli vypadat jako člověk, co právě vylezl z autoškoly, což by zejména majitelům sportovních derivátů mohlo uškodit na image. A právě proto je tu Low Speed Assistant, jenž je aktivován lehkým ťuknutím do plynového pedálu a který umožní pohyb onou malou rychlostí, jakého jsou ostatně schopny konvenční automaty.
Jakkoliv jde ale o dobře míněného pomocníka, řada majitelů BMW M přiznává, že jej ještě nikdy v životě nevyužila. Místo toho jednoduše střídavě šlapou na brzdu a plyn. Automobilka sice před tímto způsobem varuje kvůli možnosti spálení spojek, častá potíž to ale prý není.
Tak či onak jsou obě řešení před očima majitelů běžně skryta, proto také automobilka přišla s přiloženým videem. Proč ne, jen by možná příště bylo lepší dělat věci poněkud intuitivněji. Zejména absence polohy P u automatu jde přesně opačným směrem a exodus manuálních převodovek nadšencům určitě nevynahradí...



Proč dvouspojkové automaty BMW nemají parkovací polohu? Důvod je bizarní - nemají ji ani manuály, se kterými ale značka pozvolna končí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
před 36 minutami
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před 2 hodinami
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 5 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
