Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, duben 2017: mizérie VW i britské změny poslaly trh dolů
17.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtvrtý letošní měsíc měl velmi málo pracovních dní, což se projevilo i na poklesu registrací. Nebyl to ale jediný důvod stojící za propadem.
Máme tu polovinu měsíce, což je období, kdy jsou pravidelně publikována data o prodejích nových aut v Evropě. Toto téma jsme ovšem naťukli již na počátku května, kdy jsme zmínili, že Volkswagen Golf byl po dlouhé době - nejspíše jen po čtvrtý letošní měsíc - sesazen z trůnu nejprodávanějšího vozu Starého kontinentu. Do čela pelotonu se tak dostal Ford Fiesta, což samozřejmě má své opodstatnění.
Golf se totiž dočkal faceliftu a zásobování dealerů a tedy i jejich zákazníků neprobíhá zrovna raketovým tempem. Oproti tomu u modrého oválu je vyhlížena nová generace Fordu Fiesta, načež prodejci vyprazdňují pomocí velkých slev své sklady. Jak jsme tedy naznačili, v rámci rekapitulace květnových regulací lze již čekat „návrat starých pořádků“, ačkoliv stát se samozřejmě může cokoliv.
To ostatně dosvědčují i dubnové výsledky, které rozhodně nejsou pozitivní. Celkově totiž trhy poklesly vůči stejnému období loňského roku o 6,6 procenta. Důvod nemusíme hledat dlouze - stačí se podívat na počet pracovních dní, který byl kvůli pěti víkendům a Velikonocům, jenž loni připadly na březen, nezvykle nízký. Během 19 dní tak bylo prodáno „pouze“ 1 191 034 nových aut.
Z dlouhodobého hlediska nejde o nikterak tragický výsledek, kupříkladu v letech 2010 až 2015 bylo daleko hůře. Je ale třeba dodat, že tehdy byly výsledky ovlivněny hlavně globální ekonomickou krizí, po které prodej aut klesl na historická minima a teprve v posledních měsících se dostává zpátky na vrchol. K překonání absolutního rekordu z roku 2008 tak zbývá ještě dlouhá cesta.
Zanechme ovšem filozofování, místo toho se podívejme na suchá čísla. Ta naznačují ještě jednu okolnost, která vedla k poklesu prodejů. Ve Velké Británii totiž došlo ke změnám, jenž souvisí se zdaněním aut dle produkovaných emisí CO2. Nový systém zdražil hlavně provoz malých aut, které se na registracích podílí především. Není proto překvapivé, že registrace poklesly o 19,8 procenta.
Valně ovšem nebylo ani v jiných zemích, zde však již lze hledat příčinu v onom malém počtu pracovních dní. Velikonoce tak ovlivnily výsledky v Německu (-8 %), Francii (-6 %) či Itálii (-4,6 %). Španělsko pak bylo jediným hlavním trhem, kde došlo k menšímu růstu (+1,1 %), mimo to si ovšem zásadní měrou polepšilo Chorvatsko (+29,6 %), Portugalsko (+17,8 %) a Polsko (+14,4 %).
Přesunout se můžeme k jednotlivým automobilkám, kde pozitivních výsledků se dočkalo jen několik výrobců. Asi největší radost budou mít příznivci Alfy Romeo, která je nejrychleji rostoucí značkou měsíce dubna (+48,6 %). Nemalou měrou se posunula i Lada (+37,7 %), v jejím případě ale nejde o několikatisícový růst jako u Italů, nýbrž o zlepšení o 104 prodaných exemplářů navíc.
Překvapivě tristní jsou výsledky VW (-13,8 %) a zatím nedokážeme říci, zda za to může hlavně výpadek zmiňovaného Golfu. Nemalou měrou totiž padaly dolů takřka všechny koncernové značky včetně Audi (-10,3 %) a Škody (-4,8 %). Jedinou výjimkou je Seat, který si polepšil o 15 procent. Mimo Toyoty (+5,9 %), Kie (+8 %) či Suzuki (+12,8 %) jsou přitom Španělé jedni z mála.
Tím jsme se dostali na konec, zvědavi jsme přitom na květnové registrace. Ty již nebudou v Evropě ovlivňovat kupříkladu svátky, které jsme měli v České republice. Prodeje nových aut by se tak měly zase zvednout. Pokud k tomu ovšem nedojde, pak se začíná naplňovat prognóza, dle které budou trhy zvláště ve druhé polovině roku stagnovat či klesat.
Dubnové registrace nevyznívají pro řadu zemí a výrobců kladně
VW může v černě oděném Arteonu truchlit nad dubnovými výsledky. A doufat, že mu třeba reálný příchod tohoto modelu na trh pomůže vzhůru
Alfa Romeo se naopak dočkala dalšího růstu, za který nejspíše bude moci zcela nové Stelvio
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz