Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Proč vlastně GM prodal Opel? Prezident koncernu odkryl karty
8.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prodej Opelu ze strany GM z mnoha pohledů nedává velký smysl ani pro jednu ze stran. Jeden z nejvyšších šéfů GM říká, proč pro jeho firmu smysl má.
Na počátku tohoto týdne, krátce před otevřením bran ženevského autosalonu, americký General Motors potvrdil, že skutečně prodá značku Opel. Ta bude nově součástí koncernu PSA Peugeot Citroën, který se tímto stává po Volkswagenu druhým největším evropským výrobcem aut. To se aktuálně zdá být jediným pozitivem, které je pro Francouze s tímto převzetím spojeno. Na druhou stranu, podle náznaků, které přišly zevnitř GM, jde pro Američany o úlevu, neboť Opel vnímali jako „mlýnský kámen“ na krku.
Titulovat Opel jako zátěž není hezké a rozhodně za tím nehledejte nějakou krevní mstu. Ostatně třeba nová Astra je povedeným autem a kladně prozatím hodnotíme i novou generaci modelu Insignia, byť zatím jen podle vzhledu. Nicméně GM zejména prvním zmíněným vozem zasahuje hlavně evropské, trhy a proto Opel za zátěž skutečně považuje, tedy alespoň dle slov Dana Ammanna, prezidenta General Motors.
Ten v Ženevě v podstatě přiznal, co jsme nedávno zmiňovali - tedy, že GM si s Opelem nikdy pořádně nevěděl rady. Působení koncernu v Evropě je pro něj příliš velkou výzvou, vyžaduje příliš specifický produkt a při prodejích samotného Opelu je tak pro firmu těžké dostat se do černých čísel. To zní při pozici značky na Starém kontinentu trochu jako vtip, ale poslechněte si Ammannova slova.
„V Evropě prodáváme okolo 1,2 milionu aut ročně. Oslovujeme tedy určitou část trhu, není to ale zdaleka tolik jako u některých z našich konkurentů. Za posledních pět let jsme se sice posunuli z velmi špatné pozice do mnohem lepší, ale výhled do budoucna není zrovna růžový - v Evropě se chystá změna regulací, mění se vkus zákazníka a tak dále. To vše vyžaduje vyšší míru vývoje zaměřeného pouze na Evropu. Když jsme přitom investice rozprostřeli na milion prodaných aut, zjistili jsme, že nás čekají problémy,“ řekl doslova Ammann.
Jinými slovy řečeno, GM na jiných trzích neprodává auta, která by mohl nabídnout také v Evropě. Pro náš trh a jemu podobné měl v plánu vyvíjet něco lepšího a pravděpodobně by to znamenalo příchod dalších zajímavých nových modelů, jenže také setrvání značky v červených číslech. Opel si ostatně o ziskovosti může nechat zdát již delší dobu, od roku 2000 evropské aktivity GM vygenerovaly kumulovanou ztrátu přesahující 380 miliard korun. A GM nechce ztráty dále látat zisky jiných divizí.
Rozhodnutí GM tak lze plně pochopit, i když si musíme klást otázku, zda značka s takovou tradicí a pozicí na trhu nedoplatila spíše na způsob vedení, který Opelu nedokázal zajistit dostatečně efektivní fungování. Podobně lze na první pohled pochopit ambice Francouzů, kteří by naopak mohli vynaložené náklady rozprostřít mezi tři miliony aut, namísto dvou, respektive jednoho. Také v jejich případě ale bude hledání synergií tužším bojem, než se zdá.
PSA a Opel působí na velmi podobných trzích a oslovují velmi podobnou klientelu, zároveň ale nelze očekávat, že by zákazníci Opelu stáli o Peugeoty a naopak. Francouzi se tak mohou velmi snadno dostat do úplně stejné pasti, jako když u Američanů nakupovali minule a zjistit, že levnější než bojovat o stejného zákazníka třikrát bude usilovat o něj dvakrát - stejná auta vícekrát neprodají a vyvíjet pro zejména německou klientelu něco trochu jiného může být příliš drahé i pro ně.
Jsme tedy zvědavi, jak tato akvizice dopadne. V případě možného zlepšení fungování Opelu ze strany PSA zůstáváme skeptičtí, GM lze ale v tuto chvíli považovat za vítěze. Zbavil se problému, závazků Opelu a ještě za to něco utržil. A vzhledem k množství sdílených komponentů bude stejně ještě léta rozhodovat o tom, co PSA s Opelem dělat může a co nikoli. Jako kdysi v případě Saabu...
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2017.
Prezident GM Dan Amann se teď už může usmívat, problém jménem Opel je vyřešen
Opel mimo jiné v Ženevě vyrukoval s novým modelem Insignia Grand Sport
Ten přitom bude nabízen i jako Holden Commodore...
...Vauxhall Insignia či chystaný Buick Regal. Nemalé náklady tak mají v tomto případě globální ospravedlnění a tedy i jistou návratnost. Přesto však GM prodalo Opel koncernu PSA
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz