Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč automaty BMW M nemají polohu P? Vysvětlení je mimořádně bizarní
31.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Možná jste si toho všimli. Auta BMW M sice mají automatické převodovky se dvěma spojkami jako vozy jiných automobilek, parkovací polohu ale postrádají. Firma nyní řekla, proč.
Již delší dobu není tajemstvím, že BMW se pozvolna loučí s manuálními převodovkami. Dle automobilky je vyžaduje pouze tak malá část zákazníků, že značce se jejich vývoj prý již nevyplatí. Ač jimi tedy modely M2 a M4 ještě osadit můžete, ve vyšších sférách se již manuál zkrátka nenosí. Výroba M3 končí bez náhrady dnes a v tuto chvíli není vůbec jasné, zda příští generace manuál dostane - nevsadili bychom si na to.
Do stále většího množství modelů s písmenem M ve znaku tedy můžete dostat jen automatickou převodovku, nejčastěji se dvěma spojkami. Právě ta má ovšem poněkud neobvyklé ovládání. Jsou tu automatické režimy jízdy dopředu a dozadu, je tu neutrál a manuální volba stupňů, ale není tu poloha P. Tedy parkovací poloha, do níž převodovku přepnete, když zaparkujete s cílem vůz opustit. Leckoho to mate, skoro to vypadá, že automobilka na něco zapomněla. Jenže nezapomněla, udělala to tak záměrně.
Důvod vysvětluje nové video přímo od BMW, které popisuje právě fungování dvouspojkového automatu. To konstatuje, že automat pozici P skutečně zcela postrádá, a to proto, že ani manuální řazení žádný takový mód nemá. Automobilka tedy vysvětluje absenci parkovací polohy snahou připodobnit fungování automatu manuální převodovce, což nám přijde mimořádně bizarní. Manuál je manuál a automat je automat a druhé nepřiblíží prvnímu absence parkovací polohy. Ta spíše jen komplikuje život s automatickou převodovkou, která beztak dále zůstává plně automatická.
Automobilka dodává, že vozy divize M stačí zaparkovat jako ty s manuálním řazením. Tedy prostě zastavit a vypnout motor se „zařazeným rychlostním stupněm”. Že nevíte a vlastně ani nemůžete vědět, co automat v tu chvíli zařadil, firma jaksi neřeší. Vskutku podivné.
Nejde však o jedinou oblast, jíž se nové video věnuje. Dále tu máme také Low Speed Assistant, který sporťákům BMW umožňuje jízdu pomalou rychlostí 4 až 5 km/h. Za tím tkví právě ona koncepce dvou spojek, která se na rozdíl od klasických automatických převodovek obejde bez konvertoru točivého momentu. V takovém případě kupříkladu na semaforech není třeba stát na brzdě. Místo toho jen jednoduše sundáte nohu z plynového pedálu a vůz stojí na místě.
Problémem ovšem je, že dvouspojkové automaty reagují v nízkých rychlostech poněkud trhavě. Při popojíždění v kolonách byste tudíž mohli vypadat jako člověk, co právě vylezl z autoškoly, což by zejména majitelům sportovních derivátů mohlo uškodit na image. A právě proto je tu Low Speed Assistant, jenž je aktivován lehkým ťuknutím do plynového pedálu a který umožní pohyb onou malou rychlostí, jakého jsou ostatně schopny konvenční automaty.
Jakkoliv jde ale o dobře míněného pomocníka, řada majitelů BMW M přiznává, že jej ještě nikdy v životě nevyužila. Místo toho jednoduše střídavě šlapou na brzdu a plyn. Automobilka sice před tímto způsobem varuje kvůli možnosti spálení spojek, častá potíž to ale prý není.
Tak či onak jsou obě řešení před očima majitelů běžně skryta, proto také automobilka přišla s přiloženým videem. Proč ne, jen by možná příště bylo lepší dělat věci poněkud intuitivněji. Zejména absence polohy P u automatu jde přesně opačným směrem a exodus manuálních převodovek nadšencům určitě nevynahradí...
Proč dvouspojkové automaty BMW nemají parkovací polohu? Důvod je bizarní - nemají ji ani manuály, se kterými ale značka pozvolna končí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.20. 16:15 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 15:52 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.20. 15:44 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage