Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč Formule 1 přechází na způsob ochrany kokpitu, o který nikdo nestojí?
25.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dva roky od smrti Julese Bianchiho FIA konečně schválila zařízení, jenž má navýšit bezpečnost pilotů. Zvolila ale to nejvíce odmítané řešení. Proč?
Také smrtelná havárie Ayrtona Senny na okruhu Imola v roce 1994 přispěla k tomu, že se bezpečnost jezdců Formule 1 zásadně zlepšila. Neznamená to ale, že by z královské motoristické disciplíny zmizelo veškeré riziko. Svědčí o tom nehoda Julese Bianchiho, která se odehrála 5. října 2014 při Velké ceně Japonska. Nadějný pilot na mokru ztratil kontrolu nad vozem a narazil hlavou do jeřábu, který u bariéry vyprošťoval jiný vůz.
Bianchi sice podstoupil okamžitou operaci, nicméně i přes veškerou odbornou pomoc se z kómatu neprobudil a 17. července 2015 ve věku pětadvaceti let zemřel. Tentýž měsíc pak mezinárodní automobilová federace FIA zveřejnila výsledky šetření, během nějž bylo zjištěno, že k nárazu došlo 2,61 sekundy poté, co Bianchi ztratil kontrolu nad vozem. Do jeřábu narazil v rychlosti 123 km/h v úhlu 55 stupňů, následně musel čelit přetížení 254 g.
Při pohledu na tato čísla je evidentní, že Bianchiho zranění byla neslučitelná se životem. Přestože šlo o první smrtelnou havárii od Sennovy nehody, FIA ihned začala mluvit o nutnosti dalšího zvýšení bezpečnosti monopostů. Nejčastěji byly na stole úvahy o ochraně kokpitu, která se nakonec od příští sezóny stává realitou. Automobilová federace před několika málo dny poněkud překvapivě schválila opatření zvané „Halo“.
Pod daným názvem se skrývá ochranný oblouk, jenž lemuje kokpit Formule 1. Spolu s ním byly v průběhu předchozích dvou zvažovány let ještě dvě varianty čelních štítů, ty však byly zavrženy. Zvláště poté, co si Sebastian Vettel po testech na začátku letošního července stěžoval, že se mu kvůli výhledu přes hledí udělalo nevolno. Navíc prý zalomení čelního štítu negativně ovlivnilo jeho výhled ven, dále uvnitř vzrostly turbulence.
Štíty následně spadly pod stůl, ne tak „Halo“. To i přes odpor devíti z deseti týmů, 19 z 20 závodníků a přinejmenším podobného procenta fanoušků. Automobilová federace se pokouší své rozhodnutí obhájit. „Oproti štítům se opatření zvané 'Halo' ukázalo být úspěšné. Soustředí se na tři výrazné druhy rizika, a sice na kontakt vozu s vozem, vozu s okolním prostředním a vozu s okolními objekty. V rámci první oblasti bylo zjištěno, že zařízení 'Halo' dokáže odolat až patnáctinásobku celkové hmotnosti vozu. Výrazně je tak zredukováno riziko poranění pilotů,“ píše se v prohlášení federace FIA.
V případě možného kontaktu vozu s okolním prostředím či překážkami byly užívány i scénáře z mnoha havárií minulosti, přičemž díky ochraně kokpitu bezpečnost jezdců zásadně naroste. Typ „Halo“ dokázal závodníky ochránit před velkými objekty, dokáže ale odklonit také malé úlomky. Mohlo by se tedy zdát, že jsou s ním spojena jen pozitiva.
Alespoň tak je formulováno prohlášení FIA. „Výhled z vozu zůstal víceméně nenarušen,“ tvrdí. Kromě toho prý „centrální vzpěra netvoří žádnou výraznou překážku“. Samotní závodníci jsou ale trochu jiného názoru. Lewis Hamilton si např. stěžoval jak na výhled, tak na ošklivý vzhled ochrany kokpitu, zatímco Kimi Räikkönen jej považuje za „OK“. To v jeho řeči znamená „nic moc“.
I přes tyto hlasy a odmítání zařízení devíti z deseti týmů se ale „Halo“ stane od příštího roku realitou, pro všechny stáje je ochrana kokpitu povinná. FIA následně plánuje „další ladění“. Vývoj i testy tedy hned tak neskončí, Hamilton tak stále ještě má naději, že nakonec jej bude chránit o trochu elegantnější zařízení, které mu přijde i méně rušivé...
FIA aktuálně překvapila ochranné oblouky, a to přesto, že vůči jejich integraci jsou šéfové týmů i 95 procent všech jezdců. Pro je dle Sebastiana Vettela pouze jediný závodník
Zdroj: FIA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva