Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě se v září extrémně propadly, VW našel hned tři přemožitele
17.10.2018 | Petr Prokopec
Jak oživlá noční můra vypadají zejména pro některé automobilové značky jejich zářijové prodejní výsledky v Evropě. Nejvíc bit byl koncern VW a samotný Volkswagen, klesl o víc jak polovinu.
Každá mince má dvě strany, a nejinak je tomu v automobilovém průmyslu. Zatímco tedy v srpnu šlo hovořit o možná největším meziročním růstu v historii (+31,2 %), v září dle očekávání došlo k razantnímu sešupu. Prodáno totiž bylo „jen“ 1 091 220 vozů, tedy o 23,5 procenta méně než loni ve stejném měsíci. Kromě toho jde o nejhorší zářijový výsledek za celou dekádu, za čímž stejně jako za srpnovým stojí příchod nových pravidel EU a vším, co s nimi souvisí.
Tyto změny se nedotkly prakticky jen dvou trhů, a sice Bulharska a Kypru, kde došlo k menšímu růstu. Jelikož však jde o země, kde se prodává jen zhruba tři tisíce nových aut měsíčně, na celou EU nemají vliv. O poznání jinak je tomu ale u Francie (-12,8 %), Itálie (-25,4 %) nebo Španělska (-17 %). A ještě více pak celkové skóre ovlivňuje Německo, které je hlavním evropským trhem. V září však šlo dolů skoro o třetinu (konkrétně o 30,5 %).
Nyní je samozřejmě otázka, jakým směrem se bude vývoj ubírat. Nicméně ty automobilky, jejichž portfolio není příliš široké, se zvládnutím nové homologace problém neměly. Kromě toho se postupně znovu rozšiřuje i nabídka koncernu VW Group. Můžeme tedy předpokládat, že se situace vrátí k normálu? Nechceme si hrát na proroky, ale současnou situaci jistě neovlivňuje jen to, zda daný výrobce má či nemá co nabídnout.
Změna metodiky měření se totiž promítla také do navýšení udávaných emisí CO2, které jsou v řadě zemí stěžejní pro výpočet silničních daní a poplatků. Ač tedy Evropská unie mluví o WLTP jako o činu vedoucímu ku prospěchu zákazníka, neboť ten již není v případě spotřeby tolik šálen, ve skutečnosti na tom lid bude bit. Nový cyklus totiž vede k vyšším číslům a tedy logicky ke zdražení aut. Koupi těch nových si tak možná někteří rozmyslí.
Pokud tedy dosud byly trhy vcelku rozjeté, se závěrem roku bude nejspíše spojena jistá stagnace. To ostatně naznačuje pohled i na prozatímní registrace, v jejichž případě byla srpnová pozitiva víceméně vygumována zářijovými negativy. Za prvních devět měsíců tak bylo prodáno 11 951 957 nových aut, což představuje pouze 2,5procentní meziroční nárůst. Obdobně pak na tom zřejmě budeme i na konci prosince.
Prognózy ale přenecháme analytikům, my se místo toho podíváme na zoubek jednotlivým značkám. Pokud bychom přitom vzali v potaz poměrně odvážná prohlášení řady výrobců, kteří uváděli, že se jich změna metodiky nikterak nedotkla, pak bychom výrazné propady měli čekat jen u VW Group. Nicméně k nim došlo napříč celým spektrem, výjimkami jsou jen Kia a Volvo (shodně +2,9 %) a Jaguar (+33,5 %).
Propady u německého koncernu jsou ale logicky nejrazantnější, s ohledem na květnatost svého portfolia zkrátka Volkswagen (-52,2 %) či Audi (-60,7 %) neměly šanci stihnout veškerou homologaci včas. Zvláště když onen přechod si nevyžádal jen příjezd vozu do zkušebny, ale také jisté modifikace motorů. U mnoha tak došlo na snížení výkonu, zejména kvůli instalaci filtru pevných částic. Pro Volkswagen jako značku navíc daný propad znamená jen 73 010 prodaných vozů za celý měsíc a ztrátu jinak zcela neochvějné pozici jedničky. Více aut prodal Opel, což se v Evropě nestalo už dávno a - podržte se - také BMW a Mercedes. I jejich odbyt sice klesl, ale zdaleka ne tak výrazně.
Mnohem více se propadl Renault (-31,7 %) či Fiat (-32,8 %), vskutku okrajový výrobce se pak začíná stávat z Hondy (-26,6 %). U japonské značky přitom na vině nejspíše není jen nová homologace, ale spíše nabídka, která příliš neodpovídá evropské poptávce. I když na první pohled se Honda možná jako jediná přizpůsobila aktuální změně trendů.
Řeč je samozřejmě o dieselech, jejichž obliba klesá opravdu neskutečnou měrou. Za první letošní pololetí bylo totiž v EU prodáno jen 3,12 milionu „naftožroutů“, tedy o 16 procent méně než loni. Jejich tržní podíl se tedy snížil z 42,5 na 36,5 procenta, přičemž další pád lze očekávat. Zákazníci přitom nově dávají svou přízeň hlavně benzinovým vozům.
To by logicky mohla být voda na mlýn Hondy, která diesel nabízí už jen u Civicu, ve všech ostatních případech se ale opírá o benzinový litrový tříválec či 1,5litrový čtyřválec. Ač jsou ovšem jejich výkony oproti konkurenci skutečně vysoké, na přesvědčení zákazníků to nestačí. Letošek tak dost možná Honda uzavře pod 140 tisíci registracemi.
Evropské trhy se dle očekávání v září dočkaly razantního poklesu, stejně jako většina automobilek...
...Kia, Volvo a Jaguar ovšem zamířily proti proudu
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23